Rikky Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg har akkurat gjort en byttehandel med en fyr, vi sendte hver vår pakke samtidig, og alt var såre vel. Nå var vi jo ærlige begge to, så det gikk bra. Nå er imidlertid en ny byttehandel på trappene med en ny fyr jeg ikke kjenner. Hvilke forhåndsregler kan man ta for å gjøre en slik handel tryggest mulig? Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hvis man er villig til å betale litt ekstra for tryggheten kan vel begge sende pakkene i postoppkrav. Likt, og på forhånd avtalt beløp, på begge pakkene. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Det er en løsning jeg har tenkt på. Forutsetter selvsagt at begge har penger. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 og begge må betale 60(?)kr i postoppkrav, men det hjelper hvis det går ann å møte karen. Eller hvis du kan ringe han på fasttelefon slik at du er sikker på at han ikke bare har en rematelefon og svindler deg. Har du en fasttelefon så har du jo ett fast bosted, og gjerne penger til å betale abbonomentet med. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Matchende oppkrav er vel enkleste løsningen. Forutsatt at du har råd til det avtalte beløpet i tilfelle motparten ikke henter sin. Ellers er vel den vanligste løsningen og bruke en troverdig tredjepart, såkalt escrow. Det vil si at dere begge sender pakkene til denne tredjeparten, som kun sender dem videre til mottageren når han har mottatt begge og sjekket at de er i orden. Det avhenger selvsagt av at dere finner en tredjepart dere begge kan godta. I utlandet finnes det firmaer som lever av slikt, men de skal jo ha litt for strevet, da... Geir Lenke til kommentar
bengh Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Postoppkrav hjelper ikke hvis den ene sender de gamle skoene sine i stedet for en PDA ? Du har allerede betalt når du åpner pakken Lenke til kommentar
torsvb Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Er det ikke mulig å åpne pakken på postkontoret og sjekke før man betaler? Lenke til kommentar
sigen Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Nei, det er ikke lov å sjekke pakken før du har kvitert for den, og da er det for sent. Men hvis de er snille på postkontoret, så kan du få lov til det, enten det, eller at de holder igjen pengene en liten stund, til du har sjekka pakken Likte det forslaget med en uavhengig tredjepart, men det blir et stort problem å finne en som en kan stole på for begge Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Det kan se ut som min skepsis til motparten var berettiget, etter at jeg foreslo oppkrav på x kroner begge veier ble det stille fra den kanten. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 og begge må betale 60(?)kr i postoppkrav, men det hjelper hvis det går ann å møte karen. Eller hvis du kan ringe han på fasttelefon slik at du er sikker på at han ikke bare har en rematelefon og svindler deg. Har du en fasttelefon så har du jo ett fast bosted, og gjerne penger til å betale abbonomentet med. 60kr var litt lite, for hvis han kan jo ha vært så frekk og sendt postoppkrav med 5000, bare for å kjøpe det Rikky sendte i postoppkrav til 60kr, kjempedeal for han hvis han ikke får dårlig samvittighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå