Gå til innhold

Trenger tips til oppgradering av pc

Anbefalte innlegg

eg har budsjett på 4000 kr som eg kan bruke til og oppgradere en pc for et syskenbarn. den nåvernede pcen er en Compaq Presario me Mainboard : Compaq 07A8h og 256sdram.

Så her må alt skiftes hovedkort cpu ram osv, men på det budsjettet 4000kr bør det gå bra og sette i sammen et system på minst 512ram me AGP og minimum Radeon 9600 kort er det noen som har tips til oppsett? vilket hoved kort og cpu eg bør velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra komplett.no

AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

Varenr.: 304045

Lagerstatus: 100+ stk på lager 1250 1250

Asus A8NE-FM, nForce4, Socket-939, Bulk m-ATX, S-ATA, Firewire, Raid, PCI-Ex16

Varenr.: 308957

Lagerstatus: 26 stk på lager 699 699

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

Varenr.: 113518

Lagerstatus: 100+ stk på lager 425 425

Q-Tec Midi tower ATX 6023MD, Silver Pro Line, m/350W AMD/P4

Varenr.: 113045

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 495 495

Gainward GeForce 6200 TurboCache PCI-Express, supports 256MB, DVI, Tv-Out

Varenr.: 306646

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 519 519

Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB SATA 8MB 7200RPM

Varenr.: 115560

Lagerstatus: 2 stk på lager 695 695

Miljøgebyr: 0

Totalt: 4083

Synd å måtte velge Q-Tec, men slik er det med stramt budsjett. Denne PC'en er faktisk ganske bra, bare oppgradere minne, skjermkort og PSU senere.

Endret av hds
Lenke til kommentar

Skal ikke plukke detaljer for deg, og dermed frate deg gleden av å vimse rundt på nettbutikkene :)

Først og fremst er det jo viktig at du er sikker på at det nye hovedkortet ditt passer inn i den gamle boksen rent fysisk. Ikke bare dimensjonene og feste, men også all hull til tastatur, kortslotter og slikt. Her kan Compaq muligens ha funnet på noen litt egne løsninger, det er ikke uvanlig. Det var klin umulig å finne noe nytt kort som passes fysisk inn i min gamle Dell, kan hende du får et lignende problem. Så sjekk det nøye før du kjøper noe som helst.

Du skiver videre:

minst 512ram me AGP og minimum Radeon 9600 kort er det noen som har tips til oppsett? vilket hoved kort og cpu eg bør velge?

Hvorfor AGP? Jeg har nettopp shoppet etter et nytt AGP-kort, og oppdaget at utvalget av AGP-kort allerede er mye dårligere enn på PCI-e. Mange modeller er rett og slett ikke å oppdrive, og de fleste kommer på AGP lenge etter PCI. Dette vil bare bli tydeligere i årene som kommer. Så når du (eller søskenbarnet) har lyst på et et litt tøffere grafikk-kort om noen år, vil du oppdage at AGP begrenser utvalget veldig mye. PCI-e kort er også litt billigere, bare noen tiere, men likevel...

Jeg vil altså råde deg til å gå for PCI-e fremfor AGP, selv om PCI-e ikke inneholder noen tekniske fordeler. Men utvalget av nye kort er altså mye bedre på PCI-e.

Når det gjelder skjermkort ville jeg nok abefale et ATI x700 eller x800 fremfor 9600. Koster litt mer, men ikke mye, og trekker litt mindre strøm. x700 XT burde gi plenty med kick.

Vær dog oppmerksom på strømforbruket. Hvor mye er det gamle poweret på? Skal du ha et krevende kort, trenger du kanskje et nytt power også... og da har du bytta ut alt unntatt kabinettet. Kabinettet er jo ikke det som koster mest. Med et x700 greier du deg sikkert med det gamle poweret.

Du bør helt klart gå for en AMD-prosessor; de er litt billigere, og trekker i min erfaring relativt lite strøm sammenlignet med Intel. Varmeutvikling er også en faktor, spesielt i en "gammel" boks. Du får en Athlon 64 3500+ til 2.200 kroner - det er kanskje for mye. 3000 + burde holde lenge, lenge. Da er vi nede i 1.300 kroner: mye mer budsjettvennlig.

Gå for socket 939. Socket 754 er skrinlagt, ingen flere modeller vil utvikles for den teknologien. 939 er også på vei ut, men arvtageren. Socket M1, kommer ikke før om et års tid. 939 er altså beste alternativ akkurat nå.

Du bør regne litt på dette, og se på hva behovet til søskenbarnet egentlig er. Må du bytte ut absolutt alt inni boksen - du vil sikkert gjerne ha litt større HD også - kan en billigste ferdigløsning gi bedre økonomi enn å kjøpe alt nytt med det lite logiske kriteriet at alt skal passe inn i det gamle kabinettet, som tross alt er en av de billigste "komponentene" i en datamaskin. Et helt greit kabinett (uten power) bare 500-700 kroner nytt. Er det gamle verd å ta vare på? Koster det deg mer i forhold til redusert flaksibilitet når du velger nye komponenter?

Men - med en ferdig-løsning går du jo glipp av å skru, og det er jo minst halve moroa :)

Lykke til med oppgraderingen, håper dette var til en viss nytte.

Lenke til kommentar
takker så mye ser bra ut det oppsettet der... men eg har liten peiling på pci-e kort,,, vil det korte takle nye spill?

Ja, men ikke spesielt bra. Du kan ikke forvente at en pc inkl skjermkort til 4000,- skal takle nye spill bra.

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar
ynd å måtte velge Q-Tec, men slik er det med stramt budsjett. Denne PC'en er faktisk ganske bra, bare oppgradere minne, skjermkort og PSU senere

Man kan jo legge i et par hundrelapper og kjøpe et annet kabinett da..

Selv om det går utover budsjettet...

Prøv å tjen et par grunker ;)

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

takker alle for svar det hjelper veldig :)

horfor agp: er igrunn på grunn av budsjet begrensingen, eg har dorlig erfaring med pci-e pga"pris vs ytelse". Ettersom vi shoppa for en kompis 4-5 måneder siden et pci-e kort til 1500kr som ikke taklet relativt nye spill på low grafik en gang uten lag, som etter min smak ikke var spillbart. Men han spilla nå på det sjøl et par måneder før han kjøpte et x800 kort og da var det seff veldig bra men prisen var nå der etter og.

Et agp radeon fra 9600serien og oppover til rundt 700-1000kr vil ta disse spilla uten problem på low grafik i lang tid fremover ute den minste lag. Eg spiller i dag battelfield2 demoen på medium grafik på mitt gamle radeon 9600 uten problem. Så pris messig føler eg ennå agp stiller bedre, vist pcen blir bygd for fremtidige upgraderinger er det selfølgelig pci-e som er tingen, men her bygger eg for at han skal ha en pc og spille på di neste 2 åra uten og måtte oppgradere på den tid. Nor den dag kommer han ikke kan spille spill lenger på sitt nåverende oppsett, regner eg med han har penger til og kjøe nytt utsyr, dette er en 16åring og det er mora som betaler di 4000 til meg for og sette i sammen en spille maskin til han, så eg er ute etter et oppsett med mest mulig grafik ytelse forholdt til budsjettet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...