Gå til innhold

Bytting av objektiv uten å få støv inn i kameraet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk å skru av kamera før du skifter. Elektrisitet vil tiltrekke seg støv, bare se på TV-skjermen din.

Jeg kan ikke tenke meg at kamera blir noe særlig slitt av å bytte objektiver, men dette må nesten noen andre svare på.

Lenke til kommentar

Du skal visst skru av apparatet også har jeg blitt fortalt, noe med elektrisitet i brikka og at dette tiltrekker seg støv.

Skift av objektiv må man nødvendigvis kunne foreta utendørs. Jeg har også hørt at man skal holde huset nedover når man skifter objektiv, men hvorvidt dette er fornuftig i praksis kan man imidlertid diskutere, jeg syns for min del det er vanskelig å treffe bajonetten raskt med objektivet når jeg ikke kan se bajonetten, og jeg innbiller meg at tempo er like viktig mht støv som å holde huset i riktig vinkel.

Veit ikke hvor mange objektivskifter et objektiv eller hus tåler, men jeg ville ikke bekymret meg, tror kamerahuset skal tåle så mange skift du faktisk gidder å gjennomføre. Objektiver derimot kan få seg en trøkk, i det minste de med plastfatning sånn som EF50/1.8.

Lenke til kommentar

Det beste er vel å gjøre alt klart for et hurtig skifte. Klargjør objektivet som skal på ved å løsne beskyttelsen i bakkant. Deretter løsne objektivet såvidt på kameraet (pass selvsagt på at det ikke detter helt av). Så tar du beskyttelsen helt av, og kjapper deg å fjerne objektivet helt før du smetter det nye objektivet på. Det hele er unnagjort på noen få sekunder, og faren for støv er minimal (men selvsagt til stede). Nå i pollensesongen er det veldig viktig med kjappe bytter utendørs, da luften er full av små pollenstøv.

Så kjapt skifte er nøkkelordet her....

AW

Lenke til kommentar

Tja, jeg har også hørt at kameraet bør holdes med objektivet ned og holdes nede når du skifter...

Angående bajonettfestene... mistet mitt EF 17-40 og kamera i bakken her om dagen :( Objektivet gikk til helv.... men eos 20d var like fin :yes:

Bajonettfestet til objektivet var faktisk det eneste som satt igjen på kameraet... Objektivet lå 1 meter unna, kretskortet til objektivet en halv meter ifra dette igjen... :cry: Men, men ikke min skyld... så får nok dekket det på reiseforsikringen.... håper jeg.... virkelig....

Canon Eos 20D ? Tåler MYE juling !!!

Jon.

Endret av jonk555
Lenke til kommentar

Jeg tror og hurighet er det beste stikkordet som er å gi. Heller ikke bytting i motvind???

Jeg har noe stør på de der glassene som kommer etter speilet, kan jeg plukke det vekk med en qtips? Det er glass og tåler vel det?

Lenke til kommentar
Tja, jeg har også hørt at kameraet bør holdes med objektivet ned og holdes nede når du skifter...

Angående bajonettfestene... mistet mitt EF 17-40 og kamera i bakken her om dagen :( Objektivet gikk til helv.... men eos 20d var like fin :yes:

Bajonettfestet til objektivet var faktisk det eneste som satt igjen på kameraet... Objektivet lå 1 meter unna, kretskortet til objektivet en halv meter ifra dette igjen... :cry: Men, men ikke min skyld... så får nok dekket det på reiseforsikringen.... håper jeg.... virkelig....

Jon.

Det er i slike tilfeller man er glad for at man har kostbar L-optikk med god byggekvalitet :whistle:

Lenke til kommentar
Har ikke særlig erfaring, men jeg mener å ha lest at det viktigste du gjør er å holde kameraet med objektivet ned når du skifter objektiv.

Herr Brun

Enig, tror det holder med å holde objektivet/ åpningen ned, du vil sikkert etterhvert få støv på brikka uansett. De fleste objektiver har merker for hvor de utgangspunktet for å feste de er,, følger du dette får du ikke gjordt stort mer. I værste fall må du etterhvert ut med <K i rens. Det finnes massevis av renseprat her, på digit.no og på foto.no

Bruk kamera og ikke vær redd for å få støv på hjernen (brikka)

:) Per

Lenke til kommentar

Angående bajonettfestene... mistet mitt EF 17-40 og kamera i bakken her om dagen  :( Objektivet gikk til helv.... men eos 20d var like fin  :yes:

Bajonettfestet til objektivet var faktisk det eneste som satt igjen på kameraet... Objektivet lå 1 meter unna, kretskortet til objektivet en halv meter ifra dette igjen...  :cry: Men, men ikke min skyld... så får nok dekket det på reiseforsikringen.... håper jeg.... virkelig....

Jon.

Det er i slike tilfeller man er glad for at man har kostbar L-optikk med god byggekvalitet :whistle:

Ja ikkesant. Virker som det var virkelig god byggekvalitet på den. Kanskje det ikke er et like godt argument for L-objektiv som jeg trodde? :hmm:

Herr Brun

Lenke til kommentar

Om et 17-40/4L bare løsner fra bajonettfestet og faller av sånn helt uten videre, så er det produksjonsfeil. Kan bli vanskelig å bevise, men du bør så absolutt ta det opp med butikken eller importør. Dette har vært et problem med flere Sigma modeller, men aldri hørt om lignende tilfeller når det gjelder Canon.

Lenke til kommentar
Om et 17-40/4L bare løsner fra bajonettfestet og faller av sånn helt uten videre, så er det produksjonsfeil. Kan bli vanskelig å bevise, men du bør så absolutt ta det opp med butikken eller importør. Dette har vært et problem med flere Sigma modeller, men aldri hørt om lignende tilfeller når det gjelder Canon.

Det løsnet ikke bare. Han mistet kamera i bakken så objektivet knustes (men kamera var like helt).

Herr Brun

Lenke til kommentar

En sak å tenke litt på er at om du fomler for mye med kamera og objektiv bare for å unngå at det skal komme skitt inn i kamerahuset, så er det ofte man utsetter utstyret sitt for unødvendig risiko.

Har en kompis som var en smule hysterisk med tanke på dette med støv og kamerahus, og når han skulle bytte objektiv så hadde han en greie hvor han på liv og død skulle holde kamera pekende nedover for å unngå støv.

En dag skjedde det uunngåelige, han glapp ett objektiv, og det gikk i bakken... 5000 spenn rett i søpla. Om dette var fordi han slapp obejektivet, eller om det var fordi han hadde glemt å skru det fast i kamerahuset vet jeg ikke, men fyttikatta for en ekkel lyd ett objektiv lager når det treffer ett hard hulv og linsene inni knuser *grøsse*

Nei du, jeg mener selv det beste er å bytte objektiv mens kameraet ligger på "ryggen" med objektivet pekende oppover, eller med stående kamerhaus med objektivet horizontalt. Man løsner objektivet, holder det andre objektivet klart med den enne hånden, oså raskt og enkelt bytter man objektiv. Da er man sikker på at man får festet objektivet ordentlig. Minimalt med sjanse for at det sniker seg inn støv og skitt i løpet av ett brøkdels sekund hvis man er rask.

Pluss at man må huske på hvor man legger fra seg lokket til objektivet. Ikke legg dette med feil side ned, for når du skrur dette på objektivet etterpå så følger det med skitt og støv, og så ved en senere anledning skrur du jo dette objektivet inn i kameraet igjen... og da får jo alt denne dritten en gratis-tur rett inn i kamerahuset.

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Hei igjen !

Bare informerer om at EF 17-40 L objektivet mitt (og kamera) falt faktisk ned fra en høyde på 1,70 og rett ned i bakken. Objektivet traff bakken i ca. 45 grader. Glasset på den var faktisk like helt, bortsett fra at bajonetten satt igjen på kameraet da...og kretskortet lå like ved... :ermm:

Sjekket med camera og videoteknikk og rep. ville kostet et sted mellom 2500-3000 eks.mva.

Da det ikke var min feil at det gikk i bakken, fikk jeg dekket nytt objektiv på reiseforsikringen min. :D:thumbup: Så nå har jeg bestilt nok et 17-40 f:4 L.

Morro !!!

Jon.

post-208-1119121908_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...