dabear Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Hepp, jeg hadde tenkt å installere en linux distro på maskina til en kamerat. Ettersom jeg er veldig godt fornøyd med ubuntu, har jeg lyst å kjøre denne distroen. Problemet er at den er veldig treig, med kun 64 mb ram og tre disker (1gb, 1,99gb og 1,28gb). Jeg kommer ikke til å gidde å oppgradere hardwaren på denne maskina. Lurer litt på om det er mulig å installere ubuntu (eller eventuelt bedre OS) som kan kjøre på denne maskina? Vil installeren greie å starte og vil jeg få til å installere en skikkelig webleser, mail-og skrive applikasjoner? Eventuelle lavt-minnekrevende versjoner? Maskina har kjørt winxp (ekstremt dårlig), men kjører nå windows 95- uten nettverk-får det ikke til å virke Hva bør jeg velge av xfce, openbox osv? Jeg vil gjerne ha et skrivebord med ikon Generelle tips og triks for å få et kjapt linux-system ville vært OK Endret 16. juni 2005 av dabear Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Distro: - Slackware - Arch - Debian Nettleser: - Mozilla - Mozilla Firefox - Dillo - Links Mail: - Sylpheed - Mozilla - Nail - Mutt Office: - Abiword WM: - FluxBox - OpenBox - BlackBox - EvilWM Multimedia: - MPlayer - XMMS IM: - Gaim (under tvil) - CenterICQ - tMSNc Terminaler: - Aterm - Xterm Grafikk: - GIMP - ImageMagik - XV P2P: - BitTornado - BitTorrent Filbehandler: - MC - ROX Systemovervåkning: - Torsmo Spill: - ZSNES Endret 16. juni 2005 av olear Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Vil installeren greie å starte og vil jeg få til å installere en skikkelig webleser, mail-og skrive applikasjoner? Ubuntu, en lett vindushåndterer som Fluxbox, fvwm eller PekWM, Thunderbird, Dillo og Abiword/Gnumeric. Husk å installere Ubuntu i "expert"-modus. Installeren vil starte fint (den kommer fra Debian, og Debian brukes jo bla. på mange gamle maskiner). Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Ser at Gimper anbefaler Thunderbird, ikke bruk den. 64MB er for lite for Thunderbird. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Ser at Gimper anbefaler Thunderbird, ikke bruk den. 64MB er for lite for Thunderbird. Thunderbird kan vel umulig kreve mer minne enn Firefox som du anbefalte? Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Ser at Gimper anbefaler Thunderbird, ikke bruk den. 64MB er for lite for Thunderbird. Thunderbird kan vel umulig kreve mer minne enn Firefox som du anbefalte? Det gjør den, hvis man trenger en nettleser og mailklient så er den beste kombinasjonen Mozilla Suite. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Vil installeren greie å starte og vil jeg få til å installere en skikkelig webleser, mail-og skrive applikasjoner? Ubuntu, en lett vindushåndterer som Fluxbox, fvwm eller PekWM, Thunderbird, Dillo og Abiword/Gnumeric. Husk å installere Ubuntu i "expert"-modus. Installeren vil starte fint (den kommer fra Debian, og Debian brukes jo bla. på mange gamle maskiner). Det der kan du forøvrig gjøre i fedora og - legg inn XFCE fra extras. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Vil installeren greie å starte og vil jeg få til å installere en skikkelig webleser, mail-og skrive applikasjoner? Ubuntu, en lett vindushåndterer som Fluxbox, fvwm eller PekWM, Thunderbird, Dillo og Abiword/Gnumeric. Husk å installere Ubuntu i "expert"-modus. Installeren vil starte fint (den kommer fra Debian, og Debian brukes jo bla. på mange gamle maskiner). Det der kan du forøvrig gjøre i fedora og - legg inn XFCE fra extras. Eh, hvorfor fedora? Uansett må installasjonen være tekstbasert, anaconda kjører vel ikke på 64mb ram? I tillegg må jeg da laste ned og brenne ut så mange cder. Ubuntu har bare én... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Anaconda har både X og ncurses-frontend. Har selv installert Fedora, eller var vel RedHat i den tida, på en maskin med 32 MiB ram. Lenke til kommentar
Solow Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg har installert ubuntu med XFCE som WM på flere svake maskiner. Installerte server-versjonen, og la inn resten med apt. Se her Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 CenterICQ sluker iaff cpu, så er litt i tvil om at det er det beste. Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 CenterICQ sluker iaff cpu, så er litt i tvil om at det er det beste. Kjører fint CenterICQ på en i486 50mhz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå