Gaupa Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Hei, har planer om å kjøpe meg en ny stasjonær igjen, så nå har jeg bestemt meg for å kjøpe noe skikkelig. Nå har det seg sånn at jeg ikke peiling på hardware lengre, så jeg søker derfor råd hos dere. Jeg skal bruke PCen til spill, spill, spill, film, spill, spill og surfing på nett. Har satt sammen noe greier selv her, så vennligst kommenter; Intel Pentium 4 640 3.2GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte, kr 2390,- MSI 915P Combo FR, I915P, Socket-775 SATA, ATX, GbLAN, DDR/DDR2, PCI-Ex16, kr 929,- Chieftec BX-03 Medium Tower Sort w/USB/Firewire 410W PSU ATX 2.0,24/20pin, kr 995,- Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ, kr 1050,- Western Digital Raptor 36.7GB SATA 8MB 10000RPM, kr 950,- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs, kr 1495,- Asus EN6800 GeForce 6800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I, Retail, kr 3695,- Totalt: 11504,- PCen skal brukes sammen med en SAMSUNG SM913N LCD. Jeg har overhodet ikke peiling på hovedkort og minne, så vennligst rett meg om jeg har gjort en horribel feil. Grunnen til at jeg har valgt P4 er at prossessoren ikke brenner opp om vifta faller av (har dårlige erfaringer med dette og AMD). Ellers så er det vel ikke sååå stor forskjell på P4 og AMD64? Men det var to forskjellige typer P4-prossessorer der, "Intel P4 640" og "Intel P4 540J" Hva er forskjellen på disse? Vil også ha en rask OS-disk, så jeg har gått for raptor-disken, selv om jeg HATER Western Digital (2 disker som har gått til helvete over kort tid). Har egentlig ikke peiling på skjermkort heller, og jeg er ikke noe fanboi av hverken nVidia eller ATI. Jeg vil kjøre alle de nye spillene såpeglatt, og World of Warcraft blir det spillet som blir spilt mest... ikke det at det krever så mye men. En ting til... jeg orker ikke noe maskin som låter som en støvsuger, men noe vannkjøling eller noe slikt piss gidder jeg ikke styre med. Duger lydkortet på hovedkortet? Har diskettstasjon, DVD-brenner osv fra før. Ellers så er det ikke noe som haster veldig, så jeg kan gjerne vente en måned eller to hvis det kommer noe skikkelig bra som kan resultere i prisdrop på feks skjermkortene. På forhånd takk! EDIT: Dette er en maskin for fremtiden, så jeg kunne tenkt meg å spille spill som Elder Scrolls 4 ( http://www.tothegame.com/game.asp?id=3607 ), uten at jeg må kjøpe en helt ny PC for at dette skal gå noenlunde smertefritt. Hva tror dere er sannsynligheten for at en slik PC greier å kjøre et slikt spill glatt? EDIT2: Jeg har 1GB med PC2700 DDR-minne liggende (ACER og Crucial eller noe i den dur), kan jeg bruke disse? Husker om man hadde PC100- eller PC133-minne, burde man kun bruke en av brikkene, siden systemet visstnok ble ustabilt, etc, eller at rammen klokket seg ned til laveste hastighet. Nå tror jeg ikke at jeg får bruk for 3GB ram da, men... kjekt å ha . Endret 17. juni 2005 av Gaupa Lenke til kommentar
MortenGj Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Alt dette er vel relativt bra... Men hvorfor ikke AMD? Jeg ville kjørt et AMD-system, med COP. (Overheating Protection). Den slår seg av hvis den er over 60 grader ( dette er selvsagt selvvalgt, har personlig denne på 69 ) Men for all del, den prossessoren du har valgt er kjempe bra.! Skjermkortet er nok noe av det beste på markedet pr i dag til spilling(utenom ULTRA; fra samme produsent). G70 kommer jo, men spørs om du vil vente så lenge at du vil se forskjeller på prisene. Dette er kan ta relativt lang tid. Har en raptor selv og den går perfekt fortsatt Hvis det er noe problemer med den er jo det bare å sende den tilbake. -MortenGj EDIT: Ja, lydkortet er mer enn bra nok, iogmed at du skal bruke den mest til film og spill. EDIT2: Forskjellen mellom 640 og 540J er cachen, det hurtigste minnet i pc'en. Mye av dette hjelper på ytelsen. Og 2 iforhold til 1 vil man merke forskjell på! Endret 16. juni 2005 av MortenGj Lenke til kommentar
Gaupa Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Okei, høres ikke dumt ut det. Er denne COP-tingen inkl. på de aller fleste AMD 64-cpuer eller? Uansett, om AMD er billigere og/eller bedre så kan jeg gjerne gå for det, så lenge jeg sitter ikke med en oppbrent prossessor. Jeg vil bare ha det som er best til spill Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Okei, høres ikke dumt ut det. Er denne COP-tingen inkl. på de aller fleste AMD 64-cpuer eller? Uansett, om AMD er billigere og/eller bedre så kan jeg gjerne gå for det, så lenge jeg sitter ikke med en oppbrent prossessor. Jeg vil bare ha det som er best til spill COP er innplimentert på alle A64-CPUer. AMD vil gi litt bedre "bang for the bucks", men om du faktisk VIL ha et Intel-oppsett er det ingen ting i veien for dette De valgene du har gjort mtp CPU og Skjermkort vil nok gjøre deg i stand til å spille i lang fremtid. Vil dog foreslå å kjøpe mindre minne, 2048mb minne trenger man egentlig ikke. Happy Fraggin' Lenke til kommentar
Gaupa Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Vil dog foreslå å kjøpe mindre minne, 2048mb minne trenger man egentlig ikke.Happy Fraggin' Joa, men den pakken der var jo så billig lell at man like godt kan kjøpe 2GB? Eller er det kanskje ikke så godt tilbud likevel? He he... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Vil dog foreslå å kjøpe mindre minne, 2048mb minne trenger man egentlig ikke.Happy Fraggin' Joa, men den pakken der var jo så billig lell at man like godt kan kjøpe 2GB? Eller er det kanskje ikke så godt tilbud likevel? He he... Det skader jo ikke Men om det blir lite minne, så kan du jo bare kjøpe 1024 MB til Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Intel Pentium 4 640 3.2GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte,kr 2390,- kjøp amd ! Endret 16. juni 2005 av espennyh Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Intel Pentium 4 640 3.2GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte,kr 2390,- kjøp amd ! Kan egentlig være det samme. Litt dyrere men sammenlagt omentrent samme ytelse. Vil han ha P4, la ham få P4. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg vil bare ha det som er best til spill Da skal du kjøpe AMD. Det finnes rett og slett ikke tvil. Sjekk gjerne noen tester... Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 hmm... ser greit ut dette her. jeg har selv amd (s 754 ), tror heller jeg ville gått for det, med tanke på fremtia, s 939 er et bra valg. ASUS sli HK, er gøy det, kan kjøre SLI med 2 ikke fullt så dyre skjermkort. skal slv gå til anskeaffelse av et 6800 le, og softmodde det, til alle dere overklokkere der ute: yter ikke et softmodda, klokka 6800 le likt som ett 6800 (GT/ultra)? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 hmm... ser greit ut dette her.jeg har selv amd (s 754 ), tror heller jeg ville gått for det, med tanke på fremtia, s 939 er et bra valg. ASUS sli HK, er gøy det, kan kjøre SLI med 2 ikke fullt så dyre skjermkort. skal slv gå til anskeaffelse av et 6800 le, og softmodde det, til alle dere overklokkere der ute: yter ikke et softmodda, klokka 6800 le likt som ett 6800 (GT/ultra)? Det kommer ikke til å yte like godt som et 6800GT da et 6800GT har GDDR3-minne, og et 6800LE har DDR. En venn av meg fikk en økning i 3dmark05 på 38% etter softmodding fra 6800LE til "6800GT". Men kandalf, start en egen tråd om du lurer på noe! Lenke til kommentar
Gaupa Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Okei... så AMD it is. Hva slags hovedkort trenger jeg da? Har ikke bruk for et sånt hovedkort til 2000,- som er så avansert at man kan ta over verden med det. Regner med at tusen kroner er nok for et helt greit hk? Har tidligere hatt Abit og Asus, men sitter ikke igjen med et inntrykk av at disse er utrolig bra. Husker ikke hva det var, men det var mye som irriterte meg med begge. På det hovedkortet jeg har nå, må jeg fjerne ram-brikkene når jeg skal ta ut harddisken... for å si det slik så koker blodet mitt hver gang jeg skal ta ut en disk. Når jeg tenker meg om har vel dette en del med hva slags kabinett men har også da men... Virker som om noen HK støtter DDR2, er dette mye dyrere enn "vanlig" ram, og hvor mye bedre er det? EDIT: Ser at mange AMD-prossessorer kun har 512kb cache... er ikke det litt lite? Endret 16. juni 2005 av Gaupa Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 nomix, jeg har hatt 4 tråder på dette nå, sover alle på forumet her eller? plZ, kan noen som leser dette hjelpe da? her er min siste tråd http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=433011&hl= hjelp, plZ hjelp!!!! Lenke til kommentar
Gaupa Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 nomix, jeg har hatt 4 tråder på dette nå, sover alle på forumet her eller? plZ, kan noen som leser dette hjelpe da? her er min siste tråd http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=433011&hl= hjelp, plZ hjelp!!!! Ikke hijack tråden min du nå Dessuten så heter det "HVILKET merke", ikke "hva merke". Kanskje det er derfor folk ikke svarer? Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 mhm, ja sikkert det... lol? Lenke til kommentar
Gaupa Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Går det forresten an å softmodde det kortet jeg planlegger å kjøpe, og i så fall, hvor mye mer ytelse kan jeg forvente? Hvordan er det med klokking av kortet? Lenke til kommentar
Gaupa Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Er DDR-2 noe å satse på ? Gir det merkbart mer ytelse i forhold til 400 MHz? Er det verdt pengene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå