jogrba Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Hei. Jeg studerer til Master i Datateknikk på NTNU, og har et spørsmål om læringsmetoden på det studiet... På videregående fikk vi jo oppgaver som skulle foredras for klassen kanskje månedlig... Nå har jeg studert ett år på universitet, og i løpet av dette året har vi ikke hatt i oppgave å holde foredrag for andre en eneste gang. Så si meg, eksisterer ikke dette i det hele tatt? Jeg vet jo at hovedoppgaven skal leveres muntlig, men ellers... Er det kun skriftlige innleveringer og gruppearbeid, ikke noe foredragsholding? Jeg syns bare det er litt rart om det legges så mye mindre vekt på dette på universitetet enn på videregående... Lenke til kommentar
krigun Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Da jeg gikk på NITH, så hadde vi noe fremføring helt i starten, men ikke noe før hovedoppgaven. Vet ikke hvordan det er med NTNU. Kan være enig i at muntlig fremføring er viktig å mestre, men det er nok ikke det en teknisk høyskole vil satse mest på. Lenke til kommentar
boemane Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Jeg studerer på QUT i Brisbane, Australia. Av min erfaring er det lite fremføringer i starten av studiet. Jeg har hatt et par fag (3-4) hvor fremføring har vært en viktig det av faget, og disse er for det meste prosjekt-baserte fag hvor prosjektet fremføres 1-2 ganger i løpet av semesteret. Er ikke sikker på hvordan det er på NTNU, UiO eller UiB, men går utifra at det er noe av det samme. Kommer nok også på hva du studerer. Kjæresten min studerer Bioteknologi og hun har flere foredrag og fremføringer enn det jeg har på IT studie. Muntlige fremføringer er tidkrevende (og dermed dyrt) for et universitet. Dersom et fag har 100 studenter i grupper på 6 medlemmer som skal fremføre sitt arbeid i løpet av 15 minutter hver, tar det over 4 timer... Legg til 5 minutter "dødtid" mellom hver gruppe, er du raskt opp i 5 timer og 30 minutter. Med 2x45minutters forelesning hver uke tar dette opp 4 uker (7 x 45 minutter) som ellers kunne vært benyttet til å gjennomgå nytt materiale. Selv om Forelesningen var på 55 minutter tar det likevel 6 forelesninger (2 per uke) som tar 3 uker å gjennomføre. Ikke gå ut ifra at studenter gidder å møte opp til "ekstra" timer dersom de ikke må (eller skal holde fremføringen selv) Dette er nok også orsaket til at jeg har hatt flest fremføringer i prosjekt-baserte fag. Ingen eksamen og mye selvstendig arbeid frigjør tid fra "vanlig undervisning"/forelesning til at studenter kan holde fremføringer. Endret 17. juni 2005 av boemane Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Virker som man tar utgangspunkt i at du har lært å presentere stoff foran en forsamling på videregående, og heller fokuserer på at du lærer deg stoffet på universitetene. På UiO har vi mange skriftlige innleveringer som avgjør om man får gå opp til eksamen, og i visse tilfeller påvirker den endelige karakteren, men ingen av disse skal presenteres muntlig... Dette tror jeg som hovedregel er en bedre løsning bl.a. pga. det boemane kommenterte, det tar alt for store ressurser å ha fremføringer i grupper. Hvis du føler at du trenger mer trening i fremføringer er det sikkert kurs for å forbrede deg til muntlig, evt. kurs i presentasjon som du kan ta i tillegg til de vanlige kursene... Lenke til kommentar
smetho Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) Jeg for min del er glad det ikke er flere muntlige fremføringer. Selvfølgelig har muntlige fremføringer sine positive sider, men min erfaring er at de som er gode å snakke for seg automatisk får bedre karakter enn oss andre dødelige uten at dette nødvendigvis betyr at de kan stoffet bedre. Derimot vil en muntlig del på et større stykke arbeid (som er forskjellige fra person til person (eller grupper)) være mer hensiktsmessig da en ikke blir sammenlignet direkte opp mot andre på samme måte. Det viktigste, i mine øyne, er budskapet...ikke innpakkningen. Men men, noe må de som kan snakke for seg (men ikke kan noe særlig) få også Disse går ofte videre og blir politikere av en eller annen grunn EDIT: Hvorfor ligger denne i Java-kategorien forresten? Endret 24. juni 2005 av smetho Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Flyttes fra Java til utdanningskategorien trur den passer der bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå