Gå til innhold

Bærbar pc i bil, vil ups duge?

Anbefalte innlegg

Jeg har desverre ikke råd til å kjøpe noe som helst i denne sammenhengen, så jeg får nøye meg med det jeg har.

Var jo snakk om konverter fra 12-220volt her tidligere og den koster skinke og flesk...

Men etter som jeg forstår så er det nytt prosjekt pågang? Men samme det, billigere å kjøpe en UPS til å kjøre pc i bil, enn en UPS 12-220V så koble pc på som igjen transformerer spenningen ned til 12V>

Ja det var snakk om en konverter ja, trodde jeg skulle få råd til en, helt til det slo meg at en UPS virket på noen lunde samme viset.

Ja jeg tenkte på det med at den transformerer spenningen ned igjen ja, men det vil jo ikke være så lurt å koble utstyret rett på 12v fra bilen heller? Dessuten trenger jo hovedkortet mange andre spenninger også...

Prosjektet har gått bra til nå. Alt virker som det skal, og jeg har drevet maskina på et 1.7AH batteri for å teste og det går som smurt! Max spenning som trekkes fra 12v er 10.5A ca, og ingenting har sviktet enda.

Filmvisning, GPS og WLAN funker nå fint på maskinen.

Neste steg:

Trekke en ledning fra bilbatteriet(+) og finne et punkt bak i bagasjerommet hvor jeg kan ta (-) fra.

Har en bil-sikringsboks og fullt av sikringer liggende her en plass også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bad news, everyone!

I dag mens jeg testet alt igjen på 1.7AH batteriet mitt løsnet ledningen som var koblet inn på UPS fra batteriet og gikk rett oppi elektronikken til UPSen... En liten knitrelyd, litt røyk og svidd lukt kom, og UPS var heelt død. :cry::wallbash:

Nå sitter jeg her med en komplett bilpc, og en 230V kontakt i handa jeg ikke hvet vor jeg skal gjøre av... Ser ut til at jeg må smiske med min far og få noen penger på forskudd...

Kan transformatoren i UPSen brukes til noe? Eller bare å kaste? UPSen har jo seks releer jeg kommer til å ta vare på...

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om mine regnestykker er rette men siden maskinen brukte maks 10.5A på 12V linja, vil det holde med en 300W konverter, eller er jeg helt på jordet? Hvor mye blir egentlig 11A på 12V linja i W på 230V?

Lenke til kommentar
Ja jeg tenkte på det med at den transformerer spenningen ned igjen ja, men det vil jo ikke være så lurt å koble utstyret rett på 12v fra bilen heller? Dessuten trenger jo hovedkortet mange andre spenninger også...

Hvorfor ikke? 12V DC er 12V DC... Det eneste du trenger å gjøre om du er bekymret er å sette på en sikring så har du gjort en vanskelig jobb enkel...

Hovedkortet opererer på 12, 5 og 3,3V altså på og under det bilens batteri leverer... Søk litt rundt så finner du deg en ny PSU som er beregnet på 12V tilkoblet spenning...

Lenke til kommentar

bare husk å sjekke evt. toleranser over/under 12v på en sånn PSU, + evt. toleranser for støy. En vanlig bil går jo ikke på 12v, men (lader) på ca. 13,5-14,5v. Og eldre (og muligens nyere) biler kan lage en del støy i elektronikken..

Gikk også med planer om å sette en PC inn i vanen min, med flatskjerm og greier. Kom så langt som til å sette in Creative DTT2200 5.1 anlegget mitt, og fikk kobla det opp (og funka fett, da det skulle ha 13,5v inn uansett. Bortsett fra at det var en iriterende bakgrunnsstøy når motoren var i gang, den varierte med taurtall. ble borte når man dro på litt volume :D (samme problem i pontiac'en forresten...)) men unasett, kom aldri lenger da jeg flytta hjem fra sverige og ikke var interesert i å betale 189'500,- i moms for en bil fra '89 som jeg i utgangspunktet ga 8k for :thumbdown:

Blir kanske til at jeg prøver igjen når jeg får ny(gammel)-bilen opp&gå.

Uansett, lykke til med prosjektet.

btw: 2-3-400w fra eller til spiller sannsyndlighvis ikke noen større rolle med tanke på lading, da goe 1000-metere gjerne er på 100w hver :)

Lenke til kommentar
Kom så langt som til å sette in Creative DTT2200 5.1 anlegget mitt, og fikk kobla det opp (og funka fett, da det skulle ha 13,5v inn uansett. Bortsett fra at det var en iriterende bakgrunnsstøy når motoren var i gang, den varierte med taurtall. ble borte når man dro på litt volume :D (samme problem i pontiac'en forresten...))

Problemet oppstår ofte ved at du har forskjellige jordingspunkt, prøv å bruke samma jordingspunkt evnt. trekke kabel fra - på batteriet og bak på forsterkeren...

Eller at lydkabelen ligger sammen med batteriledningen som vil lage et elektromagnetisk felt rundt seg og lage støy på signalkabelen...

Lenke til kommentar

Da fikk jeg en ny UPS av han jeg fikk den første av :D kjekk kar!

Monterte alt som på den forrige.

Fikk noen feriepenger, så jeg invisterte i 6m lang 8mm2 kabel og en vanntett sikringsholder med 20A sikring. Alt dette er egnet for anlegg bak i bilen men det funker til mitt behov. Fikk montert og plugga i alt, og nå kan jeg bruke maskinen slik:

GPS

Tv, med fjernkontroll

Bluetooth internett via mobil (115,2kbps)

Remote via mobil

Filmvisning, ligger en del filmer på disken

Musikk, monterte opp et Trust speakersystem

Trådløs mus og tastatur

Var meningen med WLAN og men det vart for mye strøm fra USB, maskina har opprinnelig 2port, men det er koblet på en hub(uten ekstern strømforsyning), bluetooth, 3m kabel for mp3 player og GPS mottaker.

Testkjørte dette med å se på en film i bilen, så nå gjelder det bare å se om det om det overlever Danmark-turen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...