Gå til innhold

Valget mellom Asus an8-sli og DFI lanparty ut


Manx

Anbefalte innlegg

Skal nå gjøre en liten oppgradering av innmaten i maskinen min. Har nå kommet fram til at valget står mellom disse to kortene:

 

Asus A8N-SLI Deluxe og DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D

 

Men jeg må si at jeg heller mot dfi, siden det aldri kommer til å bli aktuelt med sli eller crossfire for den del. Og jeg har hørt mye bra om de nye kortene til dfi.

 

Dette skal også oppgraderes:

 

Minne: 1-2gb med Corsair TWINX1024-4400C25

Gpu: Et eller annet GF6600 kort som er et midlertidig kort til Ati kommer med R520 kortene sine.

CPU: AMD Athlon 64 3000+ også dette midlertidig til det blir sluppet en minimum 4200+ eller helst en 4400+

 

Edit: Det minnet vil virke bra på dfi kortet? Vet at det virker bra på asus kortet min bror kjører det oppsettet.

 

Edit 2: Men det skal sies at brodern er veldig fornøyd med asus kortet sitt med unntak av vepsen :), men den vil bli byttet.

Endret av Manx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har kompis som byttet asus mot dfi, han er kjempe fornøyd.

Har selv samme dfi kort (ultra-d), meget fornøyd.

Spørsmålet er egentlig om du har tenkt til å overklokke.

Asus kortet greier ikke mer enn ca 240 mhz fsb.

Det har vi prøvd på 3 forskjellige hk.

Dfi greier minst 315mhz fsb, det har vi prøvd på 2 hk.Se også den store DFI tråden.

Kjører amd 3000 venice@2800 med 311fsb*9.Luftkjølt.

Hvis du ikke vil klokke er asus greiest pga flere tilkoblings muligheter disker m.m.

NB vifta på DFI bråker vesentlig mindre en på asus, jeg har ikke engang vurdert å bytte min.

Sier ikke at asus er dårlig, men for meg blir det som å sammenligne epler og pærer.

Hvordan minne ditt vil oppføre seg vet jeg ikke,bruker selv ocz 3200 plat.edt. rev2

Men minne ditt er lagd for 275mhz fsb, så jeg regner nok med at du på dfi kortet vil kunne kjøre 275*9= 2475mhz uten problemer hvis du får en grei cpu+en bra vifte.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=432553

Det blir jo mye ytelse for en billig penge.

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg inn i samme problemstilling, da jeg lurer på akkurat det samme som trådstarter!

 

Det jeg er ute etter er:

Et stabilt hovedkort som ikke har noen umiddelbar grense i overklokking (burde klare 260+ HTT fint)

Mulighet til å gi minne en del spenning (gjerne over 3v)

Firewire, pluss en del andre tilkoblingsmuligheter.

 

DFI har vel 3,8 eller 4v som max på minne, og er kongen på haugen der.

Kan noen bekrefte om Asus kan gi minnet 3v eller 3,1v? Jeg har nemlig BH-5 (TwinMos Speed Premium).

 

Jeg har en Zalman NB-kjøler liggende i skuffen, så støy fra Asus bekymrer jeg meg ikke for.

 

Beklager kapringen av tråden din Manx, men vi får prøve å finne ut hvilket av disse hovedkortene som er best for oss begge. Jeg er ingen hard overklokker, men ønsker å kunne presse min 3200+ Winchester, som har kjørt på over 2,5GHz stabilt i min Shuttle.

Lenke til kommentar
Beklager kapringen av tråden din Manx, men vi får prøve å finne ut hvilket av disse hovedkortene som er best for oss begge. Jeg er ingen hard overklokker, men ønsker å kunne presse min 3200+ Winchester, som har kjørt på over 2,5GHz stabilt i min Shuttle.

Forumspolititet er kontaktet og på vei hjem til deg nå ;)

 

Det skal sies at jeg her ingen hardcore overklokker for å si det sånn. Blir heller noen få dager nå og da hvor jeg moro-klokker, for å se hva jeg klarer.

For å se hva jeg klarer å få noen akseptable 3dmark score, ikke noe stort mer enn det. Og den vil helt sikkert gå på stock hastighet eller minimalt overklokket, jeg liker at ting er stabilt for å si det sånn. Det er det viktigste for meg.

 

Men nå skal jeg tenke litt på dette frem til i morgen da blir det lagt inn en bestilling.

 

Men jeg har bestemt meg om en ting, jeg kjøper ingen billig cpu nå for å bytt om noen månder, kan jo fort ta et halvt år før 4400+ blir sluppet. Så jeg går for et stk san diego 4000+ fra netshop, jeg er ikke sikker på om det er clawhammer eller san diego som de har på komplett det står ikke noe om det der. Skal sende en mail å sjekke før jeg bestiller og håper at jeg får svar til jeg er tilbake fra jobb. Så venter jeg til neste år med å bytte cpu, så da vil det være en billig 4000+ til salgs :)

Lenke til kommentar

Som Manx sa så er jeg førnøyd med Asusen min. Kjører selv på HTT 230, fikk den ikke noe særlig over det, men så er ikke jeg noen stor overklokker heller, det blir liksom litt vel mye å stille på hos AMD i forhold til Intel, men ville tro den kan klokke ett godt stykke over det jeg fikk til.

 

Men maskinen har nå stått på i godt over 70-80 dager, med korte restarter ved innlegging av programmer osv. Og har ikke hatt noen som helst stabilites problemer.

Lenke til kommentar

Det skal bare nevnes at Corsair XMS 4400-rammen har (som flere andre) en del issues med DFI-kortene. Ser du på DFI-Street siden er det folk som ting fungerer bra hos, mens andre sliter med den hovedkort/ram kombinasjonen.

 

Jeg har hatt DFI og XMS 4400 selv - og det fungerte heller dårlig. (Ikke Prime 95 stabil på stock speed en gang/ustabil i SuperPi). Corsair kan til en viss grad unnskyldes, da hovedkortet antageligvis var defekt (Netshop har i alle fall kommet til den konklusjonen).

Lenke til kommentar

Jeg gikk for asus, det ble stabilitet over klokke muligheter.

Med AMD Athlon 64 4000+, 2gb Corsair TWINX1024-4400C25 og et Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 som blir solgt når r520 kommer. Eller hvis det skulle være et helt greit kort, vente til r520 faller litt i pris før jeg selger det.

 

Edit: Og vepsen kommer ikke til å bli et problem, den blir byttet ut med en Swiftech chipsetkjøler. Og hvis jeg hører den, noe jeg helt sikker ikke kommer til å gjøre. Så kan sikker viften fjernes og den brukes som en passiv kjøler, jeg har grei luftflyt gjennom kabinettet.

Endret av Manx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...