Gå til innhold

Formatering av minnekort

Anbefalte innlegg

Noen jeg kjenner hadde vært på en orientering om digitalkamera, og der hadde det kommet frem at det lønner seg å kjøpe en separat kortleser fordi den kan formatere minnekortet på en bedre måte enn kameraet kan. Det ble påstått at dersom dette ikke blir gjort, vil det etter hvert bli liggende igjen "rester" av gamle slettede bilder rundt omkring på kortet, som vil oppta plass, og som også vil påvirke kvaliteten på bilder som blir tatt senere. Jeg syntes dette hørtes helt usannsynlig - er det noen her som har hørt noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo sant at slettet data ikke er slettet før den er overskrevet med ny data. Det er jo derfor IBAS tilbyr verktøy som overskriver disken på en trygg måte med 0'er to ganger.

Så uten at jeg vet noe høres det rart ut, men så har ikke jeg så mye peiling på kameraer. Det kan jo tenkes at maskinen kan formatere grundigere, men anbefalt metode står vel i manualen. (husk og formater til riktig format)

Lenke til kommentar

Formatering i kameraet gjør samme nytten som formatering med kortleser. Det man imidlertid ikke skal gjøre, er å slette bilder enkeltvis fra minnekortet om man vil tømme hele kortet da det blir liggende igjen rester av katalogstrukturer og lignende som kan skape krøll (kan føre til låst kort, mindre lagringsplass og at du mister bilder du har tatt).

Det kan lønne seg å formatere minnekortet en gang i blant, men om det gjøres i kameraet eller en kortleser, er det samme.

Kortlesere har imidlertid andre fordeler. Ved overføring til PC er det vanligvis raskere, du har den fast tilkoblet PC'n, du slipper å slite på kamera og batteri og du har større frihet til å rette opp feil med minnekortet enn om du bruker kameraet som kortleser.

Lenke til kommentar

En annen fordel med ekstern kortleser er at man kan ha to kort, sette det ene i PC'en, og mens den kopierer og formaterer så kan man knipse videre på det andre kortet.

At det ved formatering blir liggende igjen grums fra tidligere, det er bare tull. (Det vil si, alle data blir liggende på kortet. Men det er irrelevant når index'en til dem er fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...