Gå til innhold

ingenting slår seg på - hovedkort kaputt?

PocoLoco

Anbefalte innlegg

maskinvare:

Intel Pentium 4 3.06 GHz

Asus P4G8X/DELUXE/GD Hovedkort S478

2x Corsair XMS3500 DDR-DIMM 512MB PC3200

radeon 9700 aiw

wd raptor 74 gb og wd 250 gb

Ultra-Quiet 400 Watt PSU

hvordan problem oppsto:

system som har fungert knirkefritt i over 2 år med faste drivere og programvare får plutselig "små firkantentede bokser" over hele skjermen. samme boksene er til stede når jeg går inn i bios, så da kan vi vel utelukke driver feil i OS?

i bios viser hardware monitor røde tall: power temp 127/260.6 grader celsius, CPU fan speed: 0 rpm, power fan speed: 981 RPM.

lar maskina stå av over natten. slår på igjen, og alt fryser etter å ha startet windows, og når jeg går inn i bios viser hardware monitor nøyaktig samme tall som før jeg slo den av.

kobler fra strøm og tar ut strømkabel, sjekker at alt på hovedkort sitter som det skal. setter inn igjen strøm og kobler til... nå vil ikke maskinen starte! hverken vifter eller noe som helst vil starte, får heller ingen pipelyder fra hovedkort. alt er dødt! (og power-on button eller hva den nå heter bakpå psu er slått på)

setter inn ny psu, ingen forandring. reset av cmos hjelper heller ikke.

ser at den grønne lampen på hovedkortet lyser når strøm kobles til. hvis det var cpu som var kaputt så ville vel maskina hvertfall startet for så å gi beskjed om det?

det er godt mulig at jeg glemte å koble ut strøm til maskina første gang jeg sjekket koblingene til psu (koblet 20 pins kabelen til psu fra hovedkort, for så å sette den på igjen). i såfall er vel både hovedkort og meg selv skadet?

saken er at jeg ikke har andre systemer å teste på, så jeg trenger deres input på hva som mest sannsynlig er den defekte delen: hovedkort eller cpu?

takker for alle forslag til hva jeg bør gjøre next.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo nesten høres ut enten at pc'en din går for varm, eller så trenger bios'en din en oppdatering, det finner du på hovedkort www.asus.com

For så høye grader som dette kan det være at bios'en kutter pc'en slik at den ikke skal "brenne" opp

Lenke til kommentar

Du kan iallefall sjekke strømforsyningen slik:

Jumpstart av PSU

Men når du sier:

i bios viser hardware monitor røde tall: power temp 127/260.6 grader celsius, CPU fan speed: 0 rpm, power fan speed: 981 RPM.

For det første så tror jeg både 127 og 260 grader vil ta livet av PSU. 0rmp på CPU vifta er ikke bra... og power fan speed på kun 981 ved 127/260 grader gir meg bange anelser...

hvis det var cpu som var kaputt så ville vel maskina hvertfall startet for så å gi beskjed om det?

Det vil jeg tro, har iallefall selv fått en "CPU has been changed or is not workable" melding. Denne var dog ikke reél.

Lenke til kommentar

For å si det slik åpne opp panseret og sjekk om alle viftene snurrer som de skal. Kan hende at det har samlet seg en haug med støv gjennom tiden. ;)

EDIT: Shaitz "oterball" kom meg i forveien.

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

reset av psu førte ikke til noen forskjell :ermm:

alle vifter gikk som normalt da jeg oppdaget røde tall i bios. men nå er som sagt alt dødt. ingen vifter vil starte. undrer meg over hvorfor power temp fremdeles viste 127 grader etter at jeg hadde latt maskinen stå uten strøm over natten. kan vel tyde på at noen målingsenhet på hovedkort er defekt? bios er hvertfall oppdatert.

andre forslag?

tror rett og slett jeg bestiller nytt hovedkort . har tenkt meg dette: http://www.mpx.no/aspx/login.aspx?ReturnUr...8306&plid=48306

hvis det viser seg at det ikke er hovedkort som er kaputt, så har jeg hvertfall et ekstra kort når jeg skal bygge min andre maskin.

Endret av PocoLoco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...