jingt Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Jepp, les topic. Tellse eksamen og tilvagsfag? Hvis ja, hvor mye? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hvor? Videregående eller ungdomsskole? Slik jeg har forstått det skal eksamenskarakter og standpunktkarakter slås sammen i utregningen av karakterer på videregående. Dette gjøres ved å ta gjennomsnittet av dem. Så hvis du har 4 i standpunkt og fikk 6 på eksamen bruker du 5 i snittutregningen. Alle fag teller, i alle fall på videregående, så lenge du har fått karakter i faget. På ungdomsskolen skal visst ikke språk telles? Om noen har de nøyaktige reglene kan dere poste dem Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Om det fra vgs til høyere utdanning, vil jeg tro denne kan hjelpe deg: http://www.samordnaopptak.no/skjemaer_veiledninger.html Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Går ut i fra at du går i/har fullført 10.klasse? Det foregår slik: Først må du finne karakteren din i språkfagene (valgfag som tysk/fransk/annet teller ikke, nei) Norsk: muntlig + skriftlig karakter legges sammen og deles på 2. (Nynorsk gjelder som egen karakter) Engelskkarakteren regnes ut på samme måte som norsk. Så må du finne karakteren til de fagene du kom i eksamen. Da gjør du slik: Standpunktkarakteren din og eksamenskarakteren (muntlig og/eller skriftlig) skal legges sammen og deles på 2. Resten av fagene, inkludert heimkunnskap, legges sammen med de fagene nevnt over. Når du har lagt sammen karakterene i alle fag, må du dele på antall faget og, voilà, du har funnet snittet ditt. Lenke til kommentar
jingt Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Går ut i fra at du går i/har fullført 10.klasse? Det foregår slik: Først må du finne karakteren din i språkfagene (valgfag som tysk/fransk/annet teller ikke, nei) Norsk: muntlig + skriftlig karakter legges sammen og deles på 2. (Nynorsk gjelder som egen karakter) Engelskkarakteren regnes ut på samme måte som norsk. Så må du finne karakteren til de fagene du kom i eksamen. Da gjør du slik: Standpunktkarakteren din og eksamenskarakteren (muntlig og/eller skriftlig) skal legges sammen og deles på 2. Resten av fagene, inkludert heimkunnskap, legges sammen med de fagene nevnt over. Når du har lagt sammen karakterene i alle fag, må du dele på antall faget og, voilà, du har funnet snittet ditt. Oi, med denne regninga fikk jeg 5,6 i snitt Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Går ut i fra at du går i/har fullført 10.klasse? Det foregår slik: Først må du finne karakteren din i språkfagene (valgfag som tysk/fransk/annet teller ikke, nei) Norsk: muntlig + skriftlig karakter legges sammen og deles på 2. (Nynorsk gjelder som egen karakter) Engelskkarakteren regnes ut på samme måte som norsk. Så må du finne karakteren til de fagene du kom i eksamen. Da gjør du slik: Standpunktkarakteren din og eksamenskarakteren (muntlig og/eller skriftlig) skal legges sammen og deles på 2. Resten av fagene, inkludert heimkunnskap, legges sammen med de fagene nevnt over. Når du har lagt sammen karakterene i alle fag, må du dele på antall faget og, voilà, du har funnet snittet ditt. Oi, med denne regninga fikk jeg 5,6 i snitt Wow, gratulerer, du må ha sinnsykt gode karakterer NB! Husk at når man skal regne ut hvor mye man trenger på opptak til de forskjellige videregående skolene, så trenger du kun å regne ut poensummen. Det vil si alt du gjorde før du delte på antall karakterer. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) (Alle fag utenom valgfag og de 2 fagene du hadde eksamen i) + (skriftlig eksamensfag + standpunkt i faget / 2) + (muntlig eksamensfag + standpunkt i faget / 2) = poeng/antall fag* = snitt * eksamenskarakteren telles ikke som ett fag Tror det stemmer! :!: Endret 16. juni 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
jingt Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Går ut i fra at du går i/har fullført 10.klasse? Det foregår slik: Først må du finne karakteren din i språkfagene (valgfag som tysk/fransk/annet teller ikke, nei) Norsk: muntlig + skriftlig karakter legges sammen og deles på 2. (Nynorsk gjelder som egen karakter) Engelskkarakteren regnes ut på samme måte som norsk. Så må du finne karakteren til de fagene du kom i eksamen. Da gjør du slik: Standpunktkarakteren din og eksamenskarakteren (muntlig og/eller skriftlig) skal legges sammen og deles på 2. Resten av fagene, inkludert heimkunnskap, legges sammen med de fagene nevnt over. Når du har lagt sammen karakterene i alle fag, må du dele på antall faget og, voilà, du har funnet snittet ditt. Oi, med denne regninga fikk jeg 5,6 i snitt Wow, gratulerer, du må ha sinnsykt gode karakterer NB! Husk at når man skal regne ut hvor mye man trenger på opptak til de forskjellige videregående skolene, så trenger du kun å regne ut poensummen. Det vil si alt du gjorde før du delte på antall karakterer. Fikk 5,2 i standpunkt (5,2+6)/2=5,6 Men noen som har noen med sikre kilder her? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Du har misforstått litt. Du skal slå 6'ern sammen med mattekarakteren. Deretter skal du legge sammen alle karakterene dine og dele på antall karakterer. Det er helt vanlig gjennomsnittsutregning. Regner med at du kan det etter en 6er på matteeksamen. Lenke til kommentar
jingt Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Du har misforstått litt. Du skal slå 6'ern sammen med mattekarakteren. Deretter skal du legge sammen alle karakterene dine og dele på antall karakterer. Det er helt vanlig gjennomsnittsutregning. Regner med at du kan det etter en 6er på matteeksamen. Nei, da ble ikke gjennomsnittet mitt noe høyere da 5,2 fortsatt PS. Vi lærer ikke å regne gjennomsnittet av karakterene i mattetimene Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 5,2 er bra det da! Bedre enn det jeg hadde ut fra ungdomsskolen. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Går ut i fra at du går i/har fullført 10.klasse? Det foregår slik: Først må du finne karakteren din i språkfagene (valgfag som tysk/fransk/annet teller ikke, nei) Norsk: muntlig + skriftlig karakter legges sammen og deles på 2. (Nynorsk gjelder som egen karakter) Engelskkarakteren regnes ut på samme måte som norsk. Så må du finne karakteren til de fagene du kom i eksamen. Da gjør du slik: Standpunktkarakteren din og eksamenskarakteren (muntlig og/eller skriftlig) skal legges sammen og deles på 2. Resten av fagene, inkludert heimkunnskap, legges sammen med de fagene nevnt over. Når du har lagt sammen karakterene i alle fag, må du dele på antall faget og, voilà, du har funnet snittet ditt. Skulle man legge sammen muntlig og skriftligkarakterene hadde du bare fått en karakter. Edit: Ellers fikk vi vite da jeg gikk på ungdomsskolen at eksamenskarakterene telte som en vanlig karakter på ungdomsskolen. Om dette er riktig aner jeg ikke. SLik er det ikke på vidregående i alle fall. Endret 17. juni 2005 av _Julenissen_ Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Går ut i fra at du går i/har fullført 10.klasse? Det foregår slik: Først må du finne karakteren din i språkfagene (valgfag som tysk/fransk/annet teller ikke, nei) Norsk: muntlig + skriftlig karakter legges sammen og deles på 2. (Nynorsk gjelder som egen karakter) Engelskkarakteren regnes ut på samme måte som norsk. Så må du finne karakteren til de fagene du kom i eksamen. Da gjør du slik: Standpunktkarakteren din og eksamenskarakteren (muntlig og/eller skriftlig) skal legges sammen og deles på 2. Resten av fagene, inkludert heimkunnskap, legges sammen med de fagene nevnt over. Når du har lagt sammen karakterene i alle fag, må du dele på antall faget og, voilà, du har funnet snittet ditt. Skulle man legge sammen muntlig og skriftligkarakterene hadde du bare fått en karakter. Edit: Ellers fikk vi vite da jeg gikk på ungdomsskolen at eksamenskarakterene telte som en vanlig karakter på ungdomsskolen. Om dette er riktig aner jeg ikke. SLik er det ikke på vidregående i alle fall. Eksamenskarakteren skal legges sammen med standpunktkarakteren (i det faget du kom opp i) og deles på 2. Lenke til kommentar
jingt Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Går ut i fra at du går i/har fullført 10.klasse? Det foregår slik: Først må du finne karakteren din i språkfagene (valgfag som tysk/fransk/annet teller ikke, nei) Norsk: muntlig + skriftlig karakter legges sammen og deles på 2. (Nynorsk gjelder som egen karakter) Engelskkarakteren regnes ut på samme måte som norsk. Så må du finne karakteren til de fagene du kom i eksamen. Da gjør du slik: Standpunktkarakteren din og eksamenskarakteren (muntlig og/eller skriftlig) skal legges sammen og deles på 2. Resten av fagene, inkludert heimkunnskap, legges sammen med de fagene nevnt over. Når du har lagt sammen karakterene i alle fag, må du dele på antall faget og, voilà, du har funnet snittet ditt. Skulle man legge sammen muntlig og skriftligkarakterene hadde du bare fått en karakter. Edit: Ellers fikk vi vite da jeg gikk på ungdomsskolen at eksamenskarakterene telte som en vanlig karakter på ungdomsskolen. Om dette er riktig aner jeg ikke. SLik er det ikke på vidregående i alle fall. Eksamenskarakteren skal legges sammen med standpunktkarakteren (i det faget du kom opp i) og deles på 2. Hvor har du dette fra? Er det sikre kilder? Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Jeg har vært hos rådgiveren på skolen min, og han har forklart meg at det er slik man regner ut snittet i 10.klasse. Har i tillegg pratet med studieinspektøren på skolen; han bekreftet at man regner ut snittet slik som jeg har forklart ovenfor. Vet ikke om det er sikker nok kilde for deg, men vil anbefale deg å prate med ledelsen på skolen din, eller eventuelt med andre folk som har peiling på dette hvis du skulle bli usikker. Uansett har du ikke noe å bekymre deg for med det snittet du har, du kommer inn på de fleste skolene vil jeg tro. EDIT: quote @ venn. Endret 18. juni 2005 av DigitaL BlasteR Lenke til kommentar
jingt Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Jeg har vært hos rådgiveren på skolen min, og han har forklart meg at det er slik man regner ut snittet i 10.klasse. Har i tillegg pratet med studieinspektøren på skolen; han bekreftet at man regner ut snittet slik som jeg har forklart ovenfor. Vet ikke om det er sikker nok kilde for deg, men vil anbefale deg å prate med ledelsen på skolen din, eller eventuelt med andre folk som har peiling på dette hvis du skulle bli usikker. Uansett har du ikke noe å bekymre deg for med det snittet du har, du kommer inn på de fleste skolene vil jeg tro. EDIT: quote @ venn. Takk, ville bare vite om det var noe kameraten sa til deg eller noe, siden de andre sa noe annet. Tror deg jeg. Det er nok mest for brifing Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå