Bone Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hei! Har noen egentlig tatt Datakortet her? Personlig så har jeg egentlig ledd litt av Datakortet, og synes det kanskje vil være litt flaut av å sette det opp som en "utmerkning" på en CV, f.eks. Det virker bare så ubeskrivelig simpelt! Det var en bitteliten test her i Dagbladet, tror jeg, ..og der fikk jeg full score.. Men, mener kanskje det skulle bare mangle.. ..jeg prøver ikke å skryte på meg noe über-kunnskap her, eller noe, men jeg har bare på følelsen at hvis jeg ikke klarer Datakortet-testen, på hodet, under vann, mens jeg blir sugd av en elefant, så er det grunn nok til å skyte meg selv!? Er Datakortet så simpelt som jeg tror det er? Igjen; har noen av dere tatt det? Vet dere? Er det noen som har vært i et jobbintervju, eller noe og personen foran har sagt; "Jaha! Jeg ser du har tatt Datakortet! Du er vel en liten racer bak PC-skjermen du da!?" .. Jeg vil egentlig tro at min tanke om Datakortet er delt blandt de fleste av oss her! Vi som peller litt med maskinvare og andre ting, og er "generelt litt ekstra interessert i PC", osv.. Men, hva slags meninger har Du om Datakortet? Og, har du tatt det? Vurdert det? Lenke til kommentar
Feh Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg har ikke tatt det selv (men har planer), men har to kompiser som begge tar det akkurat nå. Begge har vel sånn gjennomsnittlige kunnskaper om data (vil tippe at 80% av forumbrukerne her har mer peiling enn dem). Og begge sier det er UFATTELIG lett. Da de hadde om Xp fikk de lov til å spille kabal hele tiden eller hjelpe andre, fordi de kunne alt fra før. Det eneste de ikke kunne var om Excel... men man er jo der for å lære... Tror ikke du har noe å frykte, Bone. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg tok denne testen på en CD-rom. Jeg gadd ikke gå gjennom "undervisningen" -hoppet rett til testene. Bestod alle med glans. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg tok dem som tolv-åring å besto alle modulene med glans. Men nå tror ikke jeg de er tilrette lagt for folk som har peiling heller. De er jo lagd til for at folk som ikke kan data skal kunne lære seg det. Men jeg vil tro at søker du jobb som regnskapsfører, får heller du jobben hvis det står du har Excel-kunnskaper fra Datakortet enn en som ikke har det på papiret. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Tror ikke du har noe å frykte, Bone. ..nei, regner ikke med at jeg har noe å frykte, siden jeg ikke har planer om å ta den selv.. Jeg var egentlig bare litt nyskjerrig på hele greia! Regnet med at det skulle være slik som JoachimR beskrev i grunnen.. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Måtte ta det gjennom skolen.. sto på alle testene uten å så mye som å åpne boka en gang.. men jeg håper for all del at dere som sier det er så forbanna enkelt får lov å vise bruk av diverse makroer i exel og kompliserte databaser i Access.. er liksom da det blir gøy, men har desverre ingenting med datakortet å gjøre.. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Nei, skulle man ha lært matematiske formeler i Excel og slikt hadde det blitt vanskeligere, selv om ikke det er vanskelig, egentlig Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Tror ikke du har noe å frykte, Bone. ..nei, regner ikke med at jeg har noe å frykte, siden jeg ikke har planer om å ta den selv.. Jeg var egentlig bare litt nyskjerrig på hele greia! Regnet med at det skulle være slik som JoachimR beskrev i grunnen.. Det kan være greit å ha noe konkret på at du sitter inne på kunnskap. Vil nok vurdere å ta offisielle prøver - det hjelper vel lite med utskrifter av "diplomer". Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Nei, skulle man ha lært matematiske formeler i Excel og slikt hadde det blitt vanskeligere, selv om ikke det er vanskelig, egentlig for de smartingene som såvidt består datakortet.. jo klassen min hadde ihvertfall bare 3 av 10 som besto.. en IKT klasse.. viser jo litt om hvordan IT-norge vil bli om noen år.. når totalt inkompetente folk skal ut i verden å ordne opp.. er trist Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Har tatt 5 av modulene tror jeg. Måtte det på skolen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg anser ikke meg som spesielt IT-kompetent, men datakortet klarte jeg da?! Hva slags IT-klasse gikk du i? Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg anser ikke meg som spesielt IT-kompetent, men datakortet klarte jeg da?! Hva slags IT-klasse gikk du i? Var VK1 IKT-Driftsfag.. skulle ikke vert mulig å samle så mange "smarte" folk i en klasse.. den ene spørr etter drivere til internetten mens den andre planlegger innkjøp av komplett.no Pcer i deler til skoler osv.. tipper snittet i den klassen var temmelig lavt jah Lenke til kommentar
knert Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hei! Har noen egentlig tatt Datakortet her? Personlig så har jeg egentlig ledd litt av Datakortet, og synes det kanskje vil være litt flaut av å sette det opp som en "utmerkning" på en CV, f.eks. Det virker bare så ubeskrivelig simpelt! Det var en bitteliten test her i Dagbladet, tror jeg, ..og der fikk jeg full score.. Men, mener kanskje det skulle bare mangle.. ..jeg prøver ikke å skryte på meg noe über-kunnskap her, eller noe, men jeg har bare på følelsen at hvis jeg ikke klarer Datakortet-testen, på hodet, under vann, mens jeg blir sugd av en elefant, så er det grunn nok til å skyte meg selv!? Er Datakortet så simpelt som jeg tror det er? Igjen; har noen av dere tatt det? Vet dere? Er det noen som har vært i et jobbintervju, eller noe og personen foran har sagt; "Jaha! Jeg ser du har tatt Datakortet! Du er vel en liten racer bak PC-skjermen du da!?" .. Jeg vil egentlig tro at min tanke om Datakortet er delt blandt de fleste av oss her! Vi som peller litt med maskinvare og andre ting, og er "generelt litt ekstra interessert i PC", osv.. Men, hva slags meninger har Du om Datakortet? Og, har du tatt det? Vurdert det? Det eneste du lærer på Datakortet er grunnleggende bruk av office programmene. Jeg har tatt det selv, og det er beregnet på folk som er totalt grønn på normal pc-bruk. Datakortet går heller ikke inn på mer avansert bruk av office. Kjedelig egentlig.. Jeg har som sagt tatt det selv, og Datakortet er IKKE noe bevis på at du er et råskinn innen data/IT. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Testen er ikke akkurat beregnet på folk med peil på data. Mer godt voksne folk. Der er forskjellene ofte veldig store, mange har god peiling, mens andre tror pcen er ødelagt når alt er svart når de har glemt å skru på skjermen. Dermed er det en grei test for å vite at en person har de grunnleggende datakunnskapene i orden. Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Har noen link til testen? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Datakortet koster penger. Mener å huske det går ann å prøve en test, men selve modulene koster penger. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Det eneste de ikke kunne var om Excel... men man er jo der for å lære... Excel er ikke akkurat vansklig.. Fikk en bok på x antall sider om den på skolen... Da var det bare chill på 123spill til vi skulle vise læreren.. skulle ikke vert mulig å samle så mange "smarte" folk i en klasse.. den ene spørr etter drivere til internetten mens den andre planlegger innkjøp av komplett.no Pcer i deler til skoler osv.. HAHHA Lenke til kommentar
Smeltelim Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg har tatt alle modulene bortsett fra Excel og Access tror jeg, latterlig enkle greier. Tok det da jeg gikk på VK1 Elektronikk i sammenheng med ene faget jeg hadde der, husker ikke hvilket da Lenke til kommentar
knutby Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Jeg tok akkurat datakortet siden jeg fikk det gratis igjennom jobben og tenkte "hvorfor ikke" De første modulene som omhandler enkel bruk av pc og internett er bare latterlige. Jeg er tillogmed feil der... Og office delen er forholdsis enkel om man er kjent med office. Selv om det meste faller naturlig hvis man jobber med data fra før. Excel testen er litt værre, men går fint det også hvis man bruker sin logiske sans. Access derrimot er faktisk ikke så lett. Har man ikke drevet med databaser før sliter man veldig. Men jeg hadde heldig vis det så det gikk greit. Det som er hverst med datakortet for folk som oss er at vi vet at det finnes x antall og gjøre hver operasjon og noen ganger tenker ikke datakortet på det, men velger det simpleste valget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå