int20h Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 ATI kan bli den første produsenten som lanserer grafikkbrikker med X-arkitektur, som lover bedre ytelse, lavere effektforbruk og mindre produksjonskostander. Les mer Lenke til kommentar
G Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Høres lovende ut. Montro hvorfor de ikke har kommet på det tidligere. Er det kanskje noe mer bak en bare å rotere på tingene? Lenke til kommentar
Glufsa Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 skjønte ikke helt det der, det er kasje derfor neste generasjons ati serie kommer til å hete xaveon Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Så smart! At dette ikke er gjort tidligere Hele greia er vel basert på samme ideen som gateplanleggingen i store amerikanske byer: Et kvadratisk rutenett av veier som dekker hele byen, men med store hovedveifartsårer som er et mye mer grovmasket rutenett som er dreid 45° i forhold til det andre rutenettet. Om man skal rute et signal fra en tilfeldig plass A til en tilfeldig plass B så er det kortere å kunne velge hvilket lag/rutenett man vil bruke. Geinalt! (Noen som husker spillet fra 80-tallet som heter Police quest? Dette hadde et slikt gatemønster) Skal se om jeg vinner et bilde. Edit: Police quest kart Endret 16. juni 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Genialt skjønnte det bedre etter Simen1 viste kartet Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Skjønnte det bedre etter Simen1 viste kartet Jeg også Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Genialt skjønnte det bedre etter Simen1 viste kartet Så bra Jeg synes forresten kartet til policequest var litt i dårligste laget så jeg lagde like gjerne et eget: gult og grått er de to retningene som ble brukt før, mens grønt og blått er de de nye vridde lagene. For å rute ett signal mellom to tilfeldige plasser (sorte prikker) måtte man tidligere gå via den rødprikkede linjen, mens nå kan man ta en "snarvei" via de vridde lagene og ende opp med den heltrukne røde linja. Det som står i artikkelen er at alle snarveiene som innføres med det nye laget vil føre til i gjennomsnitt 20% kortere veier mellom punktene. Dette vil føre til mindre varmetap fra ledningene og samtidig føre signalene raskere frem. (= bedre mulighet for økt klokkehastighet) PS. Er det noen som vet hva alle de ca 9 lagene i moderne CPU'er er til? De 2 øverste (og bredeste) er vel til fordeling av strøm på brikken? Også er det kanskje ett eller to lag til disktribusjon av klokkesignalet, ca 4 til ruting av signaler, interne busser osv. Og kanskje ett eller to til koblinger mellom nabotransistorer. Dette er hva jeg kan gjette meg til, så hvis noen vet noe konkret så ville det vært flott! Edit: Glemte å legge ved det nye brikkekartet Edit2: Jeg fant noen kule bilder av brikker der man tydelig ser at ting er utformet i et kradratisk mønster Og ett bilde av tverrsnittet av en brikke. (Overste lag øverst, nederste lag nede ved transistorene) Endret 16. juni 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
G Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 PS. Er det noen som vet hva alle de ca 9 lagene i moderne CPU'er er til? De 2 øverste (og bredeste) er vel til fordeling av strøm på brikken? Også er det kanskje ett eller to lag til disktribusjon av klokkesignalet, ca 4 til ruting av signaler, interne busser osv. Og kanskje ett eller to til koblinger mellom nabotransistorer. Dette er hva jeg kan gjette meg til, så hvis noen vet noe konkret så ville det vært flott! Edit: Glemte å legge ved det nye brikkekartet Har ikke peiling jeg, men vil et sånt diagonalt lag kreve ekstra omrutingspunkter for kommunikasjon? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Ikke så dumt, satser på at det kan være en medvirkende årsak til å få ned det voldsomme effektforbruket til moderne GPUer. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Har ikke peiling jeg, men vil et sånt diagonalt lag kreve ekstra omrutingspunkter for kommunikasjon? Jeg tror ikke det. Slik jeg forsto artikkelen så dreier de bare to eksisterende lag for å få bedre frihet til å velge retninger. Ett lag er typisk bare en retning f.eks nord-sør retning, også har laget over en annen retning øst-vest. De roterte lagene vil altså være nordvest-sørøst og nordøst-sørvest. Siden hvert lag er ekstremt tynnt så koster det omentrent ingen lengde og energi å hoppe mellom lagene. Nok en visualisering: (De fleste har vel fått med seg tanken nå, men jeg kom bare på nok en fin sammenligning jeg ville fortelle om): Tenk deg et sinnsykt stort kjøpesenter kvadratisk med 4 etasjer, Etasje 1 og 3 med kun handlegater i retning nord-sør, etasje 2 og 4 med handlegater kun i øst-vest retning. Hvis du da skal fra det ene hjørnet av kjøpesenteret til det diagonalt andre siden så går du f.eks nordover i 1. etasje, tar heisen opp til 2. og går øst til du kommer frem. En lengde på 2 hele langsider. Så bygges det et annet kjøesenter med 1. og 2 etasje helt like, mens 3 og 4 er dreid 45° i forhold til resten. Om du da skal samme veien, så tar du bare heisen opp i 3 etasje og går i rett linje til andre hjørnet. Dette vil gi deg en avstand tilsvarende roten av 2 langsider = ca 1,4 langside. Dermed har du spart inn ca 30% av avstanden. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Så smart! At dette ikke er gjort tidligere Ideen er nok eldre enn IC design i seg selv. Problemet er å gjøre det i praksis. Det er ganske vanskelig å treffe med via hullene. DAC verktøyene trenger en liten oppfriskning også, men det er nok trivielt i forhold. Endret 16. juni 2005 av Anders Jensen Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Så smart! At dette ikke er gjort tidligere Ideen er nok eldre enn IC design i seg selv. Problemet er å gjøre det i praksis. Det er ganske vanskelig å treffe med via hullene. DAC verktøyene trenger en liten oppfriskning også, men det er nok trivielt i forhold. [Køddemodus]Nei faktisk så ligger heller problemet i at det tok en del år før Police Quest 1 kom på markedet og deretter noen år før utviklerne greide å kopiere dette geniale designet [/Køddemodus] Faktisk så må jeg si at dette var smart, noen som faktisk vet hvor mange lag en cpu består av transistorer oppå hverandre? Vi får nå se i fremtiden hvordan ytelsen øker, lurer på om de greier eventuelt å integrere dette i neste generasjon med cpu'er og gpu'er. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Faktisk så må jeg si at dette var smart, noen som faktisk vet hvor mange lag en cpu består av transistorer oppå hverandre? Vi får nå se i fremtiden hvordan ytelsen øker, lurer på om de greier eventuelt å integrere dette i neste generasjon med cpu'er og gpu'er. Det er kun ett lag med transistorer (nederst). De andre lagene er kun ledninger og det er normalt 7-11 lag litt avhengig av hvordan man regner. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Yepp kun det nederste laget består av transistorer. Det er derfor waferne er lagd av silisium. Selve wafersilisiumet utgjør en viktig del av transistoren og måten disse waferne lages på med krystallinsk silisium er årsaken til at transistoren fungerer så bra som den gjør. Selve kanalen hvor strømmen gjennom transistoren går ligger nedi det sisisiumet som en gang var waferen. Resten av transistoren bygges oppå dette og så legges metallagene oppå der igjen. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Det er kun ett lag med transistorer (nederst). De andre lagene er kun ledninger og det er normalt 7-11 lag litt avhengig av hvordan man regner. Er induksjon av spenning noe problem på disse strømbanene? Er det slik induksjon som har med lekkasje å gjøre, eller er de omtalte lekkasjene basert på andre faktorer? Er det kun et lag transistorer fordi det kan virke litt varmeisolerende med flere? Mens de resterende lagene er mer metalliske og vil lede varmen igjennom? Dette blir skikkelig gjettemodus! Lenke til kommentar
Innos Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hva er vitsen med den motorveien mitt i brikka? Lenke til kommentar
G Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hva er vitsen med den motorveien mitt i brikka? Kanskje mindre motstand, som igjen gir mindre varmeutvikling, og muligens litt større hastigheter. Ting som går på frekvenser er ikke jeg så god på dog. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Det er kun ett lag med transistorer (nederst). De andre lagene er kun ledninger og det er normalt 7-11 lag litt avhengig av hvordan man regner. Er induksjon av spenning noe problem på disse strømbanene? Er det slik induksjon som har med lekkasje å gjøre, eller er de omtalte lekkasjene basert på andre faktorer? Er det kun et lag transistorer fordi det kan virke litt varmeisolerende med flere? Mens de resterende lagene er mer metalliske og vil lede varmen igjennom? Dette blir skikkelig gjettemodus! nix feil. se mitt innlegg over edit: men klart alt materiale isolerer noe. Hovedproblemet med å stable mange transistorer oppå enannen er (foruten det produksjonstekniske som krever "høvling" og liming av mange wafere oppå enannen) at varmeutviklingen per mm^2 blir svært høy om en ikke er nøye med hva en bruker transistorene til. DRAM og SRAM er f.eks ikke veldig energikrevende. Innos: motorvei? hvor? Endret 16. juni 2005 av Anders Jensen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå