Gå til innhold

Finnes det torrent deamons?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan kjøre

btlaunchmanycurses *katalog* --max_upload_rate verdi

i en screen så vil den overvåke katalogen slik at du kan legge til og fjerne torrenter i katalogen så starter/stanser den dem. Kommer med både Bittornado og Bittorrent såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

For en som ikke bruker torrent (eDonkey fyller HD'en fort nok), har jeg et par raske spørsmål. (Jeg gidder ikke bruke tid på å installere og prøve.)

Laster det hele fila fra ett sted, eller kan den laste ned forskjellige deler fra forskjellige steder?

Laster det fra andre brukere, eller fra servere?

Finner den filene automatisk, eller må man fortelle hvor filene er?

Kan man avslutte, og resume senere, eller må man laste ned alt på en gang?

Og holder systemet orden på mange filer samtidig?

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Laster det fra andre brukere, eller fra servere?

Finner den filene automatisk, eller må man fortelle hvor filene er?

Kan man avslutte, og resume senere, eller må man laste ned alt på en gang?

Og holder systemet orden på mange filer samtidig?

Ein lastar ned ein .torrent-fil frå ein stad på nettet (kan ikkje gi deg gode sider her, i så fall PM) og opnar den i BitTorrent-klienten sin.

Torrent-fila inneheld informasjon om trackeren (ein tracker held styr på kven som har den torrenten aktiv). Trackeren vert sett på som den sårbare delen, dvs den delen som ofte vert tatt av antipirat-aksjonar.

Seeds er dei som berre deler fila (dvs dei har heile fila nedlasta)

Peers er dei som driv å lastar ned fila

Akkurat no lastar eg ned noko, frå 12 seeds og 48 peers (= det går fort). Grunnen til at eg lastar ned frå så mange peers er at dei har kome lenger i nedlastinga enn eg.

BitTorrent er ein genial måte å dele filer på med å fordele loaden utover mange brukarar.

Ein lastar altså ned frå brukarar. Ein må sjølv finne torrent-filene (mange gode nettsider). Ein kan avslutte og resume, sjølvsagt.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Torrenter må som objorkum sies skaffes selv, f.eks finner du ofte torrenter til linuxdistribusjoner på nedlastingssida til distribusjonen.

En torrent kan inneholde flere filer.

Alle dataene i en torrent deles opp i biter, typisk 128-256 KiB, og torrenten inneholder også sjekksummen av hver bit.

Når du skal laste ned en torrent så åpner du den i en klient. Om du har liggende en uferdig nedlasting så sjekker den sjekksummen på alle bitene du har lastet ned, slik at den finner ut hvor mye som er ferdig.

Deretter kontakter den trackeren som forteller den om andre som bruker den torrenten.

Klienten kobler seg så til andre brukere, så kommuniserer de sammen, slik at du laster ned forskjellige biter fra forskjellige brukere. Selv om du f.eks har 60% så kan du laste ned fra noen som bare har 20%, fordi de har biter som du ikke har. Man får også høy fart, siden man laster ned flere biter samtidig fra forskjellige brukere.

Når en bit er nedlastet så sjekkes sjekksummen på den, og stemmer ikke den så forkastes den og lastes ned pånytt, på denne måten unngår du å laste ned hele greia pga. en ødelagt bit.

Når du er ferdig å laste ned en torrent så er det høflig å la den stå og laste opp til andre i alle fall til den har lastet opp like mye som du har lastet ned, for da gir du tilbake like mye som du tar. Hvis du deler mindre så må andre dele mer.

Et triks hvis du f.eks har lastet ned en ødelagt iso er å finne en torrent til den, og velge å lagre over den gamle, for da vil klienten se over sjekksummen til hver bit, og bare laste ned den ødelagte biten pånytt, i stedet for å laste ned hele greia pånytt.

Endret av zyp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...