Gå til innhold

Allemannsretten i strandsonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg sier ikke at du blir snytt når du kjøper en eiendom pga allemansretten. Men jeg sier at verdien ville vært langt høyere hvis du virkelig kunne hatt en privat strand i fred.

Greit nok, men da måtte du sikkert betalt endel mer for tomta også, så da er vi egentlig like langt. Poenget er at loven gjelder for alle, og du bør også kjenne til denne loven hvis du skal kjøpe større eiendommer.

 

Selv mener jeg at det ikke nødvendigvis trenger å by på problemer om private eier en liten flekk med strand her og der, så lenge det er rikelig med offentlige strand i området. Mange steder ved kysten er det dessverre ikke det, og det er vel hovedgrunnen til debatten som har dukket opp de senere årene. Mange kommunepolitikere har tidligere vært for liberale, og dette slår nå tilbake.

Lenke til kommentar
Greit nok, men da måtte du sikkert betalt endel mer for tomta også, så da er vi egentlig like langt
Og vi ville hatt en EKTE EIENDOMSRETT i Norge.

 

Kjøper du en eiendom i USA, så kjøper du hele eiendomen med rett til security gards og sikkerhetskontroll ved inngangen. Derfor føler jeg meg også trygg i boligområder i USA, hvor jeg først har måttet gjennom en sikkerhetskontroll, hvor vakten har ringt til den jeg skal besøke hvis jeg ikke har fått skrevet ut en tillatelse til entering fra tidligere. Det fleste slipper ikke inn der, på tross av stranden! Stranden vår TV-overvåkes for inntrengere liksom.

Lenke til kommentar

Jeg ser på det som en styrke ved det norske samfunn at vi ikke har høye murer, bevæpnede vakter og kameraovervåkede, private strender. Det er med på å sikre allmenhetens rett, mens lovverket likevel sørger for privatlivets fred, og ikke en ubegrenset tumleplass for landets kakser.

Lenke til kommentar
Greit nok, men da måtte du sikkert betalt endel mer for tomta også, så da er vi egentlig like langt
Og vi ville hatt en EKTE EIENDOMSRETT i Norge.

 

Som sagt, det hele koker ned til hva du legger i ordet eiendomsrett. Jeg syns den er mer enn ekte nok her i Norge.

 

Forøvrig bor jeg ikke i en campingvogn selv heller. Jeg har en hytte med så stor tomt at jeg går surr i antall mål. Men det plager meg slett ikke at folk går snarveier gjennom tomta (den er selvsagt heller ikke inngjerdet). Faktisk ville det vært synd om ikke folk brukte den litt, for jeg er jo ikke så ofte på hytta heller. Kjipt å tenke på at et stort landområde bare skal brukes noen uker i året. Men såklart, et sted går jo grensa selv for meg - begynner folk å grille pølser på hytteterassen må jeg nok bruke :dremel: på dem.

Derfor føler jeg meg også trygg i boligområder i USA, hvor jeg først har måttet gjennom en sikkerhetskontroll, hvor vakten har ringt til den jeg skal besøke hvis jeg ikke har fått skrevet ut en tillatelse til entering fra tidligere.

Jeg kjenner en kompis som har det opplegget der, men han bor på en militærleir :!:

 

Hadde ikke våpenlovgivningen vært så forbanna liberal i USA hadde man kanskje ikke trengt en slikt ekstrem grad av sikkerhetstiltak.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Som sagt, det hele koker ned til hva du legger i ordet eiendomsrett. Jeg syns den er mer enn ekte nok her i Norge.

 

 

 

 

Helt sikkert. Jeg legger eiendomsrett i at du kan gjøre hva du vil med eiendommen din! Og sikre den på alle mulig måter. I Norge har du jo ikke lov til å utlevere en video av vaskehjelpen som vasker til arbeidsgiveren hennes en gang...

 

Forøvrig bor jeg ikke i en campingvogn selv heller. Jeg har en hytte med så stor tomt at jeg går surr i antall mål. Men det plager meg slett ikke at folk går snarveier gjennom tomta (den er selvsagt heller ikke inngjerdet).
Vi har også en skogshytte, og har vel om jeg ikke tar helt feil 7 mål tomt eller noe, med skog. Folk må gjerne gå i den skogen, så lenge de holder seg unna hytten vår, spesielt når vi er der! Har heller ikke vært noe stort problem, da denne hytten ligger langt fra folk. Men etter å ha sett hvordan allemannsretten ble brukt der vi hadde sommerhytte med strand, er jeg ikke spesielt vennlig innstilt.

 

Derfor føler jeg meg også trygg i boligområder i USA, hvor jeg først har måttet gjennom en sikkerhetskontroll, hvor vakten har ringt til den jeg skal besøke hvis jeg ikke har fått skrevet ut en tillatelse til entering fra tidligere.

Jeg kjenner en kompis som har det opplegget der, men han bor på en militærleir :!:

Jeg har bodd slik, og der vi har residence i US, har vi det sånn i dag. Sist jeg hadde vært ute alene, ville ikke portieren slippe meg inn, han mistenkte at jeg hadde stjålet adgangstegnet. Men det viser også at de er veldig påpasselige - og at vi kan leve trygt.

 

Hadde ikke våpenlovgivningen vært så forbanna liberal i USA hadde man kanskje ikke trengt en slikt ekstrem grad av sikkerhetstiltak.
Det sikrer oss og de som har tilsvarende, også mot tyveri av forskjellig slag. Ikke skyll på våpenlovgivningen for alt!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...