Gå til innhold

DVD-brenner treg + bruker masse CPU

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en bærbar PC, ECS G556, og har litt problemer med DVD-brenneren der.

Faktisk en del problemer..

1) Den bruker jævlig med ressurser når den brenner. Film hakker, programmer bruker lang tid, osv.

2) Selve brenninga kan variere veldig. En gang brant den 4.5 GB på 16 min, i stad brant den 1.5 GB på 15 min. Samme DVD-plater.

3) Jeg mener at jeg skal ha 4x-brenner (aner ikke helt hvor det står, på hjemmesida til laptopen står det bare at du kan få den i enten 4 eller 8x). I følge Nero kan jeg brenne DVD i 8x, men da bommer den helt på countdownen, så jeg regner med at den er 4x. Noen måte å finne det ut på?

Leste masse på denne sida (som forrsten er helt klart den beste hardware-relaterte sida sida på nettet, etter min mening.) angående trege brennere, og leste om PIO og DMA-modus, som jeg har vært borti før.

Kan prøve å forklare hvordan det er hos meg:

Trykker på "Enhetsbehandling" og velger IDE ATA/ATAPI-kontrollere.

Der er det da "Primær IDE-kanal" og "Sekundær IDE-kanal".

Tenkte at dette kom til å bli lett, høyreklikket og sjekket dem, og da står dette:

Under Primær "Avanserte innstillinger":

Enhet 0

Enhetstype: Automatisk gjenkjenning (går ikke an å endre på den)

Overføringsmodus: Står som DMA hvis tilgjengelig (kan endre til "Bare PIO")

Gjeldende overføringsmodus: Ultra DMA-modus 5

Enhet 1

Enhetstype: Automatisk gjenkjenning (kan velge enten den eller "ingen")

Overføringsmodus: DMA hvis tilgjengelig (kan endre til "Bare PIO")

Gjeldende overføringsmodus: "Gjelder ikke" (??)

Under sekundær:

Enhet 0

Enhetstype: Automatisk gjenkjenning (går ikke an å endre på den)

Overføringsmodus: Står som DMA hvis tilgjengelig (kan endre til "Bare PIO")

Gjeldende overføringsmodus: PIO-modus

Enhet 1

Enhetstype: Automatisk gjenkjenning (kan velge enten den eller "ingen")

Overføringsmodus: DMA hvis tilgjengelig (kan endre til "Bare PIO")

Gjeldende overføringsmodus: "Gjelder ikke"

Har også avinstallert programmer som Daemon-Tools o.l. som kunne kanskje være med å fucke opp.

Noen som har noen anelse om hva problemet kan være? Hvordan kan jeg skifte det il KUN DMA?

Takk for hjelpa! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Film hakker...

Normalt bør du la PC'n i fred når den brenner DVD da det er mye data som flyttes og da blir PC'n treg til andre ting.

Har også erfaring med at Norton Antivirus lager mye krøll ved DVD brenning da den er veldig resurskrevende.

Ellers ser det ut til at DVD'n kjører i PIO mode og da er det ikke rart ting går tregt. Du vil sikker ha problemer med 8x hvis du kjører i PIO mode. Normalt skal systemet velge DMA hvis mulig slikt oppsettet ditt er. Du kan prøve å gå i enhetsbehandlig og fjerne DVD-spilleren. Reboote PC'n og la WinXP finne igjen DVD spilleren. Kanskje ting faller på plass av seg selv :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for svar

Prøvde å avinstallere, restarte og la den installere seg selv igjen, men den er stilt inn på akkurat det samme.

Jeg sjekka den jo for noen måneneder tilbake, og da kjørte den DMA. Hvordan er det mulig at den plutselig har skifta av seg selv?

Og har ikke Norton, kjører NOD32 ;)

Takk for videre hjelp =)

Lenke til kommentar

Prøv å slette hele IDE kanalen som den er tilkoblet, ikke bare brenneren - og så restart.

Grunnen til at den kjører i PIO modus er nok at du har prøvd å lese plater med dårlig kvalitet, når windows merker at platene er av dårlig kvalitet (lesefeil osv) setter windows brenneren i PIO modus for å se om den klarer å lese platene da.

Lenke til kommentar

Hey!

Takk OC-Freak, da ble den satt til DMA-mode igjen ;D

Leste også at det kunne være kjekt å oppdatere FirmWare-driveren min, men er usikker. Finnes så mange av den, og i tillegg står det at noen kan hindre brenning og sørge for ustabil leser. Noen som vet noe om dette?

Jeg har forøvrig "Slimtype DVDRW SOSW-852S" brenner.

Noen som har en god FirmWare-update på lager som de vet funker ganske bra =)

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Prøv med en annen IDE-kabel. Har du dårlig/defekt kabel vil hastigheten også bli redusert til PIO-mode.

Jeg har aldri opplevd at windows bytter til PIO ved lesing av dårlige plater. Det virker også ekstremt ulogisk da PIO/DMA er for hastigheten mellom dvd-rom og kontroller, og ikke mellom plate og dvd-rom.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, alle sammen =)

Fikk satt både primær og sekundær IDE-kanal til DMA Ultra-modus.

Det sørga i hvert fall for at jeg faktisk kunne gjøre NOE mens jeg brant DVD i hvert fall.. Høre på musikk, etc.

Men! Den er stadig fucka. For det første bruker den usannsynlig lang tid på å gå over den første prosenten, og noen ganger bare henger den seg på 6% eller noe lavt, og blir der.. Har kasta bort en del DVD-r pga det..

Har også installert siste FirmWare som OC-Freak ga meg.

Og hvorfor sier Nero til meg at jeg kan brenne DVD-en på 8x, når det tar mye lengre tid enn som om jeg skulle brenne en 8x?

Takk

Endret av l33t_haxx0r
Lenke til kommentar
Takk for tipset, alle sammen =)

Fikk satt både primær og sekundær IDE-kanal til DMA Ultra-modus.

Det sørga i hvert fall for at jeg faktisk kunne gjøre NOE mens jeg brant DVD i hvert fall.. Høre på musikk, etc.

Men! Den er stadig fucka. For det første bruker den usannsynlig lang tid på å gå over den første prosenten, og noen ganger bare henger den seg på 6% eller noe lavt, og blir der.. Har kasta bort en del DVD-r pga det..

Har også installert siste FirmWare som OC-Freak ga meg.

Og hvorfor sier Nero til meg at jeg kan brenne DVD-en på 8x, når det tar mye lengre tid enn som om jeg skulle brenne en 8x?

Takk

Det kan sannsynligvis ha noe med brenneren å gjøre.

Mange brennere til bærbare maskiner har en annen brennestrategi enn vanlige PC-brennere.

Selv om då påstår de brenner på 8x er dette oftest noe overdrevet. Da mange begynner på 2x i begynnelsen og ender på 7-8x helt på slutten av platen. Slik at snitthastigheten er rett over 4x. 8x brenning tar da rund 14 minutter for en full plate.

Har sett dette med flere DVD-Brennere for bærbare maskiner, også NEC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...