Gå til innhold

"Backup" av gamle 8mm opptak -> dig.videokvalitet?

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å ta "backup" av alle de gamle kassettene med video fra det gamle 8mm videokameraet mitt, og vil overføre dem til DVD.

Det jeg lurer på er hvilken digital videokvalitet jeg bør velge?

Sett at dette er "backup" så vil jeg at kvaliteten skal være "lossless" i forhold til originaltapen, men jeg føler det er unødvendig å velge en kvalitet som er "overkill", siden det snakk om 8mm video, som selvfølgelig ikke har samme kvalitet som video tatt med et digitalt videokamera.

Noen som har forslag på hvor god kvalitet jeg bør velge for de digitale videofilene som skal brennes på dvd?

På forhånd,

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann ! :yes:

Skal du se det ferdige på vanlige analoge tv'er (som 90 % har ?), kan du begrense kvaliteten noe. Men noen er hysterisk opptatt av kvalitet, og bryr seg ikke noe om filstørrelse. Vet ikke hvordan du er.

Jeg ville vel råde deg til å prøve deg fram med forskjellige kvaliteter.

Egentlig er det ikke så mye å velge mellom.

Skal du spille av de ferdige DVD'er på stue-DVD'er må de brennes i et bestemt format. Kanskje du skal dele ut/låne ut DVD'er til andre personer i familien ?

Det betyr at DVD'en må være 100 % DVD kompatibel med vanlige DVD'er (som 90 % har ?).

Da er det bare et format som gjelder : MPEG2

Innenfor MPEG2, kan du så kjøre i to oppløsninger; enten standard 720x576, som alle kjøpe DVD'er kommer i, eller 352x288, som er en "low quality" standard som kvalitetsmessig er som vanlig VHS.

Innenfor disse to oppløsninger kan du så kjøre på mer eller mindre bitrate.

Det er bitraten som øker filstørrelsen, og øker billedkvaliteten.

Det er også med på å unnga pixelering (du ser firkanter i bildet) under kjapper bevegelser.

Kort sagt kan vi også si at jo midre oppløsning, jo mindre bitrate kreves for at bildet skal se "bra" ut. Det trengs også mindre bitrate for å unngå pixelering. Det betyr at 352x288 fungerer greit med bitrate på mellom feks 1150 - 1350 kbp/s. Mens 720x576 krever kanskje fra 4-10000 kbps for å se greit ut.

Men generelt gir selvfølgelig 352x288 et dårligere resultat en 720x576.

Men så blir filstørrelsen desto mindre.

Dette med filstørrelse kontra kvalitet, kan gjøre en nybegynner helt frustrert.

Med tiden finner man ut hvilke kvaliteter man vil satsse på i forhold til hvilket resultat man ønsker for de forskjellige filmer.

Jeg tar selv TV opptak fra digital antenne og brenner programmene i 352x288 med en bitrate på mellom 1200 og 1300 kbp/s.

Det synes jeg gir veldig bra kvalitet på min analoge tv.

I tillegg kan du også justere kvaliteten på lyden. Er du ikke opptatt av noen veldg god lydkvalitet, eller har et surround anlegg (da har du trolig også digital tv..) kan du senke filstørrelsen ytterligere. Vanlig kjøpe DVD har en lydkvalitet på 224 Kbp/s. Mine opptak bruker 96 kbp/s uten at jeg hører noe forskjell på mitt analoge tv.

Det finnes alt-i-ett programmer som henter inn råmaterialet, redigerer, komprimerer, lager menyer og brenner ut ferdig DVD. Som feks Ulead DVD Moviefactory :

http://www.ulead.com/dmf/trial.htm (30 dagers demo)

Veldig bra program.

Det finnes også egne programmer som er spesialiserte, og som kun tar seg av en del i prosessen. Spesielt viktig er komprimeringsprosessen.

Der bruker jeg et rimelig, men veldig bra program som heter TMPGEnc 2.5 :

http://www.tmpgenc.net/e_main.html (30 dagers demo)

Komprimeringsprossen kan ta lang tid, alt etter hvor nøye du er på det, og hvor kraftig maskin du har. Jeg pleier alltid å kjøre på den tregeste innstillingen uansett hva jeg lager. Da tar det ca 2 timer å komprimere 1 time med film på en P4 2,6 Ghz.

Vil du ha lossless kvalitet, må du feks lagre filen som en AVI fil med Huffjuv eller Picvideo LOSSLESS codec'er. Problemet er bare at filstørrelsen blir VELDIG stor.

Sånn sett er det ikke aktuelt, så lenge du skal lagre på en ynkelig DVD.

MEN, du kan bruke LOSSLESS AVI som mellomlagring av kildematerialet for å sikre deg max kvalitet av opptaket FØR du begynner komprimeringsprosessen.

Dette krever dog at du har en stor harddisk som du kan mellomlagre de store AVI filene på.

Alternativet er MPEG2 720x576 med høy bitrate. Feks 6-7000 kbp/s.

Kjøpe DVD'er kan gå helt opp til 9-10000 kbp/s.

Vurder de forskjellige kvaliteter. Prøv med litt forskjellige bitrater, og sjekk det endelige resultatet på tv. Gjør deg opp en mening.

Lykke til :thumbup:

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...