Gå til innhold

AMD planlegger ny fabrikk

Anbefalte innlegg

Wohoo 13.000 innlegg :p

Det blir 7,66 inlegg pr. dag.... Er du lett på tråden eller :dribble:

Hehe, tydeligvis.. (9,6 innlegg per dag står det i profilen)

Bolson: FAB30 nøt høye subsidier for å få ned arbeidsledigheten i dresden-regionen, FAB36 har fått betydelig mindre subsidier og FAB40(?) får sikkert ennå minde. Men jeg tror ikke det skal være er noen hindring. Med subsidiering mener jeg lavere arbeidsgiveravgift, skattefritak for en del ting osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Malvado: Den første naboen til FAB30, FAB36 som ferdigstilles rundt årsskiftet er allerede optimalisert for å starte på 65nm. Den første prøveproduksjonen på 65nm skal vistnok starte i disse dager, mens salgbar volumproduksjon starter rundt årsskiftet og kapasiteten øker ettersom mer og mer utstyr kommer på plass. De ferdige brikkene er planlagt lansert i løpet av første halvår 2006. Jeg regner med FAB36 oppgraderes til 45nm lenge før neste fabrikk er ferdig.

Prøveproduksjonen av 65nm på 300mm wafere på den nye FAB36 startet allerede i mars i år så AMD er i rute mhp. volumproduksjon i 2006:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20050408081329.html

http://epscontest.com/presentations/05q2_a...htm?slide=118&a

Slide120.jpg

Neste fabrikk (FAB40 ?) starter vel kanskje på 32nm.

25nm tipper jeg ettersom FAB36 også er klar for 32nm. Mulig at AMD legger om produksjonen slik at Opteron, Athlon 64/Sempron og Turion 64/Geode blir lagt til hver sin fabrikk i fremtiden?

Men jeg må si AMD er på offensiven om dagen. Markedsandelen peker kraftig oppover (+ ca 1-2 prosentpoeng på bare 3 måneder fra Q4 2004 til Q1 2005) og AMD har satt seg som mål å ha 25% markedsandel (usikkert når, men trolig om få år) og 50% markedsandel i 2015.

Ja, og som AMDs sjef Hector Ruiz så fint sa det her:

http://epscontest.com/presentations/05q2_a...htm?slide=143&a

AMD's purpose is to reinvent the competitive dynamics of the microprocessor industry

[...]

AMD has become a magnet for world-class talent looking for the "once-in-a lifetime-opportunity" to change the world

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Bolson: Inntjeninga går nok kraftig oppover når FAB36 kommer i gang med ca 3 ganger høyre kapasitet enn FAB30. Selv om prisen per brikke vil gå ned (tilbud etterspørsel) så vil nok totalen gå oppover. Tenk på de høye prisene de nå får for CPU'ene sine i forhold til for et par år siden. Fol kjøper jo CPUer til 2000kr over en lav sko, mot rundt 1000kr for et par år siden.

Flash er ikke bare et tapsprosjekt. CPU og flash har svingt i mottakt i det siste så det virker stabiliserende for økonomien til AMD. For et par år siden gikk flash så det suste, mens CPUer gikk dårlig. Nå er det omvendt.

Riktig og en viktig sak for amd slik jeg ser det er vel å få flere ben å stå på, for det nytter lite med bare "de 2" de nå har for da det ene gikk med overskudd gikk det andre med tap, nå har det snudd seg men fortsatt er det tap på et av dem, dermed blir vel totalen den samme stort sett.

Lenke til kommentar

Selv om lønnskostnadenes andel av de totale produksjonskostnadene antakelig vil bli relativt små, forbauser det meg likevel at de bygger i høykostlandet Tyskland framfor Kina/Indonesia/India/Malaysia. 1000 ansatte til Tyske lønninger utgjør fort noen millioner mer pr. år framfor Kinesiske lønninger.

Det har kanskje noe med tilgang på teknologi til byggingen av fabrikken å gjøre :hmm:

Lenke til kommentar
Bolson: Inntjeninga går nok kraftig oppover når FAB36 kommer i gang med ca 3 ganger høyre kapasitet enn FAB30. Selv om prisen per brikke vil gå ned (tilbud etterspørsel) så vil nok totalen gå oppover. Tenk på de høye prisene de nå får for CPU'ene sine i forhold til for et par år siden. Fol kjøper jo CPUer til 2000kr over en lav sko, mot rundt 1000kr for et par år siden.

Flash er ikke bare et tapsprosjekt. CPU og flash har svingt i mottakt i det siste så det virker stabiliserende for økonomien til AMD. For et par år siden gikk flash så det suste, mens CPUer gikk dårlig. Nå er det omvendt.

Er langt fra så sikker på at inntjeninga pr enhet vil øke noe særlig, men jeg kan ta feil. Det er i realiteten AMD sitt evigvarende problem, de har for lav inntjening i snitt på produktene sine, og for liten kapitalbase. At folk i Norge kjøper dyre CPU er ikke til stor hjelp, vi er ikke så mange. Ellers har disse

Å få markedet til å akkumulere en såpass stor produksjonsøkning som du indikerer at Fab36 har er også et problem, og noe som medfører at inntjeningen ofte er svært lav i starten (overkapasitet). Men det gir klart AMD en reell mulighet til å komme opp i 20 - 25 % markedsandel.

Men mitt poeng er at AMD bør være kyniske, utnytte den forcen de har pr dato i teknologisk lederskap og ta ut de prisene de kan få i markedet i steden for å drive lavprispolitikk for å oppnå volum. X2 har fornuftig prising i forhold til konkurrentene. AMD bør i stedet for mål om 50 % markedsandel satse på å lykkes i de minst prissensitive markedene, noe de faktisk etterhver ser ut til å gjøre med sin Opteron. AMD har nemlig ingen sjanser i en priskrig med Intel, pga Intel sine finansielle muskler (Ut fra tall jeg klarer å lese ut av Intel sine regnskap, kan de redusere prisene i snitt med 35 - 45 % uten å drive prisdumping. Ja de har solide marginer.). AMD har ikke særlige store muligheter.

Og jeg tviler på at Intel kommer til å slippe AMD særlig over 20 - 25 % markedsandel. Muskelene kommer nok til å bli brukt, både når det gjelder teknologisk utvikling og prising.

AMD burde stategisk satse på det de har vist seg best til på mange måter de siste årene. Nemlig teknologisk innovasjon - og så kombinere dette med fornuftig prising (dvs priser som gir inntjening på 20 - 25 % pr produsert enhet). Lykkes de å holde teknologisk innovasjon bedre enn Intel, vil de overleve, samt over tid også øke markedsandelene sine betydelig.

Men jeg er ikke optimist, virker som mr Ruiz lider av ønsket å bli som storebror, og det er en strategi som sjelden lykkes.

(har aldri forstått at en AMD prosessor som skal yte omtrent som en Intel 3,0 koster ca 1300 kr, mens Intel sin koster ca 1900, 64 bit)

Når det gjelder subisdiering, tror jeg EU utvidelsen medfører bortimot null subsidiering i de gamle medlemslandene. Se bare hvor tøff budsjettdebatten i EU er pr dato.

Lenke til kommentar
Selv om lønnskostnadenes andel av de totale produksjonskostnadene antakelig vil bli relativt små, forbauser det meg likevel at de bygger i høykostlandet Tyskland framfor Kina/Indonesia/India/Malaysia. 1000 ansatte til Tyske lønninger utgjør fort noen millioner mer pr. år framfor Kinesiske lønninger.

Det har kanskje noe med tilgang på teknologi til byggingen av fabrikken å gjøre :hmm:

Byggekostnadene er trolig også nær det dobbelte i Tyskland. Husk at Kina har all teknologi som er nødvendig for å bygge et slikt anlegg tilgjengelig. Og kapitalavkastningskravet på bygningene er ikke småpenger.

Lenke til kommentar

sikkert riktig bolson, men det noe oppveies av å bli produsert i et av de mest kjøpesterke markede, noe som kan gi en markedsmessig fordel. Regner med at det storst er roboter som gjør selve produksjonen, så da er det teknologiske miljøet viktigere. Tror det er et godt sjakktrekk å "made in Germany" vs "made in Hong Kong"

Lenke til kommentar

Noen interessante "salgstall" for AMD finner man her: http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2444

Seven months ago, on a trip to Taiwan, we went around asking all of the motherboard manufacturers that we encountered what their split was between AMD and Intel boards being shipped.  At that time, we noted that despite what had been happening in the enthusiast community, motherboard manufacturers were still shipping mostly Intel based platforms.  In fact, the split between AMD and Intel motherboards was similar to the 80/20 market share split between Intel and AMD - obviously, in Intel's favor.

This time around, the tune was very different.  Note that only 7 months have passed since my last Industry Update, but a lot has changed in the market.  Whereas the largest percentage of AMD motherboards shipped (that we heard) 7 months ago was 30%, this time around, it was 65% for desktop motherboards.  Most motherboard manufacturers we talked to claimed that between 40 and 65% of their motherboard shipments were AMD platforms, not Intel.

Intel, of course, did not have much faith in our findings, stating that they are in direct conflict with widely reported market share numbers that have been made public in the past.

Our feeling is that the truth is somewhere in between; Intel continues to lead in OEM sales; however, AMD has made some significant gains across the market.  Not to mention that our sources for these figures have little reason to lie blatantly about them, and not a single manufacturer that we talked to offered a vastly different story. 

Så det virker som om AMD ikke har problemer med å bli kvitt cpuene de produserer.

Lenke til kommentar

Ganske overrasket over at de velger en ny fabrikk i Tyskland med tanke på hvor ekstremt høye lønningene er der i forhold til Sørøst-Asia. Vi snakker vel om en tidobling av lønningene kontra f.eks. Kina og Indonesia...

Den eneste fordelen jeg ser er litt mindre fraktkostnader til vestlige land og kanskje mer stabile rammebetingelser?

Forresten leste jeg at 25 nm-prosess (på markedet i 2010?) trolig er grensa for dagens CMOS-design. Blir spennende å se hva de gjør videre da...

Lenke til kommentar

Ca 70-80% av det som selges av løskomponenthovedkort fra nettbutikkene i Norge er AMD-basert. Så kommer de store produsentene som Dell, HP osv hvor andelen AMD-baserte maskiner er ikke-eksisterende eller lav.

Innen servermarkedet har nok AMD tatt en del innpå Intel, men på desktop tror jeg det er et stykke igjen på bedriftsmarkedet. Uansett er det en interessant utvikling og konkurranse er bra for alle.

Lenke til kommentar
Kan privatpersoner besøke noen av fabrikkene?

Tipper det er noen arrangerte besøk der. Har selv vært på AMD sin fabrikk i Dresden og det er interessant, men en får ikke se stort. Det meste av "spennende" ting er, naturlig nok, strengt hemmelig.

Lenke til kommentar
Ganske overrasket over at de velger en ny fabrikk i Tyskland med tanke på hvor ekstremt høye lønningene er der i forhold til Sørøst-Asia. Vi snakker vel om en tidobling av lønningene kontra f.eks. Kina og Indonesia...

Den eneste fordelen jeg ser er litt mindre fraktkostnader til vestlige land og kanskje mer stabile rammebetingelser?

Forresten leste jeg at 25 nm-prosess (på markedet i 2010?) trolig er grensa for dagens CMOS-design. Blir spennende å se hva de gjør videre da...

Tyskere er jo nøye på ting. Se bare hva de har fått til opp igjennom tidene. Kan hende det blir mindre feil på produktene, selv om slike produkter som dette krever en nøye produksjonsprosess og kvalitetskontroll uansett land det lages i. Altså er kvaliteten i utgangspunktet allerede tilstede uansett.

Det er jo mye arbeidsledighet i Tyskland, så folk er gjerne innstillt på å være litt mer fleksible enn oss Nordmenn!?

Lenke til kommentar
Kan privatpersoner besøke noen av fabrikkene?

Tipper det er noen arrangerte besøk der. Har selv vært på AMD sin fabrikk i Dresden og det er interessant, men en får ikke se stort. Det meste av "spennende" ting er, naturlig nok, strengt hemmelig.

Var det noe særlig utenom resepsjonen som var tilgjengelig?

Lenke til kommentar

Stiller meg i rekken av de som ble overrasket over at AMD velger å bygge enda en fabrikk i høykostnadslandet Tyskland istedenfor i asia. Jeg mistenker at det ligger en del prestisje, sysselsettingspolitikk, press fra lokalbefolkning og media å beholde produksjonen i Tyskland. Dessuten får de vel subsidier fra den Tyske staten.

Når det gjelder produksjonskapasitet, tror jeg AMD vil ha stor nytte å øke den betraktelig. Det er nødvendig for å kunne øke markedsandel og for å oppnå større omsetning. Dessuten har AMD problemer med å levere nok CPUer sammenlignet med etterspørsel i markedet. Særlig gjelder dette de nye X2 modellene:

http://www.theinquirer.net/?article=24048

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...