Gå til innhold

MS-6506 fan alarm

eigil

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en Nec med et Discovery (MSI) MS-6506 hovedkort som uler når jeg drar ut strømmen til cpu-vifta. Kan ikke finne noen steder i nyoppgradert bios hvor jeg kan slå av denne egenskapen. Har ikke funnet noen jumpere for det heller.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å slippe og ha vifte? Selve alarmen kommer vel fra pc-speakern. Er det lurt å simpelthen klippe ledninga som går til den?

Eigil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du koble ut cpuvifta?

Anyways, om du må koble den ut, se om du har noen andre vifter du kan koble inn der, ellers finnes det sikkert også en måte å shorte kabelen slik at det ser ut som om vifta går. såvidt jeg har forstått er rød 12V og svart jord (eller omvendt) og gul er hastighetsovervåkning. Sikkert andre som vet bedre enn meg dette her.

Lenke til kommentar

>Hvorfor vil du koble ut cpuvifta?

Fordi den bråker. Cpu'en er på 29 grader nå, så den tåler sikkert å gå uten vifte. Dessuten er det ikke sikkert at jeg blir kvitt problemet med å kjøpe en stillegående vifte. Den kan ha så lav rpm at alarmen går likevel.

Interessant det du skriver om å "shorte kabelen slik at det ser ut som om vifta går". Hadde vært supert om noen vet hvordan man kan gjøre det.

Lenke til kommentar

Må si jeg lurer litt på hvilken CPU trådstarter har?

EDIT: La meg også legge til at MSI noen ganger hatt trøbbel med feilrapportering av CPU-temp (gjerne 10grader for lite, som var tilfelle med mitt HK), men som fikses via oppdatering av BIOS (og det sier jo du at du har gjort)

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar

, men har jeg sjekka temp'en etter at jeg oppgraderte bios? Se det, det må jeg sjekke... ;)

Det er en P4 1,6 som er den svakeste cpu som kan gå på dette systemet så vidt jeg vet.

Til Olaaaaa: Som sagt, en stor og sakte vifte kan også utløse alarmen. Har ikke lyst til å bruke 100-lapper for å finne det ut.

Ingen kortslutningsguruer her?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe stress å nappe ut ledninge til PC speakeren, men jeg ville nødig kuttet ut CPU vifta du helt uansett jeg..

Min 3,0 Ghz ligger bare 15 grader over din når Pcn står på, men tar jeg vifta av (som forøvrig bare går på1400rpm just nu) så kan jeg love deg at det blir hett. CPU'en vil tåle det, men maskinen vil skru seg av om og om igjen etter kort tid i 'selvforsvar' da temperaturen vil stige for mye.

Kortet ditt støtter forøvrig fra 800Mhz til 2,4 Ghz CPU ;)

Lenke til kommentar

Ok. Takk for gode råd!

Jeg kjøper meg en stillegående vifte, f.eks. Zahlman.

Skulle alarmen gå som følge av for lav rpm så kutter jeg ledninga til pc-speakern!

Problemet er løst!! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...