Gå til innhold

Installere win xp på Sata2 disk... (Raid ?)

Aleksweb

Anbefalte innlegg

Hei, har ett Asus A8N-SLI Dluxe hovedkort med 4xsata og 4xsata2.

Jeg har satt inn en sata 2 disk.., dette er en Samsung...

Når jeg setter inn xp cdæn for å installere kommer det at det ikke ble funnet noen disker...

Men når pc'n startes kommer disken opp i en liste..., noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger driver til disken.

Ja, jeg lagde meg to disketter fra en Asus cd som fulgte med..., jeg trykte "F6" når installasjonen startet.., og den hentet dirvere fra disketten..., men dette hjalp ikke :(

prøv å laste ned nyeste drivere fra nvidia.com, pakk dem ut og opdater driverne på disketten din. Husk å installere driverne (F6 i installasjonsprogrammet for windows xp) i riktig rekkefølge, da det er 2 drivere som skal installeres (så vidt jeg husker, er noen måneder siden nå)

Prøv dette og se om ikke problemet løser seg.

Lenke til kommentar
Trenger driver til disken.

Ja, jeg lagde meg to disketter fra en Asus cd som fulgte med..., jeg trykte "F6" når installasjonen startet.., og den hentet dirvere fra disketten..., men dette hjalp ikke :(

prøv å laste ned nyeste drivere fra nvidia.com, pakk dem ut og opdater driverne på disketten din. Husk å installere driverne (F6 i installasjonsprogrammet for windows xp) i riktig rekkefølge, da det er 2 drivere som skal installeres (så vidt jeg husker, er noen måneder siden nå)

Prøv dette og se om ikke problemet løser seg.

Oi, jeg prøvde bare med en driver av gangen jeg..., tror du det vil virke hvis jeg tar begge?

Endret av Aleksweb
Lenke til kommentar

jeg vet ikke om det med rekkefølgen spiller noen rolle egentlig, hvis det ikke står noe om det i brukermanualen din(som du sikkert har brent for lenge siden) kan det ikke ha noe å si. Jeg tror nok det skal gå bra uansett rekkefølge. Men en ting er sikkert, begge driverne skal installeres.

Dessuten, hvsi det er en spesiell rekkefølge så har du jo 50% sjanse for å treffe på riktig, og hvis ikke, er det jo bare en omstart :D

Lykke til!

Lenke til kommentar
jeg vet ikke om det med rekkefølgen spiller noen rolle egentlig, hvis det ikke står noe om det i brukermanualen din(som du sikkert har brent for lenge siden) kan det ikke ha noe å si. Jeg tror nok det skal gå bra uansett rekkefølge. Men en ting er sikkert, begge driverne skal installeres.

Dessuten, hvsi det er en spesiell rekkefølge så har du jo 50% sjanse for å treffe på riktig, og hvis ikke, er det jo bare en omstart :D

Lykke til!

hehe, takk.

Har ikke brent den nei, fikk den for noen timer siden :p

Lenke til kommentar

Jeg har nesten samme problemet, har et MSI K8N NEO2 kort, og en Samsung 200gb sata2 disk (sp2004c). Bruker original diskett som fulgte med hk (forøvrig akkurat de samme driverne som de siste fra Nvidia), legger inn både "nvidia raid class driver" og "nvidia nforce storage controller" under F6 når jeg booter på xp cd'en og alt ser bra ut. Installerer xp og når maskina da skal boote igjen etter innstallasjon greier den ikke å boote/starte fra hd???

Maskina finner disken i bios, og den er satt opp som første boot device...

Hva gjør jeg galt? Er det fordi disken er sata2 mens hk støtter/har sata1?

Feilmeldingen som kommer opp ved boot etter innstallasjon er:

"Windows kan ikke starte pga en harddisk-konfigurasjonsfeil. Kan ikke lese fra den valgte oppstartsdisketten. Kontroller oppstartsbanen og disketten. Se Windows-dokumentasjon..... bla bla".

Er jo ingen jumpere eller noe på denne disken heller... Skjønner ikke'no :ermm:

Endret av Lowtech
Lenke til kommentar

ser ut som jeg kom for sent til å hjelpe på dette problemet jeg :blush: , men SATAII disker skal fungere på en SATA kontroller, bare pass på å stille inn jumperen som sagt. Hvis du fremdeles har problemer er det bare å si ifra...

Lenke til kommentar

Etter å ha satt i en jumper, og re-installert ENDA en gang, la jeg merke til at den faktisk kopierte inn noen filer fra disketten denne gangen, før den kopierer fra xp cd'en, så dette ser jo bra ut. Når den stod i sata2 modus tror jeg ikke den kopierte noe fra disketten, selv om jeg spesifiserte de 2 driverne først.

....men neida, akkurat klart til boot igjen, og hva skjer? Samma dritt meldinga :cry:

Lenke til kommentar

K8N Neo 2 har en del problemer når du har koblet din SATA disk i SATA port 1 og 2. Prøv derfor port 3 eller 4 og se om ikke det løser problemet.

Lykke til!

PS: Etter å ha skiftet port er du dessverre nødt til å formatere/installere på nytt :thumbdown:

EDIT: Deaktiver også de portene du ikke bruker i BIOS og så av RAID-biosen om du ikke bruker RAID

Endret av Magic
Lenke til kommentar
Aleksweb Skrevet 16/06/2005 : 18:48

Virker nå..., det jeg hadde glemt var å sette den som singel disk..., i raid utility greia... 

Det er kanskje litt sent, siden du har fått det til, men som du selv sier i første innlegg støtter A8N sata2 (på de svarte kontakene)

Men jeg reagerer litt på at du sier at du hadde glemt å sette som singel i raid utillity. Hvis du ikke har noe raid, bør du bare disable alt som har med raid og gjøre i bios, og bruke de sorte kontaktene. Mulig at jeg misforstår litt her nå, men om du har satt opp noe i raid utillity, får du vel den raid boot rom saken hver gang du starter. Dette gir i så fall unødvendig lang boot- tid. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...