Shulgin Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hvor naturlig er øyekontakt med fremmede mennesker for dere? Jeg har ingen problemer med folk jeg kjenner, men jeg ble litt skremt da temaet kom opp i samtale med en kamerat i dag. Si at du ligger på stranda og koser deg. Du har ingen solbriller å gjemme deg bak, men nyter fortsatt synet av fine jenter på alle kanter. Ei virkelig pen jente ligger femten meter unna. Du glaner på den deilige kroppen, så inn rundt der øynene er plassert. Jenta merker det, og hun ser tilbake. Jeg har ikke vært i den strandsituasjonen selv... i det siste mener jeg. Det er heller i mer dagligdagse omgivelser, f.eks. på skolen, at liknende tilfeller inntreffer. Der er jo alle fullt påkledd, så de kanskje sjenerende, seksuelle undertonene er ikke helt tilstede. Det er derfor lettere å holde øynene festet, men likevel: Øynene mine spretter automatisk vekk. Helt automatisk. Når jeg tenker meg om, får jeg svært sjelden øyekontakt med fremmede mennesker, utenom når vi samtaler. Og det er fordi jeg reagerer med unnvikelse. Her står nemlig kameraten min til kontrast. Våre sosiale identiter har tidligere vist seg å stå ganske nærme, men det virker som om han er langt mer tilfreds med å få øyekontakt med fremmede mennesker enn meg. Enten det skulle være fine jenter, gamle mennesker eller rett og slett rare personer. Han beskriver det som at han ofte holder øyekontakten med folk i en del sekunder, før en av dem til slutt trekker på smilebåndet og kontakten følgelig frafaller. Dette fenomenet har jeg vanskelig for å relatere meg til, og jeg lurer derfor på om jeg har gått glipp av noe. Er det virkelig så vanlig som han får det til å høres ut som? Selv med fine jenter i naturlige omgivelser, selv når en ikke har til hensikt å oppnå virkelig kontakt? På forhånd takk; jeg lurer nemlig på om jeg må begynne å trene. Som sagt behersker jeg den samtale-øyekontakten greit, men det er heller dette... Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg har også en naturlig refleks som får meg til å føle meg som en kikker om jeg holder øyekontakt med ei jente. Det eneste unntaket må være hvis jeg sitter på bussen eller et annet sted det er glemt om to sekunder uansett Er jeg virkelig sjarmert så går jeg heller bort og prøver å holde en samtale. Sånn sett er jeg ikke veldig blyg. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) ... Endret 29. april 2011 av Wazu Lenke til kommentar
MagE Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Om jeg går forbi noen ser jeg ned i bakken eller på noe annet enn dem, om jeg ikke kjenner dem, Snakker jeg med noen pleier jeg og holde øyenkontakten uansett. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Øyekontakt er skummelt. Skal kjenne folk ganske godt for at jeg ikke skal ungå øyekontakt. Hvis det er noen jeg ikke kjenner så blir jeg lett stressa, redd, pulsenøker, blir nervøs, bllir kanskje skjelven, blir muligens kvalm og føler meg elendig. Er noen gode dager der jeg ikke er sånn men for det meste så liker jeg ikke folk jeg ikke kjenner. Folk er skumle. Endret 16. juni 2005 av TLZ 1 Lenke til kommentar
Josten Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Ser også ofte ganske fort bort hvis jeg ikke snakker med vedkommende. Når jeg snakker med dem har jeg som regel ikke noen problemer med å se dem i øynene. Lenke til kommentar
Coke lovin chick Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Uhm...kanskje det e underbevisstheten din elr noe?? personlig føler eg meg alltid litt eh skyldig hvis noen tar meg i å stirre på de. mene...du får bare øve Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg har ofte øyenkontakt med fremmede, men det kan være skummelt! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Morer meg av og til med å gå på gata og ta tydlig øyekontakt med fremmede og smile til de som om jeg kjenner dem igjen. Utrolig morsomt å se hvor forvirra folk blir når de prøver å tenke etter hvor jeg kan kjenne de fra. Av og til følger jeg opp med et "Hei! Lenge siden sist..." før jeg rusler videre. Endret 16. juni 2005 av L4r5 Lenke til kommentar
Coke lovin chick Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hehey :!: det var en god ide! meg ut og prøve i morgen Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg har generelt problemer med å se ALLE i øya mer enn et par sekunder om gangen jeg. Aner ikke hvorfor - øyekontakt er ikke min greie. Selvsagt annerledes med en kjæreste har jeg oppdaget, men alt annet av venner og slekt og ukjente kan jeg ikke holde øyekontakt med i mer enn et par sekunder. Syns det er plagsomt. 2 Lenke til kommentar
Coke lovin chick Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Vel øynene skal jo lissom være sjelens speil kanskje du har noe å skjule? Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg nei, er du gal? Det er bare det at jeg syns det er ekkelt å kikke folk i øynene hele tiden. Men jeg gjør det ofte nok i korte perioder i løpet av en samtale for å ikke virke helt på jordet da. Men jeg syns det er rett og slett vanskelig ... men sånn er det sikkert for mange! Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Morer meg av og til med å gå på gata og ta tydlig øyekontakt med fremmede og smile til de som om jeg kjenner dem igjen. Utrolig morsomt å se hvor forvirra folk blir når de prøver å tenke etter hvor jeg kan kjenne de fra. Av og til følger jeg opp med et "Hei! Lenge siden sist..." før jeg rusler videre. hehe pleide også å gjøre sånt før i tida Endret 17. juni 2005 av Rykende_Kaffe Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg nei, er du gal? Det er bare det at jeg syns det er ekkelt å kikke folk i øynene hele tiden. Men jeg gjør det ofte nok i korte perioder i løpet av en samtale for å ikke virke helt på jordet da. Men jeg syns det er rett og slett vanskelig ... men sånn er det sikkert for mange! Enig. Det er vanskelig å se folk i øynene, særlig fremmede mennesker. Lenke til kommentar
Breivik. Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Av og til ser eg "konkurranse" i da å sjå i augene til andre. Hadde f.eks ein lærar som alltid skulle ha augekontakt, og då prøvde eg å sjå så lenge i augene hans at det var han som gav seg. Etter litt trening så greide eg da Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg takler ikke øyekontakt. Liker ikke fremmede heller. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Har ofte øyekontakt med fremmede Lenke til kommentar
webby1 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 sliter også med å se fremmede folk i øyenen, ganske så kjipt.. Det kan jo også virke frekt , så jeg vet ikke hvor jeg skal se da.. Noen som har noen gode råd til hva man skal gjøre i sånne situasjoner? Lenke til kommentar
kverna Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Har dette problemet ganske ofte faktisk. sliter med litt dårlig selvbilde så å sitte å se folk inn i øynene blir litt for *sett inn ordet jeg leter etter*. På fest feks hvis jeg sitter å ser rundt i rommet og ei jente jeg liker ganske godt møter blikket mitt har jeg problemer med å holde blikket der selv om hun smiler til meg. Blir liksom som å sitte å glane, og det er vel ikke særlig pent. liker heller ikke å ha øyekontakt med folk jeg ikke kjenner godt og stoler helt på. merkelig jeg er.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå