Gå til innhold

Bruk av blitz i M (manuell) modus.

Anbefalte innlegg

Jeg har et EOS 350 kamera fra Canon.

I samtlige moduser utenom M, så vil det kompensere hvis man bruker blitz. Dvs. dersom man er i lukkertid-prioritet-modus så vil man ha noe kortere lukkertid å gå på før kameraet protesterer, dersom man har blitzen oppe.

Men i M modus blir det straks værre, da må man selv kompensere for blitzen. Indikatoren for eksponeringen endrer seg ikke i positiv retning (overeksponert) når man slår blitzen opp, man må selv dra blenderen eller lukkertiden slik at eksponeringen blir negativ som kompensasjon for blitzen.

Da kommer mitt spørsmål, hvordan man kan enkelt ta hensyn til dette? Blitzen har et "ledetall", hvilken betydning har dette? Finnes det en enkel formel som f.eks; "med blitz, to blendere opp".

En annen ting, under zoom, hvordan vet kameraets automatikk hvor langt blitzen når frem ? Og med hvilken styrke?

Mange rare og sikkert tåpelige spørsmål her, men blitz kan være et alternativ når man er tom for fornuftig ISO, man kan også endre blitz styrken, men slik jeg ser det nå så blir det mange prøvebilder før man finner det riktige resultatet med blitz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...