slettet Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Heisann. Har akkurat ribba ein bærbar pc, og fann ein del fine, fungerande komponentar. Det var blandt anna ein Intel 1,8GHz cpu, men då eg er ikkje var sikker på type talde antall pin'ar på den, og kom fram til at det var 479 av dei. Og sidan den har vore plassert i ei bærbar maskin, lydlaus og grei, så rekna eg med at det var ein socket 479m. Men så sjekka eg prosessoren på Intel's webside, og begynte å lure. http://processorfinder.intel.com/scripts/d...asp?sSpec=SL6FH Det står "packagetype 478 pin". Jaha, ja. Vil det sei det er ein lav-effekts socket 478, der ein nødvendigvis må ha s478 hovudkort? Er det noko spesielt eg må ta hensyn til mtp. brikkesett om det er ein P4M? Kor kraftig er den prosessoren i forhold til ein "standard" P4 1,8GHz? Og.. Er den prosessoren såpass kraftig at det er verdt å bruke 3-4000kr på å bygge ein HTPC "rundt" den? Trenger isåfall hovudkort og skjermkort, samt harddisk. Kabinett klarer ein vel å lage sjølv? Lenke til kommentar
Co0O Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) men då eg er ikkje var sikker på type talde antall pin'ar på den, og kom fram til at det var 479 av dei. Seriøst? Prosessoren passer ikke i et vanlig Socket 478-hovedkort. "Package type" (type emballasje) er litt forvirrende. Mener det du ser etter er et hovedkort med 478-pin Micro FCPGA-sokkel (Socket 479), men må innrømme at jeg er småforvirret selv, hva Pentium M angår. Hovedkort for S479 er litt dyre, her er et eksempel: AOpen i855GMEm-LFS Edit: typo Endret 18. juni 2005 av cosmo03X Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Det kan godt hende at en P4m passer i et vanlig socket 478 hk. Jeg har brukt dette selv så det er ikke noe "uvanlig". Cpuen har ingen spesielle "fordeler" fremfor en vanlig P4. Men det er noen punkter hvor de skiller seg ut. 1. De er ofte de "beste" p4 cpuene fra en produksjon. 2. De har ofte lavere vcore noe som gjør at den produserer lavere temp. 3. De kan ofte overklokkes en del. MEN. Det er et stort MEN fordi jeg opplevde nemlig et problem. Når du putter denne cpuen i et vanlig hk så blir speedstep disabla. Jeg er ikke 100% sikker på om multiplier er åpen på disse. Dvs at den da kjører på "speedstep" hastighet når du bruker den. Den er vel 1,3-1,4Ghz istede? Dvs at du må overklokke FSB for økt hastighet. Det er min erfaring med cpu'en. Det fine med de er at du ikke trenger en spesielt bra ribbe/vifte til dem da Lenke til kommentar
slettet Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 Så det vil sei at eg enten kan kjøpe eit s479-hk, eller bruke eit gammalt s478-hk'et eg har liggende (men ikkje få utnytte dens potensiale)? Hmm. Passiv kjølling (eller tilnærma) høyres interessant ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå