Gjest Slettet+3124 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) På mandag så kommer Telenor med Sikker Lagring som lar deg sikkre data dine på en Telenor server, slik virker dette: * Man laster ned programmet og får en 16-tegn lang kode under installasjonen. Man kan ha automatisk eller manuell innlogging. * Programvare setter opp en mappe på den lokale PC-en. Mappen dukker blant annet opp i Windows Explorer som en vanlig lagringsenhet. Alt som kopieres eller flyttes til denne mappen synkroniseres mot brukerens nettkonto. Man kan opprette mapper på andre maskiner og kopiere enkeltfiler eller få synkronisert mappen til disse maskinene. Dette gjør at Telenor Sikker Lagring kan brukes til å synkronisere filer mellom en hjemme-PC og en jobb-PC. * Systemet tar vare på tidligere versjoner av filer man endrer i ti dager. Sletter man et avsnitt og angrer, kan man gjøre som på mer avanserte serversystemer – man kan legge tilbake forrige versjon (rollback). * Telenor har åpenbart ønsket å sikre seg mot alle mistanker om dårlig sikkerhet. Filene krypteres og overføres med SSL-protokollen. Alt som ligger i Sikker Lagring-mappen lokalt og på nettet er altså kryptert. Brukere får dessuten en logg over hva som er kopiert i hvilken retning Alle kunder får 100 MB gratis lagringsplass. Det er nok til å lagre dokumenter. Telenor håper at kundene skal kjøpe mer plass til sine bilder og andre filtyper. Kundene kan kjøpe plass i 1 eller 5 GB-blokker, som koster enten 29 eller 99 kroner måneden Dette er ett bra tiltak av Telenor synes nå jeg Link. Endret 17. juni 2005 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 tja, man kan jo ikke lagre hva som helst på denne serveren da. det kommer vel til å være slik at hvis Telenor finner noe upassende som noen har lasta ned så vil det vel bli sletta? jeg ville uannsett ikke lagra dokumenter og programmer på en slik server. ser ikke på dette som sikkerhet i det hele tatt. synes ikke jeg har sikkerhet jeg før jeg har alt på min lokale datamaskin. Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Høres ut som et fint tiltak, men hva er sikker lagring? Som Wil sier så har nok Telenor full oversikt over hva som befinner seg av filer på serveren og da er jo ikke filene sikker. Lenke til kommentar
roac Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 [beskrivelse av Sikker Lagring] Sikker lagring? Jeg er fristet til å kalle dette et hån mot alle som jobber med sikkerhet. Det er latterlig å kalle en lagringskilde som dette for sikker. Ja, det sendes over SSL, men SSL i seg selv er ingen garanti for at filene ikke kan bli snappet opp av en tredjepart. Det er nok av tilfeller allerede hvor dette har blitt gjort, og i forbindelse med f eks web kan dette fremdeles gjøres mot uerfarne brukere. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 kan vel også ta med at telenors uthastighet for mange er 256 kb (for meg 128). Og da går det ikke veldig fort å lagre ting på en annen server Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Høres ut som et fint tiltak, men hva er sikker lagring? Som Wil sier så har nok Telenor full oversikt over hva som befinner seg av filer på serveren og da er jo ikke filene sikker. At Telenor har oversikt over hva personer lagrer? Det har jeg ingenting tro på, sjekker Telenor aktivt (dvs daglig) Wil's surfevaner? Lite trolig hvis da ikke Wil har gjort noe galt, og blir anmeldt/ etterforsket av Politiet, men Politiet selv får ikke tilgang til Wil's surfelogger uten en kjennelse i fra retten , så først da sjekker Telenor hva Wil driver med. Og det samme er vel med HD plassen som blir stilt til disp, den er privat, og for at Telenor skal sjekke den for innhold så kreves det kjennelse i fra retten, og det er bare Politiet som får. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Noen som snakker om at Telenor kan sjekke ut filene, dette er jo ikke mulig i og med at filene vil bli kryptert lokalt og på nettet. så hvordan skal Telenor kunne se på filene dine, besides, de har jo ikke lov til å sjekke ut annen mans post. Hadde du som ansatt hos Telenor lagret noe der så har de full rett å sjekke ut hva du driver med, men så lenge dette er en sikkerhets lagring så kan ikke de gå rundt å sjekke som de vil. Det er mulig jeg er på lit blåbærtur, men det ville jo være som om at du gå på sommerferie og ber Posten ta posten for deg i 4uker, så begynner de å åpne all posten din for å se om du har noen snuskebilder, går vel noe på personværn tenker jeg. Meg om dette da. Uansett jeg ville ikke ha bukt en slik løsning tar jo evigheter, da hadde jeg heller brukt en Zip drive eller noe slikt. Frankie Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 ..men det ville jo være som om at du gå på sommerferie og ber Posten ta posten for deg i 4uker, så begynner de å åpne all posten din for å se om du har noen snuskebilder, går vel noe på personværn tenker jeg. Kunne ikke ha vært bedre sagt Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Helt sikkert er det umulig å bli for alt som er koblet opp mot internett, men allikevel er dette svært bra av Telenor. Så får vi bare håpe tjenesten vil fungere godt! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Man kan vel si mye om Telenor, men av og til så hender det at de har noe for seg. Får du virus og du har denne backup'en så mister du ialllefall ikke det som du mener er viktig, fordi det ligger jo der også etter reinstall av pcen. For engangs skyld, glimmers Telenor Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 enn om Telenor får virus på serverene sine da? selv har jeg hverken tid eller overskudd til å holde på å legge over filer på serveren til Telenor. har man brukbart med plass på maskina si så trenger man over hodet ikke å gjøre dette. og 1-5 GB er ikke akkurat noe å rope hurra for. og atpåtil må man betale for det. nei telenor. jeg kommer ikke til å bruke denne tjenesten. har da nok plass på maskina mi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 ..har da nok plass på maskina mi. Skal ikke argumentere med deg i det vide og breie Men ikke alle har nok plass på maskina si, og hva gjør du hvis HDen ryker? Sender den til Ibas? Da er det vel kjekt å kunne ha det du mener er viktig for deg lagret på en server som du har tilgang til, eller? Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 tja, du sier no der, men utifra det jeg kunne lese så fikk man ikke så veldig mye plass da. jeg har 10 GB bare i installprogrammer. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Men so e da no verkeleg ikkje installprogrammer du skal legge opp der heller, då. Hallo? Kva pokker er vitsen med å sikkerheitskopiere warez? Det ein tar backup av er kritiske og uerstattelige data, som f.eks. bilder av småtrollet, jobbdokument ol.. Eg jobbar i ei bedrift med om lag 650 brukarar. Tenk om samtlege av dei skulle hatt sikkerheitskopi av alt dei lastar ned/kopierar. Sei fem-seks GB per person. Det hadde vorte litt, det.. (3,5TB, eller meir, faktisk..) Tekstdokument og anna arbeide er sånt ein skal ta backup av... Det er sånt som er vanskeleg (umogleg) å erstatte, men det tar heller ikkje så mykje plass.. 100MB heldt nok ganske bra for ein gjennomsnittsbrukar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 ..Det ein tar backup av er kritiske og uerstattelige data, som f.eks. bilder av småtrollet, jobbdokument ol.. ..100MB heldt nok ganske bra for ein gjennomsnittsbrukar. Jeg er enig med deg, bilder, jobb dokumenter, bilder av småtrollet, vitnemål som er scannet inn, er nok det Telenor tenker på her. Og som undertegnede kommer bruke dette tilbudet til. Går maskina mi til h****te så har jeg iallefall det viktigste for meg på plass og urørt Lenke til kommentar
roac Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 ..men det ville jo være som om at du gå på sommerferie og ber Posten ta posten for deg i 4uker, så begynner de å åpne all posten din for å se om du har noen snuskebilder, går vel noe på personværn tenker jeg. Kunne ikke ha vært bedre sagt Jo. Du får post uansett, så uansett lar du posten håndtere filene dine. Telenor håndterer ikke filene dine før du evt finner ut at du skal la dem gjøre det. En kamerat av meg sa en gang at analogier ikke fungerer, jeg er truende til stort sett å være enig. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 enn om Telenor får virus på serverene sine da? selv har jeg hverken tid eller overskudd til å holde på å legge over filer på serveren til Telenor. har man brukbart med plass på maskina si så trenger man over hodet ikke å gjøre dette. og 1-5 GB er ikke akkurat noe å rope hurra for. og atpåtil må man betale for det. nei telenor. jeg kommer ikke til å bruke denne tjenesten. har da nok plass på maskina mi. Vel nå tror jeg du har misforstått det med å ta backup. Det er nå da ikke slik at man tar "full backup" hverdag. Det som driver med å ta ackup for firmaer og slikt, skjønner kanskje dette litt bedre. Nå skal jeg komme med et annet eksempel, vet ikke om det er det beste eller om det er bra. vi bruker posten igjen vi. Du får en masse post, reklame, aviser, regninger osv osv. Du tar alt med deg inn i huset, ser igjennom avisa, legger denne gjerne i avis-korva, leser igjennom reklamen for å se hva det er av tilbud, du skriver gjerne ned tilbudene du liker, så hiver du gjerne reklamen rett i søpla, eller sparer på dem. så var det regningene da, de sampler du pent og pyntelig i en perm eller arkiv mappe som du har. Og oppbevarer dem gjerne i noen år hvis du er som meg. Slik er det med backup også, du tar ikke backup av absolut alt, du tar kun ut det viktigste som du føler du skal ta backup av på en sikker plass (ingen plass er 100% sikker uansett hvordan du snur og venner på det), men en tommel finger regel er at en backup skal ligge offline i fårhold til hvor du er og i en annen bygning. F.eks det er ikke noe vits å ta backup av software som du kan laste fint eller finne greit igjen på internett, dette kan du bare gå på hjemmesiden til firmaet som laget det. Men hva med familie bilder, hva med dokumenter f.eks en avtale dokument som du ikke vil miste? Det er masse ting du ikke kan finne på nettet men som du gjerne vil ha backup av. Ja du har stor plass på maskinen din, men hvis den ta fyr da? eller en sektor eller flere blir ødelagt, sende den til Ibas, tja har du mye gryn hvorfor ikke? Jeg syntes Telenors tilbyd er kjempe bra til de som trenger det og ser nytten av det. Frankie Lenke til kommentar
So|o Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Tester dette nå, førsteinntrykket er at det er brukervennlig og virker veldig greit. For min del holder 100MB for å lagre det viktigste, dokumenter osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå