Gå til innhold

Verdens Beste Gitarsolo


MKej

Anbefalte innlegg

Et uortodoks svar, kanskje, men jeg lander på Springsteens gitarsolo i Tougher Than The Rest. Den er på ingen måte et musikalsk mesterverk hva avansert spilling angår, men det er likevel pure passion i hver eneste tone - og han spiller virkelig fra sjelen. Nydelig.

 

Følelser er nå vel minst like viktig som teknikk vel?

 

Littt overrasket over at ingen har nevnt denne enda, så eg kaster Eddie Van Halen's solo på Michael Jackson's Thriller inn i diskusjonen. Det var gode gamle dager det før MJ klikka fullstendig.

 

Ellers er det utrolig så mye bra gitarspill Knopfler har gjort. Synd han har slått seg på drittkjedelig country no :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Michael Angelo Batio - No Boundaries

-SØK PÅ DEN PÅ YOUTUBE

 

2. Buckethead - Computer Master

 

3. Lynyrd Skynyrd / Allen Collins - Freebird

 

4. Mattrach - Dark Paradise (Siste to minuttene er ville)

 

5. Joe Satriani - Crystal Planet

 

6. Van Halen / Eddie Van Halen - Jump

 

7. Ozzy Osbourne / Randy Rhoads - Crazy Train

 

8. Gustavo Guerra - Sunset 1030

 

9. Dream Theater / John "The God" Petrucci - Fatal Tragedy

 

10. Steve Vai - For The Love Of God

 

OG, som noen sikkert tenker, så bryr jeg meg ikke bare om fart. Dette er alle fantastiske gitarsoloer. Og jeg har hørt mange.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

http://www.youtube.com/watch?v=WqFq81HCNpM

 

Elsker den soloen. Min favoritt av Dimebag Darrel.

 

Zakk Wylde har også noen herlige soloer, kommer ikke på noen i farta..

 

Skjønner forøvrig ikke hvorfor alle er så fantastisk begeistra for Freebird, er jo bare en masse sekvenser med stringbending. Slitsomt i lengden spør du meg.

Var også en som mente Battio med No boundaries var så utrolig bra? Den sangen/soloen er ekkel. Hjelper ikke å ha teknikk og fart fra en annen planet når du ikke legger følelser inn i det. Også det showoff dildallet han driver med i midten av sangen, makan til tullball.

Endret av Tremolo
Lenke til kommentar
http://www.youtube.com/watch?v=WqFq81HCNpM

 

Elsker den soloen. Min favoritt av Dimebag Darrel.

 

Zakk Wylde har også noen herlige soloer, kommer ikke på noen i farta..

 

Skjønner forøvrig ikke hvorfor alle er så fantastisk begeistra for Freebird, er jo bare en masse sekvenser med stringbending. Slitsomt i lengden spør du meg.

Var også en som mente Battio med No boundaries var så utrolig bra? Den sangen/soloen er ekkel. Hjelper ikke å ha teknikk og fart fra en annen planet når du ikke legger følelser inn i det. Også det showoff dildallet han driver med i midten av sangen, makan til tullball.

Er jo det som skiller han ut. Batio er den største showmanen on earth når det gjelder å spille gitar. Og det er ikke jævlig lett å lage følelser i en solo som går i 15 notes pr. sek...

Og det er et bra musikalsk stykke også.

 

OG, Freebird, viss du liker følelser i det, hvordan kan du mislike den?

Lenke til kommentar
Og det er ikke jævlig lett å lage følelser i en solo som går i 15 notes pr. sek...

 

OG, Freebird, viss du liker følelser i det, hvordan kan du mislike den?

Nettopp det som er problemet med Batio, at han absolutt skal spille alt så sinnsvagt fort at det ikke blir noe annet enn ett imponerende stykke å se på. Det viktigste med en solo for min del er hvordan den høres ut ikke hvor fort den går. Om gitaristen er den største showman on earth når det gjelder å spille gitar har i hvertfall ingenting å si for min del. Vil jeg ha show ser jeg heller på en film enn Batios kjappe fingre som valser over gitarhalsen i enorm fart. Ja, det er imponerende å se på, det høres også ekstremt bra ut i små deler, men det blir for mye med full fart 4 minutter i strekk.

 

Når det gjelder Freebird syns jeg ikke det er noen dårlig solo, men den er da noe oppskrytt, finnes mange soloer som er bedre enn den.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...