Gå til innhold

Bærbar til kona, maks 8k

Leben

Anbefalte innlegg

Et problem med den er at den er Sempron-basert. Sempron gir elendig batterilevetid og VARM PC. Innen bærbare er enda Intel Pentium-M veien å gå :)

Tja, low-power Mobile Sempron gir både bra batteritid og blir ikke særlig varm. Man får generelt sett mye mer for pengene ved å kjøpe Mobile Sempron-baserte bærbare enn bærbare basert på Celeron-M/Pentium-M etter min mening, og da kan man heller bruke disse pengene man sparer på å kjøpe f.eks. mer ekstrautstyr som en skikkelig bæreveske/sekk, god mus, ekstra batteri, etc.

CIder: Ja, det tilbudet på Acer Aspire 3002LMi hos Binders til kr. 6998,99 var mye bedre enn hos Elprice - et realt kupp! :thumbup:

Alternativt har du også Acer Aspire 1522LMi hos ComputerCity til kr. 6999:

http://www.computercity.no./index.aspx?ide...17259&SiteId=no

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CIder: Ja, det tilbudet på Acer Aspire 3002LMi hos Binders til kr. 6998,99 var mye bedre enn hos Elprice - et realt kupp!  :thumbup:

Dessverre var dette et tilbud fra 6-21 juni og kan se ut som om de er utsolgt på denne varen, så da regner jeg med at det er den vanlige prisen deres på 8250 kr som gjelder. Eller er det jeg som loker her?

Leben

Endret av Leben
Lenke til kommentar
Et problem med den er at den er Sempron-basert. Sempron gir elendig batterilevetid og VARM PC. Innen bærbare er enda Intel Pentium-M veien å gå :)

Tja, low-power Mobile Sempron gir både bra batteritid og blir ikke særlig varm. Man får generelt sett mye mer for pengene ved å kjøpe Mobile Sempron-baserte bærbare enn bærbare basert på Celeron-M/Pentium-M etter min mening. Man kan f.eks. bruke pengene man sparer på å kjøpe mer ekstrautstyr som bæreveske/sekk, mus, ekstra batteri, etc.

CIder: Ja, det tilbudet på Acer Aspire 3002LMi hos Binders til kr. 6998,99 var mye bedre enn hos Elprice - et realt kupp! :thumbup:

Ei jente i klassen min kjøpte seg nettopp en Amilo med Sempron. Var ikke så værst. Men maskinen bråkte hele tiden og gav fra seg konstant varm bris fra utsuget av vifta. Noe som tyder på at maskina var varm hele tiden. Er det altså slik at den hele tiden gir fra seg så mye varme?

Sitter her nå med en annen Amilo med Intel-CPU i fanget. Maskina lager ikke lyd i det hele tatt untatt harddisken. Og vifta kjører av og til i ca 30 sekunder og lager minimalt med lyd.

Etter min mening er Intel-CPU'er mye kaldere enn AMD ved idle bruk.

-John :)

Lenke til kommentar
Den er ikke veien å gå kun innenfor bærbare. En pentium M på et socket 478 hovedkort og en converter kan overklokkes mer enn du kan telle til  :tease: En godt overklokket cpu (og tro meg, t.o.m en 1.6 kan klokkes LANG (har sett folk som har klokket til 2.8 på luft, kan sikkert gå enda lenger) slår i mange tilfeller t.o.m en AMD FX-55

Hvis du virkelig tror på dette sprøytet så har du et stort problem. En Pentium-M slår neppe Athlon 64 FX-55 i noe som helst av betydning, og hvis du har sett noen tester som viser noe annet så er de nok svært useriøse. Athlon 64 FX-55 kan også lett klokkes til langt over 3.0GHz på luft, men det blir uansett meningsløst å sammenligne overklokkede prosessorer med standard klokkede prosessorer synes jeg. I en bærbar så klarer du ikke å klokke særlig langt heller ettersom kjølingen der er svært begrenset.

Ei jente i klassen min kjøpte seg nettopp en Amilo med Sempron. Var ikke så værst. Men maskinen bråkte hele tiden og gav fra seg konstant varm bris fra utsuget av vifta. Noe som tyder på at maskina var varm hele tiden. Er det altså slik at den hele tiden gir fra seg så mye varme?

Hvis det var en Fujitsu-Siemens Amilo A1640 jenten i klassen din hadde så stiller jeg meg helt uforstående til det du sier for den er såvidt jeg vet ganske rolig og alt annet enn varm. Det høres ut som enten PowerNow!-strømsparingen var deaktivert eller så er maskinen utstyrt med en desktop Sempron-prosessor (ikke Mobile).

Sitter her nå med en annen Amilo med Intel-CPU i fanget. Maskina lager ikke lyd i det hele tatt untatt harddisken. Og vifta kjører av og til i ca 30 sekunder og lager minimalt med lyd.

Etter min mening er Intel-CPU'er mye kaldere enn AMD ved idle bruk.

Det kan nok stemme at viften kjører mindre på din Amilo med Pentium-M prosessor enn jenten i klassen din sin Amilo med AMD-prosessor, men det skyldes ikke at Intel-prosessorer er kaldere med AMD-prosessorer snarere tvert imot. Pentium-M er faktisk designet for å tåle opptil 100 grader Celcius, mens AMD-prosessorer til sammenligning tåler bare maks 70 grader Celcius. Ifølge målinger foretatt med MobileMeter på sammenlignbare bærbare PCer viser også at Pentium-M holder en høyere temperatur i bruk enn mobile AMD-prosessorer, der førstnevnte holder ca. 60-70 grader Celcius mens sistnevnte holder ca. 30-40 grader Celcius. Ettersom Pentium-M tåler høyere varme enn Mobile Sempron så forklarer det også hvorfor viften i din Aspire kjører så lite nettopp fordi den har mer å gå på. Jeg håper dette oppklarer eventuelle missforståelser :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...