Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Hei Jeg har vært så uheldig at jeg har fått noen ganske dype riper i mitt Lian Li kabinett. Og jeg lurte da på om noen visste på en lur måte å fjerne disse og beholder den pene Lian Li finishen. Mvh DDK Endret 15. juni 2005 av Det Dvergiske Kaffebord Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Dette er nok feilpostet, rapportert. Tror nok dette skulle ha blitt postet i Harware > Kabinetter. Vet ikke noe om fjerning av riper... Lykke til. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Det skal vel være muligheter, men vanskelig uten at du må børste en del av kabinettet på nytt! Kikk litt på Biltema og Clas Ohlson å se om de har noe ripefjerningsmiddel.. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Dette har vært oppe før, og det er så og si umulig å få det bra igjen uten en av Lian Li sine maskiner. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Kan isåfall kjøpe ny dør om ripa er der.. Kabinettene tar desverre veldig fort ripe og jeg synes det er dårlig at ikke Lian Li har funnet opp en metode å fjerne riper i børsta, anodisert aluminium! Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Mitt kabinett, lian li PC 75 har vært igjennom det meste. Den tåler endel før det flir riper. Men når det er gjort, er det gjort. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Kjøpte et PC70 av Snekker`n og det var fullt av riper.. Prøvde å fikse, så jeg vet hvor håpløst det er.. Det tok faktisk riper bare jeg tok det ut av esken! Off.. En av grunnene til at jeg ikke liker Lian Li er at jeg drasser mye på PCen min og det er lite klokt med et kabinett som tar riper så fort! Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Hvis det er det kabinettet jeg tror det er, vet jeg det har vært igjenom mye Uansett så er det veldig lite å få gjort. er du så heldig at ripen er på en av dørene, kan du bare bytte denne Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Det er det.. Off.. Uansett mener jeg at jeg så en oppskrift på hvordan man kunne fikse det på nett! Kommer over mye, men bokmerker det nesten aldri.. Noe jeg alltid angrer på i etterkrant! Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Tviler på at jeg finner ny dør da kabinettet er av denne typen: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC6277A Kan forøverig legge til at det skal faktisk ganske mye til for å ripe opp kabinettet utvendig. Det må stein eller lignende til. Innvendig er en annen sak da.... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 grunnen til at det er så vanskelig å reparere riper i kabinettene til lian li, iallefall de svarte, er at det er brukt elektrolyse for å få det svarte til å feste seg, og det er da et tynt lag som er "elektrisk festet" til aluminiumen, og man må jo da kjøre på med ny elektrolyse for å få bort ripen igjen... Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Hvis det ikke er så dype riper, kan du prøve å polere dem bort. Autosol er fint å polere aluminium med. Kjøpes på din lokale bensinstasjon. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Hvis det ikke er så dype riper, kan du prøve å polere dem bort. Autosol er fint å polere aluminium med. Kjøpes på din lokale bensinstasjon. De er nok ganske dype, men takk for tipset Lenke til kommentar
Patience Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Hei, Kan du poste et bilde av ripen så jeg får se den? Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 Legger ved bilde. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) Ah, ikke verre.. Nå ser ikke jeg dybden - men fremgangsmåten for å fjerne slike riper er forholdsvis enkel; Jeg forutsetter at det er en rett flate.. Vanskelig å se på bildet. Det du gjør, er at du kjøper deg våtslipepapir som er litt grovere enn hva overflaten skal bli. Se gjerne på børstingen og forsøk å gjør en vurdering av avstanden mellom korningen som kan ha vært brukt. Ta så en flat planke litt bredere enn hva kabinettet er der du skal slipe. Brett smergelpapiret rundt denne planken. Det må IKKE være noen overlapper eller skjøter mellom to papir som var for korte.. NB! Det er viktig at planken er 100% bein. Fortrinnsvis kan du bruke en stålprofil eller noe liknende som du vet er 100% rett. Grunnen til det er å unngå skjeiv sliping. (Forskjellig dybdesliping pga bøy i planken) Bland deg litt emulusjonsvæske.. tynn olje, eller zalo+vann. Ha moderat med emujusjonsvæske på; og beveg planken i kun en retning (ikke frem og tilbake). Kun en vei, løft opp - begynn på nytt der du startet. Bruk pekefingrene som styring langsetter kantene så planken ikke sklir ut til kantene og lager "sving" i børstingen. Er ripen svært dyp - kan du med fordel starte med et papir som er dobbelt så grov. Og deretter fortsette med et mellomfint papir - og til slutt - det endelige papiret.. Så blir det nok bra skal du se.. Ikke både håndslip og plankeslip. Hådslip kan føre til punktvise nedslipinger.. og da vil det bli områder på flaten hvor planslipingen ikke tar så godt. Kun planslip.. Intet annet. Endret 20. juni 2005 av Patience Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 hm.. fin metode der ja men ingen her som har noen tips når det er en liten bulk på kabinettet også? for å få det til å se ut slik som det var? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 He he, Takk.. I noen tilfeller hvor det er bare en minimalistisk bulk bruker man å varme opp bulken med en liten gassflamme.. og deretter bråkjøler man den siden av bulken som skal trekkes inn.. Dette fører til at bulken trekker seg sammen på en side. Men det fungerer kanskje bare på mere massive ting.. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Riktig bruk av hammer fungerer og Legg en trebit på utsiden av bulken, og slå forsiktig fra baksiden. Hver nøye, så går det bra skal du se Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 Takk for hjelpen da Patience. Har tenkt på denne metoden selv, men var redd for at det ikke skulle få den rette finishen. Men skal muligens prøve ut en dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå