Gå til innhold

Noen forslag til en bærbar under 15000?

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at det er en del lignende tråder men har ikke sett noe som passer helt, håper det ikke blir for mye repitisjon for dere, uansett det jeg trenger:

Jeg er student og skal ha en ny bærbar til å ta notater og programere litt på og for å ha noe å spille på når jeg hjemme å besøker foreldre. Selve PCen må koste under 15000 (det er en gave) men det trenger ikke følge med OS og jeg har mulighet til å oppgradere for ett par tusen ekstra i ettertid (RAM er vel det mest aktuelle?). Hadde vært bra om den ikke laget for mye bråk ved surfing og den slags men er ikke det aller viktigste.

Jeg ser etter en 'vanlig' laptop, 15" skjerm (evt. widescreen men tenker mest på ikke widescreen) ikke ultraportabel eller desktopreplacement. Regner med en vekt litt under 3 kg.

Det jeg håper på av features:

Bra skjermkort (tenker på GForce Go 6600 eller Radeon mobility X600)

Pentium M med 533 Mhz FSB (husker ikke Intel's rare navn)

Innebygd WLAN

533 Mhz DDR 2 minne (som sakt kan dette oppgraderes, til slutt vil jeg ha minst 1 gb, 2 frister litt men er kanskje litt vel mye)

5400 rpm disk, minst 60 gb

Har veldig lyst på innebygd Bluetooth, hadde vært kult med en Bluetooth mus uten å måtte fikle med en usb dongle hele tiden

Andre ting som hadde vært kult å ha med er TV utgang og smartkortleser men kan vel klare meg uten hvis det viser seg å være vanskelig.

Det jeg har sett mest på så langt er:

Aopen 1559, men har sett en del negativt om den, plus at den mangle BT. Men virker som bra ytelse, eneste jeg har sett med 2 GHz innenfor min prisklasse.

MPX KN1 Ser grei ut men mangler BT og har lest at den støyer ganske mye.

Asus M6V Kanskje det beste valget, var litt dårlig info om RAMen (men den må vel støtte 533 Mhz DDR 2 når den har det chipsetet?) litt mindre disk og tregere prosessor enn Aopen 1559en. Virker også som det mangler TVut, cardbus og express kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg lurer på det samme som deg egentlig. Jeg har sett litt på Dell Inspiron 6000. Eneste abre med denne er ågerpris for oppgradering fra 512 til 1024 RAM og at du ikke får den med bedre skjermkort enn X300 (kan det være pga strømforsyninga?). Ellers kan det jo hende at å kjøpe denne billigst mulig med ett 512 mb minnekort kan være et alternativ, og oppgradere med +512mb og nytt pciE-skjermkort utenom? Et annet Dell-alternativ kan være å kjøpe en billigutgave av Inspiron 9700, da har du i alle fall muligheten til å få et godt skjermkort direkte.

Etter omtalen av 1559-maskina virket den ikke særlig fristende. En Acer eller Dell må da være bedre, men de optimale maskinene i prisklassen har enda å vise seg.

Lenke til kommentar

Tror ikke Dell løsningen var noe for meg. Virker teit å kjøpe en ny bærbar for så å bytte ut skjermkortet, det har jeg forresten aldri prøvd på en laptop vet ikke hvor enkelt det er. Ellers merker jeg at de operer med 400 Mhz RAM, vet ikke hvor mye du merker det i forhold til 533 Mhz... Har også hatt noen negative erfaringer med å oppgradere RAM i en Dell desktop, den var veldig kresen på hvilken type RAM den ville ha. Dessuten skal de visst gi bort en skriver som ville gå rett i søppla.

Lenke til kommentar

at du setter X600 opp mot Go6600 syns jeg var noe teit, da dette er kort fra to generasjoner. 6600 er nyere og mer eller mindre dobbelt så kraftig. X600 er en noe bedre versjon av 9700(?).

Skal du ha god grafikkløsning, er Dell I9300 et selvskrevent valg med GeForce 6800GO. Ta kontakt med en av selgerne og få de til å sette opp et pakketilbud. Tror du vil bli overrasket over hvor mye du får av de for 15k.

Jeg f.eks fikk tilbud med 1,73GHz cpu, 6800GO, 2x512mb ram, 60gb disk og WUXGA skjerm til 14000 :)

Lenke til kommentar

Sånn jeg forstod det er ATI's X*** kort og Nvidia's 6*** kort samme generasjon, når det er sakt så er vel 6600 minst 6 måneder nyere. Har hatt veldig problemer med å finne noe bra benchmarks... Kanskje mer rettferdig å sammenligne med X700?

Ellers har jeg siklet litt på en I9300 i dag men jeg har ikke lyst til å kjøpe noe så stort selv om det frister veldig med mer performance for pengene. Må desverre tenke litt praktisk på hva jeg faktisk har mest bruk for.

Lenke til kommentar

Frederiku: Heldiggris. Sikle sikle... Håper jeg får til noe tilsvarende i høst. Jeg skjønner det imidlertid ikke helt hvordan du fikk det til. Med billig garantiløsning kommer jeg til over 16k for den løsninga?! Er det bedre å ringe enn å bestille på nett?

Jeg vil ellers komme med personlig erfaring fra min brors 155x-maskin. (Tror det er 1556 han har). Der er det meget dårlig sortnivå og dårlig innsynsvinkel på skjermen. Mao. dårlig for spilling, og lite egnet for å sitte flere spillere rundt maskina.

Trådstarter: Tror jeg med dine forutsetninger ville valgt Acer-modellen, men spesifikasjonene på Aopen sin ser jo lekker ut.. Tough choice.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...