Howard Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 AMD vurderer å bygge en tredje fabrikk for brikkeproduksjon utenfor Dresden, Tyskland, ved siden av sine to eksisterende fabrikker. Les mer Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Ja, det hadde vært fornuftig med en tredje fabrikk, regner med at hvis de bygger den så kommer de til å optimalisere den for 65nm prosses hvis ikke mindre da, regner også med at de eldre fabrikkene blir stort sett optimalisert de også. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Malvado: Den første naboen til FAB30, FAB36 som ferdigstilles rundt årsskiftet er allerede optimalisert for å starte på 65nm. Den første prøveproduksjonen på 65nm skal vistnok starte i disse dager, mens salgbar volumproduksjon starter rundt årsskiftet og kapasiteten øker ettersom mer og mer utstyr kommer på plass. De ferdige brikkene er planlagt lansert i løpet av første halvår 2006. Jeg regner med FAB36 oppgraderes til 45nm lenge før neste fabrikk er ferdig. Neste fabrikk (FAB40 ?) starter vel kanskje på 32nm. Men jeg må si AMD er på offensiven om dagen. Markedsandelen peker kraftig oppover (+ ca 1-2 prosentpoeng på bare 3 måneder fra Q4 2004 til Q1 2005) og AMD har satt seg som mål å ha 25% markedsandel (usikkert når, men trolig om få år) og 50% markedsandel i 2015. Endret 16. juni 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Var ikke helt klar over at de hadde kommet såpass langt på fabrikkene sine, takk for infoen simen1 . 32nm allerede? Høres nesten litt science fiction, har jo blitt litt bortkjemt med alle de flotte brikkene som lages på 110nm prosses jeg Edit 2222 Innlegg!!! Wohoo Endret 16. juni 2005 av Malvado Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 *sende CV + søknad til hector ruiz* Dette er gode nyheter for en ihuga Amd-fan. Kjekt å høre at det går framover for Amd. Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Ser ut som budsjettet til AMD bare går oppover å oppover. Håper bare de ikke kjøper opp fabrikkene til intel da Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 32nm allerede? Høres nesten litt science fiction, har jo blitt litt bortkjemt med alle de flotte brikkene som lages på 110nm prosses jeg Tja.. Det er ikke mer enn 5 år siden (da FAB30 sto ferdig) at de gikk fra 250 til 180nm. Samme fabrikk har blitt oppgradert to ganger, først til 130nm så til 90nm. For 10 år siden var det 650, 500, 440 og 350nm som var det store, og for 15 år siden, 1 mikrometer. (110nm, da tenker du vel på GPUer eller minne) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Dette er vel bra for arbeidsmarkedet i Tyskland. Men det skal ansettes 1000 nye, men fab 30 skal vel legges ned etter hvert, skal den ikke? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Stemmer det simen1, tenker på mitt skjermkort ja, min kjære xp-m er vell produsert på 130nm prosses den. Men uansett dette blir nok veldig bra, gleder meg selv til å ta steget over til en 65nm cpu i løpet av 2006, regner med at de vil være tilgjengelig da forhåpentligvis (dobbelkjerne produsert på 65nm prosses). Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Dette høres veldig bra ut, grunnen til at flere av de aller største PC forhandlerene er ganske kritiske mot AMD er at de ikke kan ta og produsere nok. Nå kan de puste lettet ut, og at AMD sine leverings problemer er over. Vil nok tro at AMD godt kunne ha økt sine markedsandeler mye mer hvis det ikke var for at de hadde så begrensete produksjons kapasitet. Om prisene vil gå ned er jeg ikke så sikre på, de nye invisteringene må koste mye for et selvskap som har i det siste hatt veldig røde tall. Snart så vil nok eierene forlange en avkasting, de leker jo ikke butikk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Dette er vel bra for arbeidsmarkedet i Tyskland. Men det skal ansettes 1000 nye, men fab 30 skal vel legges ned etter hvert, skal den ikke? Det tviler jeg sterkt på. Det går vel samme veien med den som med FAB25 i Texas: Omlegging til andre typer produkter. (De produserer flashminne på FAB25) Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 imponerende hva folk vet om fabrikker altså. uansett.. ivestering på 20 milliarder. Norske politikere hadde vel gått å kranglet i 10 år dersom en skulle bruke en milliard eller tre ekstra. Hadde sikkert laga noe med halvråtne vegger og gyngende grunn for å spare en milliard. uansett GO AMD, selv om jeg kjøpte min første intel prosessormaskin i vår. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Dette er vel bra for arbeidsmarkedet i Tyskland. Men det skal ansettes 1000 nye, men fab 30 skal vel legges ned etter hvert, skal den ikke? Det tviler jeg sterkt på. Det går vel samme veien med den som med FAB25 i Texas: Omlegging til andre typer produkter. (De produserer flashminne på FAB25) Og f.eks. billigprosessorer og lignende? Men på lengre sikt blir de vel nedlagt, eller blir inventaret byttet ut? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Hadde nå bare Steve Jobs tatt til vett, han må jo skjønne at AMD kan klare å lever nok til han, Edit : Og det mener jeg blant annet fordi, Apple brukere er entusiaster, og vi AMD fans er stort sett entusiaster også, entusiaster + entusiaster = superentusiast Endret 16. juni 2005 av Osse Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Dette er vel bra for arbeidsmarkedet i Tyskland. Men det skal ansettes 1000 nye, men fab 30 skal vel legges ned etter hvert, skal den ikke? Det tviler jeg sterkt på. Det går vel samme veien med den som med FAB25 i Texas: Omlegging til andre typer produkter. (De produserer flashminne på FAB25) Og f.eks. billigprosessorer og lignende? Men på lengre sikt blir de vel nedlagt, eller blir inventaret byttet ut? De bytter nok ut produksjonslinjene. Selve fabrikkbygningene, og kompetansen er nok for mye verd til å bare kaste ut (og la det forsvinne til konkurrentene). Mulig til billigprosessorer og brikkesett også. Jeg vet ikke hvor de produserer Geode-serien av CPUer, men det kan godt hende det er på FAB25. Edit 2222 Innlegg!!! Wohoo Wohoo 13.000 innlegg Endret 16. juni 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
G Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 imponerende hva folk vet om fabrikker altså. uansett.. ivestering på 20 milliarder. Norske politikere hadde vel gått å kranglet i 10 år dersom en skulle bruke en milliard eller tre ekstra. Hadde sikkert laga noe med halvråtne vegger og gyngende grunn for å spare en milliard. uansett GO AMD, selv om jeg kjøpte min første intel prosessormaskin i vår. Det er jo et privat selskap og ikke en stat som står bak. Hvis det er lønnsomt kommer jo tingene på plass. Bare se på oljeindustrien i Norge. Hvor ligger de andre fabrikken igjen? Dresden de også? Da begynner AMD å bli en sterkere aktør. Håper de fortsetter den smarte strategien sin på samme måte. Nå må Intel jobbe ekstra for å ikke miste feste. :!: Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) 20 milliarder? Pen liten sum det. Hvor mye kan de forvente seg i subsidier fra den tyske stat (fikk de ikke noen deutsche mark da de byggde FAB36? Tyskland tjener jo godt på en ny fabrikk og 1000 nye arbeidsplasser). FAB 25 i Texas, FAB 30 og FAB 36 (og sannsynligvis FAB40) i Dresden. Endret 16. juni 2005 av Nostradamus Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Er redd for at AMD må få opp inntjeninga si før de kan bygge den fabrikken (med den prisen). Vil kreve en meravkastning på 1,5 - 1,8 mrd kroner i året (mulig mer). Dersom de ikke klarer å kvitte seg med/realisere gamle fabrikker. Med dagens inntjening AMD har på prosessorer vil de måtte øke omsetningen med mellom 70 - 90 %. Og det kan bli tøft. Og vil investeringen gi så stor kapasitetsøkning. Å bruke gamle fabrikker til flashminne etc, ser ut til å være bare tapsprosjekt. Men det er problemet i bransjen - ny kapasitet er vannvittig dyrt, og har man ikke pengekista til Intel, så sliter man. Hadde jeg vært storaksjonær i AMD så hadde jeg ihvertfall stilt meget sterke krav til inntjening, samt vurdert oppgradering av eksisterende før jeg lot mr Ruiz bygge ny fabrikk. Som forbrukere bør vi også være litt skeptiske, selv om investeringer er nødvendige for å øke kapasitet og konkurranse, samt innfasing av nye produktserier, vil for store investeringer kunne medføre at prisene faktisk økes på sikt, eller faktisk endre konkurransesituasjon. 20 Mrd kroner tilsvarer nesten 50 % av markedsverdien til AMD (er under 2% av markedsverdien til Intel - som apropos) PS! AMD bør snarest sette opp prisene på sine CPU-er for desktop og server med 10 - 20%. I og med at de har leveringsproblemer og klart har bedre produkter en Intel pr dato, burde de utnytte dette til å skaffe seg litt kapital. Tror ikke de reduserer salget mye. DS! Edit: Er redd subsidieringmulighetene fra den tyske stat er sterkt redusert, særlig etter utvidelsen av EU. Endret 16. juni 2005 av Bolson Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Bolson: Inntjeninga går nok kraftig oppover når FAB36 kommer i gang med ca 3 ganger høyre kapasitet enn FAB30. Selv om prisen per brikke vil gå ned (tilbud etterspørsel) så vil nok totalen gå oppover. Tenk på de høye prisene de nå får for CPU'ene sine i forhold til for et par år siden. Fol kjøper jo CPUer til 2000kr over en lav sko, mot rundt 1000kr for et par år siden. Flash er ikke bare et tapsprosjekt. CPU og flash har svingt i mottakt i det siste så det virker stabiliserende for økonomien til AMD. For et par år siden gikk flash så det suste, mens CPUer gikk dårlig. Nå er det omvendt. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Wohoo 13.000 innlegg Det blir 7,66 inlegg pr. dag.... Er du lett på tråden eller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå