Gå til innhold

Allemannsretten i strandsonen


Anbefalte innlegg

Etter å ha sett en nokså dårlig debatt på Standpunkt på tirsdag om strandsonedebatten som vinklet hele saken feil, så har jeg lyst til å ta opp denne viktige saken. Allemannsretten er en fin ting, men et sted må grensen gå.

 

Selv er familien min grunneiere i Vestfold, et av de mest omstridte områdene. Vi har arvet en hytte etter forfedrene våre som vi nesten ikke har råd til å ta vare på. Dermed kan dere gi dere med å kalle alle grunneiere "rike", for det er bare et lite fåtall. Jepp, folk er velkommen til å passere hos oss - vi har ikke satt opp noe ulovlig gjerde som gjør naturen rundt stygg.

 

I denne saken er grunneierne taperne. Vi blir hengt ut som de "slemme" - de som bare tenker på seg selv. Og det er ikke uten grunn - i og med at noen veldig få grunneiere rett og slett jager folk bort og setter opp Adgang Forbudt-gjerder ulovlig. Sånne liker vi ikke... Men det er viktig at hvis det ikke hadde vært noen som bodde på disse stedene, så hadde ikke naturen blitt tatt vare på - tror dere kommunen ville gjort noe med det? Det ville blitt altfor mye vegetasjon, og dermed lite attraktivt å oppholde seg der.

 

Etter hvert nå blir vi fratatt mer og mer plass, og til slutt er meninga med hytten borte. Da selger vi hytta og kjøper oss svær Cabin Cruiser isteden - og da kan vi faktisk begynne å vurdere om det er for mange båter på havet! Når jeg drar ut med båten en fin sommerdag i fellesferien, er det ikke til å holde ut. Utrolig mange båter som kjører rundt, og du drømmer om at du hadde en båt som var større enn de andre, for det virker som det ikke er plass til deg. Skal vi da innføre en lov som sier at vi skal ha lov til å komme på dekk til de svære båtene?

 

Det med at det omtrent ikke finnes en flekk offentlig område for bading her i Vestfold er ren løgn. Spør "fattige" lokalfolk her - det er masse strender og områder å ferdes på fastlandet og haugevis av øyer! Og nå har jo Østre Bolærne blitt en kjempestor attraksjon, og jeg har vært der et par ganger. Her i skjærgården kan man drive såkalt øyhopping så det suser. Det som da er problemet er at det er altfor mange båter, så du må være tidlig ute for å gå på de mest populære øyene.

 

Så jeg synes saken er vinklet feil. Det er noen få områder hvor det kan være tilfelle at grunneierne har tatt overhånd over alt, men det er ytterst få steder. Politikerne lyver utrolig mye bare for å bli populære. Jeg hørte den gedigne applausen Hareide fikk da han snakket om hvor forferdelig lite badesteder det var i hele Sør-Norge . Det tyder på at folk er veldig uvitne om hva som egentlig er tilfelle.

 

Men allikevel så har jeg full forståelse for misnøyen som følger med når flere og flere tomter blir kjøpt opp i strandsonen og gjerdet inn på fine badesteder(å bade ved hytta vår hadde vært uaktuelt om vi ikke hadde brygge).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det tyder på at folk er veldig uvitne om hva som egentlig er tilfelle.

Mulig det. Men du føler ikke det blir for billig å si at politikerne lyver, og at den eneste grunnen til at Hareide fikk stor applaus var pga folks uvitenhet. Miljø og strandsoner interesserer meg veldig lite, så personlig føler jeg mer ganske objektiv i saken. Men for de som "har noe å tape" i slike samfunnsspørsmål har saken en tendens til å bli nokså sorthvitt og lite nyansert.

 

Sett fra mitt standpunkt, jeg liker å tro jeg er det objektive her, vil målet alltid være å finne et kompromiss hvor flest mulig kan si seg fornøyd. Men skal det først være en taper, er det klart for meg at det må være minoriteten, altså grunneierne, som må vike.

Lenke til kommentar

Husker det var fylkeskommunen eller noe som hadde funnet på en reguleringsplan fordi hytta vår plutselig hadde havnet i en naturvernsreguleringsplanaltforavansertordsone. Det var plutselig ikke lov å plante planter, klippe gress(det bråkte for mye...), eller gjøre noen som helst endring på hytta som for eksempel å male den... Jeg må takke Gud for at det ikke ble vedtatt.

 

Er det noen som ødelegger naturen på en øy, så er det ikke de eventuelle grunneierne, det er turistene som besøker! Kaster søppel fra seg og lignende. Hvem vil vel forsøple sin egen tomt?

 

Det tyder på at folk er veldig uvitne om hva som egentlig er tilfelle.

Mulig det. Men du føler ikke det blir for billig å si at politikerne lyver, og at den eneste grunnen til at Hareide fikk stor applaus var pga folks uvitenhet?

Jo, du har jo i og for seg rett i det, men allikevel er det et tegn, for han sa ikke stort annet enn en grusom løgn akkurat da.

Endret av Oleway
Lenke til kommentar

Som jeg sa; folk som har noe å tape i slike samfunnsspørsmål har en tendens til å se sakene nokså sorthvitt og har altfor lett til å kun forholde seg til absolutter. Dette er en oppgave for politikerne å ordne opp i, og som i alle andre saker, er alle parter nødt til å inngå kompromisser skal det noen gang føre til enighet.

Lenke til kommentar
Er det noen som ødelegger naturen på en øy, så er det ikke de eventuelle grunneierne, det er turistene som besøker! Kaster søppel fra seg og lignende. Hvem vil vel forsøple sin egen tomt?

Ideen med Allemannsretten er at man skal ha fri ferdsel uten at dette er en belastning for andre. De som benytter seg av Allemannsretten skal følge vanlige høflighetsnormer og f.eks. ta med seg alt av søppel som de selv har sørget for.

 

Å sperre for fri ferdsel er ulovlig. Å kaste søppel er like ulovlig som det er andre steder, i praksis vil det si at man kan gjøre det. Det er trist at folk ikke kan ta dette ansvaret uten å få et forbud tredd over hodet. Om grunneier har mulighet for å anmelde forsøpling støtter jeg det.

Lenke til kommentar
Ideen med Allemannsretten er at man skal ha fri ferdsel uten at dette er en belastning for andre. De som benytter seg av Allemannsretten skal følge vanlige høflighetsnormer og f.eks. ta med seg alt av søppel som de selv har sørget for.

Det vet jeg, og sånn liker jeg det. Det virker dog som om denne retten skal forsterkes slik at man skal ta fra grunneieren altfor mange rettigheter.

 

Å sperre for fri ferdsel er ulovlig.

Selvsagt, og sånn synes jeg det skal være. Det jeg mente med det var at fylkeskommunen mente at grunneierne ødela naturen, og derfor ville ha en reguleringsplan for områder som plutselig skulle bli vernede.

Endret av Oleway
Lenke til kommentar
Ideen med Allemannsretten er at man skal ha fri ferdsel uten at dette er en belastning for andre. De som benytter seg av Allemannsretten skal følge vanlige høflighetsnormer og f.eks. ta med seg alt av søppel som de selv har sørget for.

Det vet jeg, og sånn liker jeg det. Det virker dog som om denne retten skal forsterkes slik at man skal ta fra grunneieren altfor mange rettigheter.

 

Å sperre for fri ferdsel er ulovlig.

Selvsagt, og sånn synes jeg det skal være. Det jeg mente med det var at fylkeskommunen mente at vi grunneiere ødela naturen, og derfor ville ha en reguleringsplan for områder som plutselig skulle bli vernede.

Kan du nevne et par ting grunneieren ikke har lov å gjøre på tomten sin som andre tomteeiere har lov til, utenom å sperre den av?

Lenke til kommentar

Jeg synes allemannsretten er utrolig frekk. Det gjør jo "trespassing" umulig. Eiendomsretten er en av de viktigste menneskerettighetene, men i et land som Norge må den jo selvsagt begrenses. Dette byr meg i mot. Hvis jeg vil kjøpe en skog, hvorfor skal hvem som helst få gå i den? Jeg vil forbeholde meg retten til å ta betalt av folk som besøker stranden eller skogen min! Jeg vil til og med ha amerikansk lovgivning, så jeg kan skyte en trespasser. I Norge har jo ikke en mann i finlandshette med colt i belte gjort noe galt før han knuser ruten og jumper inn vinduet.

 

Det er for ille. NEI TIL ALLEMANNSRETTEN!

Lenke til kommentar
Hvis jeg vil kjøpe en skog, hvorfor skal hvem som helst få gå i den? Jeg vil forbeholde meg retten til å ta betalt av folk som besøker stranden eller skogen min! Jeg vil til og med ha amerikansk lovgivning, så jeg kan skyte en trespasser. I Norge har jo ikke en mann i finlandshette med colt i belte gjort noe galt før han knuser ruten og jumper inn vinduet.

Innmark rundt bolig- og fritidshus beskrives ofte som den ”private sone”

rundt huset. Det må antas at den private sone rundt et bebodd fritidshus vil

være ca 1 daa. Dette kan imidlertid variere etter terrengforhold, fritidshusets

størrelse, lokal tradisjon og lignende.

Loven brytes nok en stund før ruter blir knust. Man har lov til å sette opp gjerde rundt hagen å nekte folk å gå gjennom. Allemannsretten er ment for at sånne som jeg skal kunne gå tur i skogen uten at jeg trenger å være redd for at Jokke, 5 km fra sitt hjem, skal skyte etter meg med hagle, fordi jeg tilfeldigvis er inne på hans område.

 

-- Off topic kommentar slettet av moderator --

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Oki. Da er en rekke poster fjernet fra denne tråden og flyttet inn i de dype skoger hvor de hører hjemme. Disse postene ble fjernet fordi folk blankt ignorerte moderators henstilling om å holde seg til topic og ikke gjøre dette til en diskusjon om klasseskiller. I tillegg var et par av dem personrettet og på kanten av å gjøre seg fortjent til skarpere reaksjoner. Det vil jeg nødig måtte ty til...

 

Da ser jeg frem til en saklig og on topic diskusjon om emnet, det vil si allemannsretten.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Oki. Da er en rekke poster fjernet fra denne tråden og flyttet inn i de dype skoger hvor de hører hjemme. Disse postene ble fjernet fordi folk blankt ignorerte moderators henstilling om å holde seg til topic og ikke gjøre dette til en diskusjon om klasseskiller. I tillegg var et par av dem personrettet og på kanten av å gjøre seg fortjent til skarpere reaksjoner. Det vil jeg nødig måtte ty til...

 

Da ser jeg frem til en saklig og on topic diskusjon om emnet, det vil si allemannsretten.

Very well.

 

NEI TIL ALLEMANNSRETTEN!

 

JA TIL ALLEMANNSRETTEN!

Lenke til kommentar

Noen som vet hvilken reaksjonsform man har (lovlig altså) om noen ikke opprettholder en anstendig fremtreden på ens eiendom? Forsøpling av naturen f.eks. Er det noe man kan ringe politiet for? Eller hvis noen plutselig begynner å grille på stranden din? Er litt interessert i å vite om lovlige reaksjonsformer på slikt for å få litt mer innsikt i problemstillinger rundt dette her.

 

Har selv en drøm om hsu eller hytte med havet en gang, gjerne med en strand... :whistle:

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Vi hadde hytte på sørlandet før, farmors families sommersted siden 1900, om ikke enda før det også. Der kom folk og slo seg ned på stranden vår, de la til båtene, de satt opp engangsgrillen. Det vi eide av strand var nemlig åpent for almennheten. Søppel lå igjen etter disse. I det hele tatt: Stranden vår var ikke mye privat...

 

Eller hvis noen plutselig begynner å grille på stranden din?
Det har de desverre lov til...

 

Løsningen er vel å ringe politiet, men de gidder vel neppe rykke ut hvis du klager over at noen utviser uønsket atferd på eiendommen din...

Lenke til kommentar
Eller hvis noen plutselig begynner å grille på stranden din?

Det har de lov til. Men av en eller annen grunn skal den ikke stå direkte på bart fjell eller gress (mer logisk). Dersom stranden blir full av brukte engangsgriller burde man kunne anmelde for forsøpling. Men det spørs om det blir en prioritert sak hos politiet. Sikkert mer effektivt å levere grillene tilbake til sine rettmessige eiere. Enten på døren, eller som postoppkrav.

Lenke til kommentar

 

Eller hvis noen plutselig begynner å grille på stranden din?
Det har de desverre lov til...

 

Løsningen er vel å ringe politiet, men de gidder vel neppe rykke ut hvis du klager over at noen utviser uønsket atferd på eiendommen din...

Seriøst? Så om de griller og røyken går rett inn i stuen min, så skal dette være lovlig? Nei ærlig talt, da ville jeg funnet frem brannslangen og gått litt apeshit på stranden min ;)

 

Dessverre er det mangel på anstendighet og oppførsel for mange. Har intet problem med å la noe ferdes på strand jeg en gang eier, så lenge det foregår i sømmelige forhold.

Lenke til kommentar

Vi hadde overnevnte hytte frem til 2000. Jeg husker enda hvordan det en gang hadde lagt til fire båter, gassgrill var satt ut på stranden, og noen direkte hadde fest på stranden vår. Og jeg kan love deg at vi, om vi hadde hatt noe juridisk å støttes oss på, hadde jaget dem vekk snarest. Men desverre. Det var faktisk en av grunnene til at vi etterhvert solgte hytten.

Lenke til kommentar
Seriøst? Så om de griller og røyken går rett inn i stuen min, så skal dette være lovlig? Nei ærlig talt, da ville jeg funnet frem brannslangen og gått litt apeshit på stranden min ;)

Virker som folk her ikke er spesielt godt informert om Allemannsretten. Forsøplerne ute i felten inkludert. Anbefaler følgende lesning:

http://www.dirnat.no/archive/attachments/01/08/stran001.pdf

Men husk at…

retten til å ferdes i strandsonen ikke nødvendigvis gir deg rett til å ta opphold i nærheten av hus og hytter. Vurder om opphold og rasting kan være til reell ulempe eller skade for hus- eller hytteeier.

Så man kan ikke nekte folk å oppholde seg på en strand fordi man eier den, men folk må respektere privatlivets fred ved ikke komme for tett på bebygget område.

 

Dårlig oppdragelse er vel kanskje et generelt problem i samfunnet. Men det får bli en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Eiendomsretten er en av de viktigste menneskerettighetene, men i et land som Norge må den jo selvsagt begrenses.

I dette tilfellet er jeg stolt av at Norge fremstår som annerledeslandet.

 

Er det en menneskerett å eie 1000 fantasillioner mål med skog, og gjerde det inn med piggtråd og minefelt så ingen får gå turer og hygge seg? NEI!

 

Forøvrig er jo allemannsretten eldgammel, så du kan jo ikke komme å si at du blir snytt hvis du kjøper eiendom - du bør jo tross alt kjenne til loven, og da vet du nøyaktig hva du får. Og det er ikke fritt fram for hva som helst på andres eiendom. Hvis du f.eks driver skogdrift i din skog, kan ikke hvermansen komme å hogge trær, men de kan derimot rusle en uskyldig tur i skogen. Og de har ikke lov til å forsøple naturen. :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...