oyo Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Har et prosjekt på gang.. Lage en HELT stille stue pc.. Dvs. uten noen vifter.. Siden jeg har begrenset med penger bruker jeg det utstyret jeg har tilgjengelig på jobb... Jeg har tenkt slik.. Ha en Itona tynnklient, og Feather Linux installert på en USB-penn som skal boote tynnklienten. For så å ha en annen pc i nettverket som deler mediafiler som skal steames til tynnklienten.. Jeg har fått installert Feather Linux på pennen, og har fått den til å boote på en vanlig pc. Det jeg sliter med er neste skritt, å få usb-pennen til å boote på Itona`en.. Jeg har fiklet litt i BIOSen på tynnklienten, og har prøv alle valgene (som er: Floppy, LS120, HDD-0, SCSI, CDROM, HDD-1, HDD-2, HDD-3, ZIP, USB-FDD, USB-ZIP, USB-CDROM, USB-HDD og LAN). Av disse er det jo bare de med USB forran som er interesange å prøve.. Men, nå USB-HDD og USB-ZIP får jeg denne meldingen: Verifying DMI Pool Data ............. Fjern disker eller andre medier. Trykk en tast for omstart Den meldingen minner jo svært om den meldingen man får når man prøver å boote en pc som er satt til å lete etter boot på floppy, og det ikke er noe boot på den floppyen som står i diskettstasjonen.. Og det jeg har tenkt meg frem til da er at den finner usb-pennen, men klarer ikke lese de aktuelle boot-filene på den. Så er det noen som har prøvd noe lignende? Kanskje på andre tynnklienter enn Itona (TC3531)? Eller noen som har forslag til noe jeg kan prøve? Lenke til kommentar
Rankin Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Jeg har en løsning som likner noe på det du beskriver, men jeg benytter meg ikke av noen usb stick. Min maskin bootes direkte fra nett ved hjelp av PXE, som du har i den itona boksen du har tenkt å teste med. Dessverre er tvutgangen på den masiken ikke særlig god. For å få en virklig god htpc bassert på linux vil jeg anbefale å benytte et Matrox G450 eller G550 kort. G400 kan også benyttes, men det er noe mer arbeid å få til. Det andre problemet med itona boksen er at den er basert på et brikkesett som benytter pc133 ram, og derfor vil ikke mediaavspilling gå knirkefritt. Det imaget jeg bruker i dag er relativt gammelt, og har en del data spredd rundt i seg, så jeg har ikke lyst til å spre det, dessuten er det vel på ca 4GB (var på 8GB til jeg fant et vmware image av W2k3 liggendes i det her om dagen...). Det nye imaget jeg nå har laget er vesentlig mindre, men jeg har problemer med å få mplayer til å fungere samtidig som freevo kjører. Det ser ut til at freevo låser framebufferet slik at ikke mplayer får skrive til det. Hvis noen har en ide om hvordan jeg kan løse dette problemet, så skal jeg om jeg ikke kan få lagt ut imaget. Lenke til kommentar
oyo Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Takk for respons.. Jeg har sett litt på en løsning med PXE, og har vel på en måte slått fra meg det med å bruke en usb-penn.. Det jeg ikke har funnet helt ut er åssen man lager slike image. Er det for gjort? Går det an å bruke ferdige som man kan finne på nettet? Kan en lage det utifra f.eks Knoppis eller Feather? Forresten så har jeg blitt tipset om en tynnklient som har s-video utgang, men har ikke linken til den liggende her, men kan skaffes hvis noen er interessert.. Lenke til kommentar
Rankin Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Problemet har ikke så mye med Composit kontra SVIDEO å gjøre (mener at Itona boksen har en SVIDEO utgang) som med hvordan signalet gennereres. Jeg husker ikke detaljene i forskjellen, men en av de er at Matrox kortene genererer et ekte PAL/NTSC bilde, mens andre kort skalerer ned et bilde med en oppløsning på 800x600 eller oppskalerer et bilde på 640x480. Dette fører til _vesentlig_ lagere kvalitet enn måten Matrox gjør ting på. Nå skal det sies at jeg har sett noen Nvidia kort som ser ut til å gjøre ting på den samme måte. Dette har vært på nyere og relativt dyre kort. Når det gjelder hva man bør benytte for å lage et system som skal boote fra nett så vil jeg anbefale å bruke en normal distrubusjon fremfor en eller annen bootcd. Disse har ofte en del funksjoner for å klare å leve på en cd, og de kan bli plagsomme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå