Gå til innhold

Regler i beachvolley..?

Anbefalte innlegg

Noen med litt kunnskap innen sandvolleyballregler som kan fortelle meg om det er lov til å kaste opp ballen til seg selv mer enn èn gang før man skal serve?

En kompis påsto at han hadde lov til å kaste ballen opp tre ganger til seg selv før han måtte serve.. altså kaste, og hvis han ikke er førnøyd med kastet tar han imot ballen og kaster den opp til seg selv på nytt.

Trodde det bare var lov å kaste en gang opp til seg selv..?

Har jeg dreti på draget? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trur det er lov å kaste den opp, og vis du ikke da er fornøyd med kastet så må ballen vere nedi bakken før du kan ta den igjen.

Men jeg er ikke helt sikker. Jeg har heller ikke hørt at det er f. eks 3 ganger.

Edit: Fant dette.

Endret av BaX
Lenke til kommentar

16.5.6 If the ball, after having been tossed or released by the server, lands

without being touched or caught by the server, it is considered as a

service.

16.5.7 No further service attempt will be permitted.

Fant dette. Men det sier jo bare at hvis man MISTEr ballen er det en fault. Faen.. når det ikke engang står i de offisielle reglene :(

Lenke til kommentar
16.5.6 If the ball, after having been tossed or released by the server, lands

without being touched or caught by the server, it is considered as a

service.

16.5.7 No further service attempt will be permitted.

Fant dette. Men det sier jo bare at hvis man MISTEr ballen er det en fault. Faen.. når det ikke engang står i de offisielle reglene :(

Når vi er usikre, så finner vi bare på våre egne regler vi :yes: Aldri noen som har klaget om man har prøvd 2-3 ganger når vi spiller...

Lenke til kommentar

Jeg har dommerbevis i volleyball og har dømt herrekamper i 3. divisjon.. har også dømt litt sandvolley med kameratspilling...

Viktige regler som man ofte glemmer i sandvolley (siste gjelder for så vidt også i vanlig volleyball):

- Servemottak som fingerslag er ikke godtatt i sandvolley, siden man aldri slår helt rent.

- En serve kan aldri angripes over netthøyde (blokkes)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
- En serve kan aldri angripes over netthøyde (blokkes)

Man kan holde armen så høyt man klarer uten å hoppe på server. Er man høy så er det ikke umulig eller ulovlig å blokke en serv. Dette gjelder i alle fall i vanlig volleyball med mindre de har forandret reglene fra når mamma spillte i eliteserien.

Lenke til kommentar

Reglene vurderes og forandres hele tiden, men så vidt jeg vet har dette vært regelen lenge.

Jeg spurte nettop naboen min som spiller på A-laget her, og han har aldri vært borti at det har vært lov å angripe en serve over netthøyde. Hvis man tar ballen under netthøyde derimot, så er det lov å sende den tilbake der den kom fra hvis man finner dette strategisk riktig :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...