Aleksweb Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Aleksweb Skrevet 16/06/2005 : 18:48 Virker nå..., det jeg hadde glemt var å sette den som singel disk..., i raid utility greia... Det er kanskje litt sent, siden du har fått det til, men som du selv sier i første innlegg støtter A8N sata2 (på de svarte kontakene) Men jeg reagerer litt på at du sier at du hadde glemt å sette som singel i raid utillity. Hvis du ikke har noe raid, bør du bare disable alt som har med raid og gjøre i bios, og bruke de sorte kontaktene. Mulig at jeg misforstår litt her nå, men om du har satt opp noe i raid utillity, får du vel den raid boot rom saken hver gang du starter. Dette gir i så fall unødvendig lang boot- tid. Kan jeg fjerne denne og boote fra sata2 disk uten ? Lenke til kommentar
Lowtech Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 K8N Neo 2 har en del problemer når du har koblet din SATA disk i SATA port 1 og 2. Prøv derfor port 3 eller 4 og se om ikke det løser problemet. Lykke til! PS: Etter å ha skiftet port er du dessverre nødt til å formatere/installere på nytt EDIT: Deaktiver også de portene du ikke bruker i BIOS og så av RAID-biosen om du ikke bruker RAID Byttet til sata port 3 nå og prøvde igjen, disablet port 1 og 2, men nå fullfører den ikke innstallasjonsprogrammet til xp engang... stopper opp og henger der bildet normalt sett blinker litt og blir svart, men kommer ikke videre derfra. Tror ikke det er meningen at denne disken skal opp i dette systemet gitt Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Aleksweb Skrevet 16/06/2005 : 19:50 Kan jeg fjerne denne og boote fra sata2 disk uten ? Ja det mener jeg du kan. I onboard device config, Silicon sata controller- disabled, og NVRAID configuration - disabled. Og bruke svarte sata (Nvidia controller) Jeg vet ikke om det blir noe problem med drivere hvis du nå har innstallert Win som "singel disk raid", men det er bare og prøve, er i alle fall så vidt jeg kan se ingen grunn til å loade raid boot rom ved hver oppstart hvis du ikke kjører raid. Jeg har altså ikke prøvd dette selv, viste ikke at det engang var mulig og sett opp bare en disk i raid configurations menyen, men det koster jo ikke noe å prøve i alle fall. Du får merkbart kvikkere bios start Lenke til kommentar
Aleksweb Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Ok, men i svart controller? Er ikke svart SATA, mens rød er SATA2 ? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Aleksweb Skrevet 18/06/2005 : 01:36 Ok, men i svart controller? Er ikke svart SATA, mens rød er SATA2 ? Nei. Og om du har brukt en av de røde forstår jeg hvorfor du har måttet sette opp noe i raid config, de røde er SIL sata raid controller, som i utgangspunktet kun er er ment for raid, Den støtter vel også singel disk i JBOD mode. Men dette er uansett lite hensiktsmessig. De svarte er Nvidia Sata/raid, og det er den som støtter sata2 (Det er mulig at også SIL gjør det, men det har jeg ikke sett noe sted, og jeg tror faktisk ikke den gjør det.) Så; om du ikke skal benytte raid, benytt deg heller av en av de sorte kontaktene, og disable SIL controlleren helt i Bios, og sett Nvraid også til disable. Da kan du kjøre en disk uten og måtte sette opp noe som helst i noen raid menyer, og som sagt boot går fortere. Lenke til kommentar
Aleksweb Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Der ja, fikk til nå Takk Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Bare hyggelig. Det er jo greit og ikke gjøre ting mer kompelisert enn det trenger å være, og samtidig korte ned ventetid noen sekunder Lenke til kommentar
Aleksweb Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 Men i boot lista..., står det: ATA 133..., kjører den i sata2 da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå