Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Real VNC mot hjemme PC


Anbefalte innlegg

Forsøker å få Real VNC Enterprise ed. til å fungere fra jobben mot hjemme pc.

 

Oppsettet hjemme er trådløs ruter (med ip 85.165.xxxx), denne er satt opp med No-IP DUC og et eget navn (xxx.redirectme.net). Jeg får pinget både IP og navn fra jobben. Trådløs ruter er av type Dlink DI-624+

 

Min hjemme maskin har ip 169.254.xxxx, denne får jeg ikke pinget fra jobben.

 

VNC server hjemme er satt opp med connections på TCP port 5800 og 5900

Når jeg connecter fra VNC viewer fra jobben får jeg beskjed:

"Unable to connect to hos: Connection timedout (10060)

 

Er det noen som har noen tips, må jeg f.eks sette opp noe på min trådløse ruter hjemme (f.eks virtual server på TCP portene....?)

 

Hvilken ip-adresse skal jeg konnekte på egentlig, er det til ruteren eller til maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal connecte ip adressen til routeren. Men du må først konfiguere routeren til å peke mot maskinen som kjører vnc, dette gjør du med port forwarding, du må altså sette vnc sine porter til å peke mot ip adressen på din maskin.

Etter dette skal alt funke ;)

Endret av Royal
Lenke til kommentar

Min hjemme maskin har ip 169.254.xxxx, denne får jeg ikke pinget fra jobben.

 

VNC server hjemme er satt opp med connections på TCP port 5800 og 5900

Når jeg connecter fra VNC viewer fra jobben får jeg beskjed:

"Unable to connect to hos: Connection timedout (10060)

 

Vel den lokale IP-Adressa du referea til (som er på datamskina di) er 169.254.x.x

Der har du kanskje fyste feil. Dette er ein IP som Windows generera når den ikkje klare å motta ei adresse frå routeren din. Du må enten sette statisk ip-adresse på datamskina di (det er det beste) eller aktivere DHCP på routeren. Og du vil ikkje klare å pinge ei lokal IP adresse, som er inne i eit lukka nettverk, frå internett.

 

Grunnen til at du får feilkode: 10060, er at porten du skal bruke (5900) må henvise til den lokale IP-Adressa di, noko som verte kalla NAT (Network Adress Translation), eller Port Forwarding (i ditt tilfelle 169.x.x.x).

Når du kopler til med VNC bruker du altso den eksterne ip-adressa/domene og port nr. Routeren videresender forespørselen til din lokale pc, og PLING, så får du opp spørsmål om å skrive passord :-)

Lenke til kommentar
Du skal connecte ip adressen til routeren. Men du må først konfiguere routeren til å peke mot maskinen som kjører vnc, dette gjør du med port forwarding, du må altså sette vnc sine porter til å peke mot ip adressen på din maskin.

Etter dette skal alt funke ;)

Hvem ip adresse må ruteren peke mot, 192.168 (det er vel den interne) eller 169.254 (det er vel den eksterne)?

 

Hvordan setter jeg opp port forwarding på min Dlink ruter (DI-624+)???

Lenke til kommentar
Du skal connecte ip adressen til routeren. Men du må først konfiguere routeren til å peke mot maskinen som kjører vnc, dette gjør du med port forwarding, du må altså sette vnc sine porter til å peke mot ip adressen på din maskin.

Etter dette skal alt funke ;)

Hvem ip adresse må ruteren peke mot, 192.168 (det er vel den interne) eller 169.254 (det er vel den eksterne)?

 

Hvordan setter jeg opp port forwarding på min Dlink ruter (DI-624+)???

192.168.x.x et eller annet er det maskinen din skal få fra ruteren, men hva er det som får 169.254.x.x ip ? Har du flere nettverkskort i maskinen?

Lenke til kommentar
Hvem ip adresse må ruteren peke mot, 192.168 (det er vel den interne) eller 169.254 (det er vel den eksterne)?

 

Hvordan setter jeg opp port forwarding på min Dlink ruter (DI-624+)???

Den trådlause routeren din skal peike til den interne, 192.168.x.x (er som regel dette som er internadresser).

169.254 Dette er ikkje ei ekstern, det er berre ei som Windows generera sjølv, når den ikkje får kontakt med DHCP server eller liknande.

Di eksterne adresse er: 85.165.x.x (det er denne du bruka når du skal kople til via VNC til heimepc'n din når du er ein annan plass).

 

På din router så meina eg det skal ligge under "LAN" så har du kanskje ein meny som ligg horisontalt oppe, som heite noko som: SUA/NAT??

Lenke til kommentar

Forsøkte denne siden på hjemmemaskinen (http://www.GoToMyVNC.com) for å sjekk oppsettet.

 

Får at ip adresse 85.165.xxx ikke svarer på display 0 - 9.....

 

Har forsøkt å sette opp på D-linken port forwarding på min lokale hjemme maskin (jeg har 2 nettverkskort med ulike ip) både til port 5900 og testet viewer, deretter port 80 og testet viewer.... Begge med feil..... får ikke kontakt.....

Er det samme hvem ip-adresse jeg setter opp port forwarding til? Jeg har som sagt en 198.168.xxx og 169.254.xxxx. Begge vises over VNC ikonet på hjemme-maskinen.

Lenke til kommentar

Har satt opp et slikt oppsett selv (men selvsagt byttet portene), og fjernstyring fungerer fint ifra andre steder, men desverre ikke ifra jobben (der jeg hadde tenkt å bruke det, pga. at trafikken blir sperret av firewallen). Men ifra kamerater/internett cafe etc. fungerer det glimrende, har du sjekket ifra andre steder?

Lenke til kommentar
Har satt opp et slikt oppsett selv (men selvsagt byttet portene), og fjernstyring fungerer fint ifra andre steder, men desverre ikke ifra jobben (der jeg hadde tenkt å bruke det, pga. at trafikken blir sperret av firewallen). Men ifra kamerater/internett cafe etc. fungerer det glimrende, har du sjekket ifra andre steder?

Jeg har mistanke om at det er noe med firewallen på jobben........

 

Et alternativ som jeg bruker nå er LogMein.com som går direkte over nettet, det fungerer........

 

Jeg ønsker VNC da det er bedre og gir mer funksjonalitet...... Burde det ikke være mulig å sette opp VNC serveren med andre porter som jeg vet er åpne i fw på jbben? F.eks port 80, 8080 eller 21....?

Deretter konnekte med viewer eller java på tilsvarende porter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...