daniello Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hei! Tenkte å kjøpe meg en 10" ev. 12" i minst mulig kasse. Dette fordi jeg vil ha mest mulig plass i bagasjerommet der den skal stå. Setter den i "skiåpningen" rett bak seteryggen. Har 200w høyttalere i hattehyllen som også vil være knyttet til forsterkeren. Tenkte på en noenlunde rimelig sub, om forsterkeren er god nok til å drive dette.. Håper noen kan komme med et innspill om det er noe poeng i å skaffe en sub for litt bedre "trøkk" i skuta.. På forhånd takk! Mvh daniello Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 For å pirke litt så er ikke høyttalerne på 200W, de kan aldri avgi Watt, men de har en tolleransegrense, mekanisk og termisk for en inneffekt på 200W. Om det er RMS, FTC eller MAX har endel å si for hvor mye de reelt tåler. Den forsterkern har følgende ytelser for det du tenker på. 2 x 50 + 1 x 120 Watts RMS @ 4 OHM Her må du med andre ord ha en så lettdrevet sub som mulig iom at du har relativt liten forsterker. En Peerless Resoltion 12" er det beste jeg kan komme på for øyeblikket. Du vil få mere lyd og trøkk i bånn, men ikke forvent deg noe jordskjelvfaktor. Skal du ha så det kjennes bør du nok ha ny forsterker er jeg redd. Lenke til kommentar
daniello Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Takk for raskt svar.. Er ikke ute etter noe jordskjelvfaktor:), men som du sier gir litt mer trøkk i bånn. Trengte ikke stor kasse heller den. Forsterkeren yter 1 x 120 watts rms, vil det si at ideelt sett skulle jeg benyttet en sub innenfor dette? Resolution 12" som du foreslo har 200w rms, så har dette noe å si for effekten? daniello Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Det at suben har en tolleranse på 200W RMS sier bare hvor mye effekt den takler over lengre tid. Se forklaring i første svar over. Mye effekt er bare positivt, har en for lite må en være forsiktig med å vrenge opp volumet, den mest vanlige årsaken til ødelagte elementer skyldes feil bruk og for lite effekt. En sub er som alle høyttalere en passiv komponent som kun mottar det den får av strøm, om dette er mye eller lite bestemmes av hvordan forsterkeren er innstilt og dennes egenskaper. Har som sagt ikke noe bedre forslag enn den suben, men det er ikke noe dritt for det. Tvert imot et knallfint element som gir godlyd for penga Lenke til kommentar
daniello Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Takker for info og lærdom Jalla. Blir nok en siste kikkerunde før peerless sikkert blir bestillt. Kanskje du vet om det er noe spes. jeg må ta hensyn til ved bygging av kasse også du..? Takk igjen.. Daniello Endret 17. juni 2005 av daniello Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Tja, søk på "polyuretan" og "MDF" her så finner du sikkert ut ett eller annet. Skal du bygge skikkelig så les dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå