EiSvIn Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hei, er det noen som har noen tips til en enkel, rask og grei tekstbehandler for *nux? Jeg kjører SUSE med KDE. Jeg har både OpenOffice og TextMaker på maskinen, men jeg syntes disse er trege, og litt overkill (godt norsk der..) for hva jeg skriver. Trenger kanskje bare noen få formateringsfunksjoner (justeringer, skrifttyper og slikt). Ikke tabeller, import av grafikk, eller mulighetene for å koble opp mot databaser. Noe ala hva jeg hadde i WordPad den gang jeg brukte windows. Noen forslag? Det følger med noen teksteditorer som Kate og Kedit, men disse blir litt vel enkle igjen. Hva bruker dere? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Jeg bruker LyX, som er en WYSIWYM-editor for LaTeX. (Merk at WYSIWYM ikke er det samme som WYSIWYG). Jeg bruker den selv til dokumenter jeg skriver, så lager jeg PDF av dem når de er ferdig. Endret 16. juni 2005 av zyp Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg bruker LyX, som er en WYSIWYM-editor for LaTeX. (Merk at WYSIWYM ikke er det samme som WYSIWYG).Jeg bruker den selv til dokumenter jeg skriver, så lager jeg PDF av dem når de er ferdig. LyX er et meget nyttig stykke programvare, selv om jeg er ekstremt uerfaren med det og knapt kan LaTeX. Lett tekstbehandler? Prøv deg på Joe, Emacs, Gedit eller (g)Vim Med mindre du faktisk skal ha prosessering av teksten; AbiWord kan være vært å sjekke ut. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hva er *nux om ikke Linux? Ellers: Abiword er helt greit, i tillegg har du jo alltids kwrite som følger med i KDE. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Høres ut som det er Abiword eller kansje Koffice du er på jakt etter. Personlig bruker jeg OOwriter til de "tyngre" tingene, og gedit når jeg skal gjøre et kjappt notat etc. *kosepå* gedit. LyX er også fin - spesielt dersom du har mange formler, mye tekst, kapitler - og *få* og *lette* bilder. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Personlig bruker jeg OOwriter til de "tyngre" tingene, og gedit når jeg skal gjøre et kjappt notat etc. Der er jeg fullstendig enig. Editorer kan brukes til mer enn programmering. Det verste jeg vet er folk som bare skriver simple dokumenter uten noen som helst formatering, og alikevel bruker .doc Lenke til kommentar
operaman Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Blir ikke mye enklere enn nano Edit: "Nano in 64-bit, feel the power." Endret 19. september 2005 av operaman Lenke til kommentar
Axel`` Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Jeg bruker som regel VIM/pr til tekstbehandling, men vil du ha forskjellige skriftyper, farger o.l. bør du nok se annen steds hen, f.eks. gedit. --Axel. Endret 17. juni 2005 av Axel`` Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Hvis Kate og KEdit er "litt vel enkle", hvorfor anbefaler dere nano da? Den er vel enda enklere. KWord, Abiword eller OOWriter er gode tekstbehandlere. Om de er enkle (dvs. at de ikke har unødvendige features) kan nok diskuteres. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Jeg bruker som regel VIM/pr til tekstbehandling, men vil du ha forskjellige skriftyper, farger o.l. bør du nok se annen steds hen, f.eks. gedit. GEdit er en ren tekstredigerer uten noen som helst riktekst-formaterings-muligheter. Lenke til kommentar
franksun Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 har prøvd ut lyx nå, men kan bare lagre som latex-format er det ikke mulig å lagre som noe annet? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) File → Export → PDF Du finner også ASCII og HTML i samme lista. Om du ikke har det der, så mangler du noe. Endret 18. juni 2005 av zyp Lenke til kommentar
Axel`` Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) Jeg bruker som regel VIM/pr til tekstbehandling, men vil du ha forskjellige skriftyper, farger o.l. bør du nok se annen steds hen, f.eks. gedit. GEdit er en ren tekstredigerer uten noen som helst riktekst-formaterings-muligheter. Er du så sikker på det? Den støtter nå bold/italics, farger osv.. --Axel. Endret 19. juni 2005 av Axel`` Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Er du så sikker på det? Den støtter nå bold/italics, farger osv.. Fra når? Kan ikke finne noe i GEdit som minner om formateringsinstallinger jeg... Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Gedit fargekoder tekst til skjerm, men den formaterer (og lagrer) den ikke. Lenke til kommentar
Axel`` Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 bruker 2.8.2, edit-->preferences--->fonts & colors --Axel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå