Straydog Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 HTML Java Esperanto Fortran C++ ?? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Esperanto, regner jeg med Edit; Hvorfor lurer du på dette? Endret 16. juni 2005 av BeFs Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 HTML er da vel et programeringsspråk! Kan du begrunne påstanden din pekle? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Esperanto er et kunstig språk funnet opp av Dr. Ludovic Lazarus (Ludwik Lejzer) Zamenhof i 1887 Jeg kan begrunne det for ham; HTML er ikke et programmeringsspråk her er hvorfor: dette er delt inn i to generelle grupper: Programmeringsspråk (C/C++, Fortran, BASIC, Cobol, Pascal, Assembly) og Scriptspråk (HTML, XML, ASP, PHP, VBS, JavaScript etc) Grunnen til at det er delt slik, er for å skille mellom språk som blir kjørt direkte av operativsystemet som native code, eller kjørt under en annet program, HTML blir kjørt linje for linje av en interperator, for å få programmet til å tegne opp bildet som er definert, og blir derfor ALDRI gjort om til native code direkte, dette ville vært lite hensiktsmessig. Java og Python ligger litt i gråsonen, de har det en vil forvente av et programmeringsspråk men blir kjørt under et annet program (Java Virtual Machine, og Python) det er masse artikler om dette rundtomkring på internett, surf i vei. Det ligger også dels i hvor mye konrtoll språket gir deg, HTML gir deg NULL Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg er blitt fortalt at: "Kan du legge sammen to tall er det et programmeringsspråk". Men det er nok en sannhet med store modifikasjoner (og jeg har egentlig ikke peiling på slikt)... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 programmering: kode som kjøres rett på os/cpu, html, java og lignende er avhengige av at programmer er installert, selv om de følger med os så telles det ikke, det er ekstra programmer programmer kan også kjøres stort sett uavhengig av os, det er f.eks ofte samme programmerings-kode for windows og linux, så sant det er operativuavhengige programmer så, blir anderledes med større programmer... java er ett script-språk python kan jeg lite om, men hvis det ikke kan kjøres uten noen ekstra programmer så er det script-språk script: script er kode som blir kjørt på ett annet program, som "oversetter" script-koden til kode cpu forstår, man trenger altså ett program for å kjøre ett script moskus: man kan da gjerne legge sammen to tall i script også, er mye vanskligere å legge sammen 2 tall i f.eks c++ enn batch Lenke til kommentar
pekle Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 HTML er eit Markup Language, altså eit språk for å gje semantisk meining til informasjon. Du kan ikkje gjere noko aktivt med HTML. Du kan bruke programmeringsspråk og skriptspråk til å lage/manipulere HTML, men du kan ikkje bruke HTML til aktivt å manipulere noko som helst. Same med XML, så eg er ueinig med GeirGrusom i at HTML og XML sorterer under scriptspråk. HTML blir ikkje "kjørt", det blir parsa for å kunne representere semantikken i dokumentet. moskus er ikkje heilt på jordet, utsagnet illusterer forskjellen. Du kan ikkje legge saman to tal med HTML. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Same med XML, så eg er ueinig med GeirGrusom i at HTML og XML sorterer under scriptspråk. HTML blir ikkje "kjørt", det blir parsa for å kunne representere semantikken i dokumentet. Nemlig, det blir ikke gjort om til native code, men parset. Hva har alle Scriptspråk til felles? de blir parset. VB Script blir parset, PHP blir parset linje for linje, samme med VBScript, Python og JavaScript. C++ blir kompilert til maskinkode, det får laget relocation table, og blir (hvis startet) lagt direkte i minnet av operativsystemet, samme med Visual Basic, C#(faktisk, men det fungerer litt anderledes en det gjør i C++, dette er en av argumentene for C#) og Delphi. Hvis du bare har språk som ikke kan legge sammen, hva sitter du igjen med da? XML, HTML og Batch Script Dette er ikke noe jeg bare finner på på egenhånd. Endret 17. juni 2005 av GeirGrusom Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Man kanskje argumentere for at HTML, XML, SGML og andre er svært spesialiserte programmeringsspråk, men for meg virker det søkt. Jeg er på pekles side i den diskusjonen. For meg må programmering på en eller annen måte involvere algoritmer og logiske veivalg. HTML er blottet for dette. Men Batch-filer i DOS har variabler, løkker, if-else og goto. Ellers er begrepet script-språk ganske antikvarisk. Det ga mening en gang for de shellscriptene i *IX ble så avanserte at de nærmet seg programmeringsspråk opg ikke lenger bare var en samling kommandoer. PostScript er faktisk et programmeringsspråk. Man kan f.eks skrive regnestykker i PS, destillere til PDF og få frem svaret. Tar man språk som Python, Perl, Ruby, så er de like avanserte som de C, Pascal, C++... Det er derfor bedre å skille mellom kompilert og interpretert. (Selv om Java og Python f.eks kompilerer til bytecode, blir de likevel interpretert av en virtuell maskin). Et annet begrep i omløp er dynamiske språk. Den store forskjellen mellom f.eks Python og C++ er at Python har dynamisk typing. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Her var det mye rare svar. For det første: HTML er ikke et programmeringsspråk av den enkle grunn at du ikke kan programmere i det. HTML er heller ikke et skriptspråk slik GeirGrusom påstår. Det er ikke noe klart skille mellom skript- og programmeringsspråk. Alle skript-språk er programmeringsspråk, men ikke alle programmeringsspråk er skript-språk. For det andre: Om koden blir kompilert eller ikke er totalt irrelevant for om noe er et programmeringsspråk. Det er ingenting i veien for å kjøre C i en interpreter som et skriptspråk, eller å kompilere javascript til maskinkode. For det tredje: Java blir faktisk kompilert. Det er en god stund siden Sun kastet interpreteren og gikk over til kompilering. Først blir koden kompilert til byte-code, av programmereren. Så, når programmet skal kjøres kompilerer JRE byte-coden til maskinkode. Lenke til kommentar
Axel`` Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 HTML er statisk, man bruker det til å beskrive hvordan ting skal se ut, ikke gjøre noe aktivt. Det er altså ikke et programmeringspråk, ei heller et skripting språk, men et mark-up språk. --Axel. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Bare så det er sagt blir C++ parset i likhet med PHP etc., det resulterende parsetreet kan f.eks uttrykkes i XML. Parsing er bare et steg for å få noe fornuftig ut av et stykke med tekst. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 I .net fra Microsoft blir nå det meste kjørt i en virtuell maskin; det er like fullt programmeringsspråk. Plattformen er ikke poenget, egenskepen til språket er det sentrale. Et programmeringsspråk må være turing-komplett. Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 Esperanto, regner jeg med Edit; Hvorfor lurer du på dette? Fikk et spørsmål ang dette i en spørrekonkurranse Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Fikk et spørsmål ang dette i en spørrekonkurranse HA HA! Detta var en gøy tråd å lese. Så mange små diskusjoner om hva som er et programmeringsspråk, hva som må til og "tjo_og_hei_og_fram_og_tilbake" off topic/on topic, og det ender opp med at dette var et spørsmål i en spørrekonkurranse! :!: Straydog, du hadde fått en Premie av meg hadde jeg hatt en. Dette lyste opp dagen min betraktelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå