Gå til innhold

Innkjøp av projektor. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei:)

(Er ikke sikker på om dette er riktig forum, men satser på det) :smile:

Sitter å planlegger innkjøp av en projektor.

Det er mye å velge i, men jeg vet ikke helt hva jeg (ikke) trenger...

Den kommer til å bli brukt som TV (dvd, vhs og parabol) og til vising av filmer og diverse fra PC.

Hadde ikke planlagt å bruke mer enn 10 lapper på dette, men er åpen for alternativer:)

Håper på positive svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bruke PJ til tv-titting er ikke noe jeg ville satset på, med mindre rommet du skal bruke kan mørklegges fullstendig. Et rom med noe lys i gjør at bildet blir skikkelig blasst og ekkelt å se på pga. at det ikke vil kunne vises sort. Satser du på et billig gråtonelerret vil du forbedre sortnivået noe, men et rimelig et koster fra ca. 3000. Skal du bruke et hvitt lerret er det en forutsetning å ha 100% mørklegging etter min smak.

Dessuten er levetiden på pæra et godt argument for å ikke la en slik stå på hele kveldene. Ofte er det garanti på kun 300 timer, mens pæra kan ha en maksimal levetid på opptil 3000 timer. En ny pære koster 3-5 høvdinger.

I tillegg til projektor og lerret må du legge på budsjettet til signalkabler. Det blir det fort penger av, spesielt om du trenger en del lengde. Og billige kabler er ikke så bra for bildekvaliteten. Legg også på noen hundrelapper i installasjonsmateriell om du skal fastmontere PJ`en og legge opp kabler. Kabelkanaler er å anbefale foran klamring, da er det enkelt å legge til eller fjerne en kabel om behoved skulle melde seg.

Min løsning ble en Panasonic AE700 med et Greyline 200cm lerret, billig takoppheng og signalkabel. Havnet på ca. 18.000. Dette sameksisterer med en CRT-TV som brukes til alminnelig tv-titting, og jeg bruker en selvbygd PC i et Silverstone LC04-kabinett som kilde for projektoren. Regner man med lydanlegget kommer prisen på hele stashet litt over det halve man må gi for en highend plasma ;-) blir ikke så ille når man setter det i perspektiv.

Husk å kjøpe DVD (Digital Video Essentials) sammen med PJ`en slik at du får kalibrert bildet. Det som regel mye å hente på bildekvalitet ved å gjøre dette.

Konklusjonen min er altså at det er dumt å ha et budsjett på 10K, når du får mye mer for pengene ved å legge på 2-3 lapper for projektoren alene, men ikke glem at du trenger et godt lerret i tillegg for å få utbytte av den.

Sjekk dette tilbudet på Komplett. En PT AE700 og en dvd-opptaker til knappe 13K...det må være et bra tilbud...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...