Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Partisjon på SATA-disk borte? [LØST]

Anbefalte innlegg

Hei

For en tid tilbake valgte jeg å kjøpe meg en såkalt "bygget pc". Jeg kjøpte den via nettet og prismessig er det ingen tvil om at jeg fikk mye stasj igjen for pengene.

MEN

Denne pc'en har ikke gitt meg annet enn hodebry. Fra jeg kjøpte den og inntil i forrige uke var problemet at den stoppet opp eller ikke ville starte uten at den var satt strømløs i over 12 timer... Vi fant endelig problemet, det var underdimmensjonert PSU (Power Supply Unit).

Da dette problemet var løst trodde jeg at pc'en endelig ville fungere som normalt...

MEN

I går skulle jeg oppgradere Mediaplayer i XP, og la merke til at det oppsto en del problemer i prosessen. Så, når jeg skulle reboote maskinen, fikk jeg bluescreen.

Problem 1: Jeg får ikke velge Safe Mode i oppstarten... tastetrykk registreres ikke. Og jeg har satt opp BIOS riktig for dette...

Problem 2: Etter endelig å ha funnet ut hvordan boote fra cd med SATA-disk på et ABIT Is7 hovedkort, klarer jeg nå å komme inn på XP-cd'en - da med håp om å kunne redde windows-installasjonen. Men her finnes kun den ene partisjonen på SATA-disken... Den med windows XP - installasjonen (c-disken) kommer opp som "Unknown Partition"...?

Så mine spørsmål blir da:

1. Kan windows eller andre filer og programmer på c-disken reddes, eller er alt på denne partisjonen tapt?

2. Hva om jeg installerer xp på den andre partisjonen, vil dette skape konflikter?

3. Er det eneste alternativet å installere en ny disk med os (xp) for å se om ting kan reddes på den korrupte SATA-disken?

Håper virkelig at noen kan hjelpe meg med dette raskt.

Takk på forhånd

Endret av satadata
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, meg igjen...

Har nå sett litt igjennom andre tema på forumene her, og har kanskje funnet noe interessant...

Kan det være et hardware problem med f.eks. videokort eller noe sånt som har skapt dette problemet med pc'en min? Eller tyder dette med "Unknown Partition" på at dette likevel ikke er løsningen?

Noen som har vært borti noe sånt som dette eller?

Lenke til kommentar

Ja, jeg bruker trådløst tastatur med USB kobling.

Hmmm............ F lock? Nå ble jeg usikker her? Mener du Caps Lock eller Num Lock?

Og tastaturet fungerer helt fint......helt til skjermen med oppstartsvalgene dukker opp... da registreres ikke lenger tastetrykk... og jeg trenger ikke trykke F8 for å få opp oppstartsalternativene, den skjermen dukker opp av seg selv... så telles det ned til 0... og så....BLUESCREEN... gøy ? :(

Endret av satadata
Lenke til kommentar

Ok... ny oppdatering her

Vi har nå forsøkt å sette min SATA-disk som slave i annen maskin. Men da vil heller ikke den andre maskinen starte. Og min disk har fungert bra i denne maskinen før (da også som slave. Dette gjorde vi når vi jobbet med strøm-problemene med min nye maskin)

Så da har vi i alle fall bevist at feilen ligger på SATA-disken.

Vi drar nå ut for å kjøpe ny disk for å sjekke dette ut med sikkerhet.

Noen som har ideer til hva som kan ha fått SATA-disken til å krasje på denne måten? Vi vurderer nå å kjøpe IDE-disk isteden.

Skulle også gjerne hatt tips om det i det hele tatt vil være mulig å finne filer o.l. på den disken som er krasjet...

Lenke til kommentar

Problem LØST:

Hele problemet var SATA-disken.

Vi fikk til slutt formatert disken og installert xp på nytt.

Vi brukte Partition Table Doctor (recovery disk) for å rette opp MBR igjen. Da fikk vi startet med XP-cd'en og windows fant disken og kunne formatere den. XP ble installert på nytt og alt så bra ut en stund... men etter en times tid krasjet systemet igjen., og ny BLÅSKJERM dukket opp med UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME.

Nå har vi satt inn en 200gig IDE-disk og alt er perfekt... ja, det vil si foruten at den S.....ns SATA-disken har fått alle data fjernet da...

Maskinen er nå kjørt knallhardt i over 12 timer med den nye disken, en haug med krevende programmer er installert for å provosere frem ev. samme feil igjen, men alt fungerer heldigvis som det skal nå.

Ikke mer SATA på oss nei. SATA er jo en større trussel enn virus hvis det skal være på denne måten... har ikke opplevd sånne problemer siden windows 3.11 ...

PS! jeg må nesten ta med at vi fikk forvarsel på problemene etter reinstallering på SATA-disken, ved at det dukket opp en cel CRC - feilmeldinger ved forsøk på installering av nye programmer (dette tyder på at disken er korrupt.)

Endret av satadata
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...