Gå til innhold

Bærbar pc i bil, vil ups duge?


Anbefalte innlegg

1. juli drar jeg til danmark, og vil bruke gps`en sammen med min bærbare pc.

 

Jeg tenkte å kjøpe en koverter fra 12-230v men det ser ikke ut til at jeg får råd til en sånn en før ferien. Men jeg har en litt eldre ups jeg fikk av en jeg kjenner. Batteriet er uttagbart, så jeg lurte på om det ville være mulig å koble 12v fra bilens sigarettennerkontakt inn til der ups`en skal ha sitt batteri?

Et problem er jo at den durer sånn når den er i bruk, og den piper et svakt pip hvert 3 sekund når den kjører på batteri.

 

Duringen å pipelyden kan jeg vel leve med så lenge dette vil fungere, vil det det?

 

EDIT: Set var en annen UPS jeg hadde som klarte 300w, denne klarer 2.8A

Endret av Gozarpz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for link! :)

 

Men det med tykke kabler, som det stod om i den tråden, blir det også viktig for meg, som skal ha maks 2A(230v). Har en plugg til sigarettenner med en ledning som er litt tynn, men jeg kan jo kanskje skaffe en lampettledning og ha på.

Lenke til kommentar
lampettledning vil vel også være for tynn?

 

har liten tro på at en lampett/lampe med vanlig 40-60W pære trekker

2A :D

Det gjør de ikke nei, men en lampeledning tåler mye mer enn de blir belasta av en lampe. Uansett bør du nok ha en sikring på ledningen.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha 2A på 230v så blir jo dette langt mer på 12v linja.

230V*2A=460w

På 12V linja blir 460w

460w / 12v = ca 39A

 

Og da snakker vi skikkelig tykke kabler for å ungå glovarme ledninger og

spenningstap. Tviler sterkt en lampett ledning holder her.

Endret av maze
Lenke til kommentar
Hvis du skal ha 2A på 230v så blir jo dette langt mer på 12v linja.

230V*2A=460w

På 12V linja blir 460w

460w / 12v = ca 39A

 

Og da snakker vi skikkelig tykke kabler for å ungå glovarme ledninger og

spenningstap. Tviler sterkt en lampett ledning holder her.

Lampettledning kan du glemme i tilfelle. 39A...da må du ha minimum 6mm2, jeg ville nok brukt 10.

Lenke til kommentar

Hmmm, vil batteriet også tappes, selv om motoren går, siden den kanskje vil trekke så mye strøm?

 

Det er snakk om en lader til bærbar pc, ut-speningen på den er 8A 15V og innspenningen er 100-240V 1.7-0.75A

Kan det bety at den trekker 1.7A på 100V og 0.75A på 240V?

Isåfall blir det 180W på 240V, 15A på 12V?

Endret av Gozarpz
Lenke til kommentar

Kontakten jeg kjøpte har en 8A sikring inni seg.

Jeg testet nå nettopp på bilen uten at motoren gikk. Jeg slo på UPSen og satt ledningen til laderen nedi kontakten, da sank spenningen fra 12,54 til 11 og upsen koblet seg ut, dette skjedde så fort at pcen ikke registrerte at den fikk nettspenning.

Så testet jeg med det lille UPS batteriet på 7 AH som jeg monterte en sigarettennerkontakt på og det funket i ti sekunder før det stoppet(batteriet ble utladet i går og har bare stått her med litt strøm på)

Lenke til kommentar

Tror den trekker mer en jeg tenkte...

Lada opp UPS batteriet nå og satte multimeteret mitt opp som ampermeter og satte på. Tar ca 1A på tomgang, men det er jo greit nok, men når jeg belaster den med laderen min stiker det til 4,5,6,7, og ved 8(og noen desimaler) begynner det å knitre litt og hele greia slår seg av) alt funker om jeg prøver på nytt, men det samme skjer. Men så er ikke ledningene de beste heller. Skal høre meg litt rundt om å få litt ledning.

 

Noen som kan svare på om det vil være forsvarlig å koble UPSen direkte til batteriet i bilen? (da med tykkere ledninger)

Vil det trekke mer enn laderen i bilden lader, så batteriet til slutt tømmes? Hvor mye lader egentlig dynamoen i en bil?

Lenke til kommentar
begynner det å knitre litt og hele greia slår seg av) alt funker om jeg prøver på nytt, men det samme skjer. Men så er ikke ledningene de beste heller.

Det skal ikke begynne å knitre selv om du har for tynne ledninger, det eneste som skal skje er at de blir overbelasta og kan bli for varme.

 

Vil det trekke mer enn laderen i bilden lader, så batteriet til slutt tømmes? Hvor mye lader egentlig dynamoen i en bil?

Ja, det vil nok til slutt tømmes da ;) Vet ikke akkurat hvor mye det lader, men regner ikke med den lader for konstant forbruk for mange hundre ekstra watt...

Lenke til kommentar

Mulig det er jeg som er på villspor her, men er det ikke snakk om å drive en bærbar PC? Den kan da ikke trekke hundrevis av Watt når den går på 12V? I såfall ville jo batteriet i den bærbare være tomt i løpet av noen minutter, for ikke å si sekunder? En vanlig vekselstrømsdynamo i en bil lader jo med mange Ampere, skal kunne drive alle strømforbrukere i en bil, samt lade opp det startmotoren har forbrukt. Vanlig forbruk i en moderne bil er på mange hundre watt.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville latt UPS'en ligge (hva i alle dager skal du med en UPS i denne sammenhengen uansett? lappisen har jo egne batterier), og investert en femhundrelapp i en 12V laptop-adapter fra Targus.

 

Når vi snakker om effekten som skal til for å holde liv i en laptop - den største laderen fra Targus leverer max 70W. De fleste laptop'er klarer seg med en på 50W. Dette er altså nok til å holde maskinen med strøm _og_ lade batteriet.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Jeg har desverre ikke råd til å kjøpe noe som helst i denne sammenhengen, så jeg får nøye meg med det jeg har.

 

Laptopen trenger 8A på 15V, og den bruker 7A på 12V når den lader, og av og til over 15A på 12V når den kjører.

 

PGA at den bærbare ikke virker lenger(av 2 irriterende grunner) så har jeg funnet ut at jeg har en eldgammel flatskjerm liggende.

Testet med en P3 800MHz påkoblet + flatskjermen og endte opp med bruk på max 10A på 12V, noe jeg kan leve med. Så da har jeg jobbet en del med det, satt opp GPS og diverse, og skal snart montere flatskjerm i bilen.

Tror jeg kommer til å ta en kabel rett fra batteriet på bilen, med sikring montert rett ved siden av batteriet, tilfelle noe skulle gå galt.

Regner med at det går bra å ta bare fra +pol og sette en kabel ned i en skru inni bilen(under setet feks) eller ville det vært best å ta både + og - fra batteriet?

 

Grunnen til at jeg vil gjøre alt dette er at jeg har lite å gjøre på, mye skrot liggende og er blakk. (ja,ja jeg skal begynne med en sommerjobb snart :p)

Lenke til kommentar
Jeg har desverre ikke råd til å kjøpe noe som helst i denne sammenhengen, så jeg får nøye meg med det jeg har.

Var jo snakk om konverter fra 12-220volt her tidligere og den koster skinke og flesk...

Men etter som jeg forstår så er det nytt prosjekt pågang? Men samme det, billigere å kjøpe en UPS til å kjøre pc i bil, enn en UPS 12-220V så koble pc på som igjen transformerer spenningen ned til 12V>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...