Zemeckis Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Hei Grunnet dårlig økonomi og får ikke noe penger fra mine foreldere så må jeg betale for lappen selv. Tok to timer før 1.Januar for å slippe de nye reglene, men så har jeg ikke tatt noe kjøretimer etter det. Men nå som jeg har sikret meg lærlingeplass så har jeg lyst til å ta kjøretimer igjen. Men jeg frykter at jeg ikke rekker å få/stå på oppkjøring før 2005 er ferdig. Får heller ikke sjangsen til å øvelseskjøre mye privat, er sånn midt på treet når det kommer til kjøring ivertfall . Og så er det jo en del ventet tid på å få oppkjøringstime. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er jo ganske surt å ha brukt over 10k og må starte helt på nytt med nye reglene. Hvor mye dyrer er egentlig å ta lappen under nye reglene. Hadde jo vært greit å fått med seg det nye som har kommet også, det er jo en grunn til at det har kommet? Endret 16. juni 2005 av Zemeckis Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Helt ærlig tror jeg du uansett tidligere erfaring vil rekke å ta lappen innen nyttår om du går inn for det... Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Tror det var snakk om 8-10 000kr mer.. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 du har god tid hvis du starter NÅ. Først og fremst burde du sjekke hva som skal til for å søke om oppkjøring og prioritere det først Oppskriften er enkel (ca slik gjorde jeg den, bare med en masse opphold) 1. ta teoriprøven (viktig viktig, kjenner mange som sliter med å få tatt denne på slutten av opplæringen siden de må lese til den og så komme seg til trafikkstasjonen som er en time unna. Dermed blir det ett stort prosjekt) 2. Deretter må du øvelseskjøre mye hjemme og ta en to-tre kjøretimer i starten med kjørelærer for å få dekket de elementære feilene. (ikke ta begge på en gang, men ta en den første uka hvis du har glemt alt og øvelseskjør mye og så tar du neste uken etter og øvelseskjører mye) 3. nå gjelder det å ta de obligatoriske tingene, mørkekjøring er det mulig å vente med. Bruk gjerne langkjøring etc til å få fart på kunnskapene, og ikke gjør som meg og vent ett halvt år mellom langkjøring og oppkjøring. 4. ta en oppvarmingstime før oppkjøringen der du går gjennom teori (sjekk av lys etc) og så kjører du opp og står. Jeg klarte meg med 10 time og de obligatoriske tingene og sto første gang på oppkjøring og på teorien, alikevel er det utrolig dyrt. Du må nok regne med en 10-12 timer, timene går fort etter det jeg har merket. Men dette er mine erfaringer, dere får gjøre hva dere vil med det, men uansett så anbefaler jeg at du kan teorien først og planlegger litt. Lønner seg også å kjøre foreldre hit og dit uansett hva de skal. Lykke til (bor du i oslo tror jeg asker og bærum trafikkstasjon har 1mnd mindre kø enn den i oslo. Du risikerer uansett å havne på Karl Johan under oppkjøring så det er det samme hvilken du velger sånn sett) Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) 1. ta teoriprøven (viktig viktig, kjenner mange som sliter med å få tatt denne på slutten av opplæringen siden de må lese til den og så komme seg til trafikkstasjonen som er en time unna. Dermed blir det ett stort prosjekt) Var det sånn at teoriprøven har en gyldighet på 6 mnd? 2. Deretter må du øvelseskjøre mye hjemme og ta en to-tre kjøretimer i starten med kjørelærer for å få dekket de elementære feilene. (ikke ta begge på en gang, men ta en den første uka hvis du har glemt alt og øvelseskjør mye og så tar du neste uken etter og øvelseskjører mye) Akkurat der blir det et problem. Mamma flytter (hun har heller ikke lappen), pappa har jeg ikke kontakt med av personlige grunner. Halvbroren min har en 240, men som er i dårlig stand så han lar meg ikke få kjøre den, forståelig nok. Resten av familien min som tanter/onkler osv bor et stykke unna byen. 4. ta en oppvarmingstime før oppkjøringen der du går gjennom teori (sjekk av lys etc) og så kjører du opp og står. Det kommer jeg til å gjøre, har ikke lyst til å stryke. Lykke til (bor du i oslo tror jeg asker og bærum trafikkstasjon har 1mnd mindre kø enn den i oslo. Du risikerer uansett å havne på Karl Johan under oppkjøring så det er det samme hvilken du velger sånn sett) Bor i Trondheim, er litt usikker på hvor lang ventelista er på oppkjøring. Endret 17. juni 2005 av Zemeckis Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 saelv om bilen hans er i dårlig stand så kan du fortsatt lære deg balansen mellom clutch og gass i bilen hans og giring (du skal ikke kjøre fort for å lære det, det er mer stopp->kom i gang->stop->kom i gang helt til du klarer det) Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) saelv om bilen hans er i dårlig stand så kan du fortsatt lære deg balansen mellom clutch og gass i bilen hans og giring (du skal ikke kjøre fort for å lære det, det er mer stopp->kom i gang->stop->kom i gang helt til du klarer det) Giring og slik har jo så å si klart. Men det å starte fra når bila er helt i ro å kjøre fra første giret har jeg litt problemer med. Klarte det fint da jeg kjørte Audi`n. Merker stor foskjell på hvor mye clucthen skal ut på Volvo 240 til min halvbror, BMW på kjøreskolen og Audi A4 til min stefar. Får vel se hva jeg kan å til med 240`n til halvbroren min. Kan ikke kjøre på veien slik at onkel politi kan ta skiltene Endret 17. juni 2005 av Zemeckis Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) han skal jo bare sitte ved siden av mens du humper frem og tilbake (han må ha hatt lappen i minst fem år!) Endret 17. juni 2005 av Admin'c Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 han skal jo bare sitte ved siden av mens du humper frem og tilbake (han må ha hatt lappen i minst fem år!) Hehe, ja. Og ja han har hatt lappen i mer enn 5 år i strekk Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Bare kjøre på det, bokstavelig talt Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 1. ta teoriprøven (viktig viktig, kjenner mange som sliter med å få tatt denne på slutten av opplæringen siden de må lese til den og så komme seg til trafikkstasjonen som er en time unna. Dermed blir det ett stort prosjekt) Var det sånn at teoriprøven har en gyldighet på 6 mnd? Nope, 24 mnd. Gjelder alle førerkortklasser Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 Var visst søknaden til førerkort Klasse B som var 6 måneder. Men hva skjer etter det har gått 6 mnd? Fikk høre noe som jeg fant merkelig. Jeg må visst ta teoriprøven innen Juli er ferdig for å kjørt opp innen 2005 er ferdig? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Var visst søknaden til førerkort Klasse B som var 6 måneder. Men hva skjer etter det har gått 6 mnd? Fikk høre noe som jeg fant merkelig. Jeg må visst ta teoriprøven innen Juli er ferdig for å kjørt opp innen 2005 er ferdig? Sukk... du kan søke om førerrett for klasse B fom 6 mnd før du fyller 18. DET er det som er 6 mnd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå