Launch Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Har fått oppgradert ADSL linjen litt så jeg måtte bare laste ned noe litt stort for å teste hastighet og stabilitet - Det jeg fant ut at jeg skulle laste ned var Linux og jeg valgte Mandrake DVD (Mandriva-Linux-2005-Limited-Edition-Download-DVD.i586.ISO på 2,04GB) Er det en høvelig grei utgave å begynne på eller bør jeg velge noe annet? Skal bare bruke PC'n grunnleggende og vil ha en god MP3 spiller, mulighet for "DivX" avspilling og vanlig internett surfing. Hva bør jeg supplere en nyinstallert Linux PC med? Antivirus og popup killers og en nettleser kanskje? Endret 16. juni 2005 av Launch Lenke til kommentar
franksun Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 virkelig, søk på forumet det finnes 100000 poster om dette fra før. moderator: steng tråden, vær så snill. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 virkelig, søk på forumet det finnes 100000 poster om dette fra før. moderator: steng tråden, vær så snill. "Vi har ingen moderator" Lenke til kommentar
ratix Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Har fått oppgradert ADSL linjen litt så jeg måtte bare laste ned noe litt stort for å teste hastighet og stabilitet - Det jeg fant ut at jeg skulle laste ned var Linux og jeg valgte Mandrake DVD (Mandriva-Linux-2005-Limited-Edition-Download-DVD.i586.ISO på 2,04GB) Er det en høvelig grei utgave å begynne på eller bør jeg velge noe annet? Skal bare bruke PC'n grunnleggende og vil ha en god MP3 spiller, mulighet for "DivX" avspilling og vanlig internett surfing. Hva bør jeg supplere en nyinstallert Linux PC med? Antivirus og popup killers og en nettleser kanskje? For det første så lastet du ikke ned Linux, men en GNU/Linux-distro. For det andre så laster man ikke ned en distro bare for å teste internettlinja. For det tredje så finnes det mange andre poster som dette (bruk søk) og er du heldig så finner du en saklig en. For det fjerde så heter det fortsatt GNU/Linux og ikke bare Linux. Linux er kjernen i operativsystemet GNU/Linux (akkurat som NT(kernel32.dll) er kjernen i Windows XP). GNU er operativsystemet, til sammen er de GNU/Linux. Hvis noen gidder å krangle på dette så er det bare å begynne siden jeg skal sove nå. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 For det andre så laster man ikke ned en distro bare for å teste internettlinja. Hvorfor ikke ? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Har fått oppgradert ADSL linjen litt så jeg måtte bare laste ned noe litt stort for å teste hastighet og stabilitet - Det jeg fant ut at jeg skulle laste ned var Linux og jeg valgte Mandrake DVD (Mandriva-Linux-2005-Limited-Edition-Download-DVD.i586.ISO på 2,04GB) Er det en høvelig grei utgave å begynne på eller bør jeg velge noe annet? Å begynne å laste ned eller å begynne å bruke? Skal bare bruke PC'n grunnleggende og vil ha en god MP3 spiller, mulighet for "DivX" avspilling og vanlig internett surfing.Du trenger Firefox og mplayer, gjerne også beep media player hvis du er mer vant med Winamp-look.Hva bør jeg supplere en nyinstallert Linux PC med? Antivirus og popup killers og en nettleser kanskje?Spesielt antivirus. Nei, det holder med Firefox. Hvis det er noe du lurer på i fremtiden, søk her, eller besøk http://linuxguiden.no Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Hva bør jeg supplere en nyinstallert Linux PC med? Antivirus og popup killers og en nettleser kanskje? For det første får du ikkje virus på GNU/Linux. Einaste trusselen mot GNU/Linux er rootkits, noko du ikkje får om du har eit oppdatert system, og nei, det er ikkje som i Windows, at det held om ein port er open, så kan eit virus komme seg inn og få administratorrettigheitar. Popup killers? Alle moderne nettlesarar har popup-blokker innebygd, så du slepp popups når du surfar. Adware og spyware treng du ikkje tenke på eingong i GNU/Linux. Nettlesar: Firefox følger med i dei fleste distribusjonar. Ellers kan du installere den med eit par museklikk eller ein liten kommando. Det er ikkje som i Windows, at det einaste brukbare programmet du får med er notepad. Du får med ein drøss av program, stort sett det du treng. Endret 17. juni 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Launch Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Bare for å kaste litt lys over det; Jeg lastet bare ned Mandrake DVD utgaven (1 fil på over 2GB) fordi det var en passe stor fil og jeg fikk rett inntrykk av ADSL oppgraderingen, Småfiler som winamp går så fort uansett. Vet ikke om så mye annet som er like stort og lovlig å bare laste ned fra raske servere. Har lest endel på Linuxguiden og det kommer nok til å gå bra å starte opp. Vet også det er mange lignende tråder på forumet men det kommer jo nye ting hele tiden og trådene blir fort gamle, synes da det er bedre å opprette en ny som er litt mere "Up to date" Takk for tips og info Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 For det første så lastet du ikke ned Linux, men en GNU/Linux-distro.... For det fjerde så heter det fortsatt GNU/Linux og ikke bare Linux. Linux er kjernen i operativsystemet GNU/Linux (akkurat som NT(kernel32.dll) er kjernen i Windows XP). GNU er operativsystemet, til sammen er de GNU/Linux. Hvis noen gidder å krangle på dette så er det bare å begynne siden jeg skal sove nå. Jeg gidder å krangle. Dette er meningsløs pedanse med tendenser til elitisme. Jeg kjenner mange erfarne Linux-brukere, og ingen av dem sier "GNU/Linux" når de snakker om det komplette operativsystemet. Alle sier "Linux", og det er ingen tvetydighet rundt hva de mener. Snakker de om kjernen, sier de "kjernen" eller "Linux-kjernen", alt etter hvor mye kontekst som behøves. Når Linux-distribusjoner omtales i media, er det nesten utelukkende som "Linux". Er det noen som misforstår det, og til slutt tenker "ahaaa, det er visst ikke bare kjernen de snakker om!"? Nei. Å kjefte slik på nybegynnere fordi de oppfører seg slik 99% av erfarne brukere gjør, er i beste fall en bra mongo ting å gjøre, og i verste fall regelrett mobbing av de som er erfaringsmessig mindre enn deg. Det kan hende hensikten din er å skremme vekk nybegynnere slik at du kan fortsette å føle deg "elite", men fri programvare er for alle, og du hjelper ikke. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg gidder å krangle. Dette er meningsløs pedanse med tendenser til elitisme. Jeg kjenner mange erfarne Linux-brukere, og ingen av dem sier "GNU/Linux" når de snakker om det komplette operativsystemet. Alle sier "Linux", og det er ingen tvetydighet rundt hva de mener. Hadde jeg hatt slike venner ville jeg slått dem hardt kalkulatoretuiet mitt. Akkurat som hvis noen sier Mercedes eller (grøss og gru) Mærsje. Her heter det Mercedes-Benz takk. Kontekst, sier du? Han kjenner jeg ikke Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Har dere ikke noe bedre å gjøre på? Denne diskusjonen blir aldri løst samme hvor mye dere krangler. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 For det første så lastet du ikke ned Linux, men en GNU/Linux-distro.... For det fjerde så heter det fortsatt GNU/Linux og ikke bare Linux. Linux er kjernen i operativsystemet GNU/Linux (akkurat som NT(kernel32.dll) er kjernen i Windows XP). GNU er operativsystemet, til sammen er de GNU/Linux. Hvis noen gidder å krangle på dette så er det bare å begynne siden jeg skal sove nå. Jeg gidder å krangle. Dette er meningsløs pedanse med tendenser til elitisme. Jeg kjenner mange erfarne Linux-brukere, og ingen av dem sier "GNU/Linux" når de snakker om det komplette operativsystemet. Alle sier "Linux", og det er ingen tvetydighet rundt hva de mener. Snakker de om kjernen, sier de "kjernen" eller "Linux-kjernen", alt etter hvor mye kontekst som behøves. Når Linux-distribusjoner omtales i media, er det nesten utelukkende som "Linux". Er det noen som misforstår det, og til slutt tenker "ahaaa, det er visst ikke bare kjernen de snakker om!"? Nei. Å kjefte slik på nybegynnere fordi de oppfører seg slik 99% av erfarne brukere gjør, er i beste fall en bra mongo ting å gjøre, og i verste fall regelrett mobbing av de som er erfaringsmessig mindre enn deg. Det kan hende hensikten din er å skremme vekk nybegynnere slik at du kan fortsette å føle deg "elite", men fri programvare er for alle, og du hjelper ikke. Godt sagt. Applauderer. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg sier alltid «Linux», men skriver ofte «GNU/Linux». Hvis jeg mener Linux-kjernen, sier jeg Linux-kjernen. Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 jeg både sier og skriver Linux, jeg sier aldri GNU/Linux. ser ikke helt vitsen. bruker flere ord da . når det gjelder så sier jeg stortsett bare kjernen. alt etter hvem jeg snakker med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå