Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg voksesmerter?

fxwz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du tenåring som opplever å få smerter i ryggen som ikke går over KAN det selvfølgelig være voksesmerter, men det KAN også være den mye verre sykdommen MB Scheuermans som er vanlig å utvikle i tenårene. Det er derfor man blir anbefalt å ta kontakt med lege ved langvarige smerter i ryggen. Ubehandlet kan MB Scheuermans forverre seg til man oppnår en 100% uføregrad... Dette er da selvfølgelig i værste fall.

EDT: Skriveleif... pokkers trådløse tastatur!!!!

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
kan du utdype MB Scheuermans?

har nemlig hatt litt dårlig korsrygg et par år nå.

men jeg har bare gått med på at jeg hadde for lite ryggmuskler i forhold til magemuskler.

MB Scheuerman går vel mer på skjelet og brusk en muskler hvis jeg husker riktig. Eks'en har MB Scheuerman og der vurderte de å sette inn metal-plater fordi brusken mellom ryggskivene var kolapset. Men den gi utslag på flere måter. har sett skrekk-eksempler på røngtenbilder av rygger som er omtrent S-formet av ubehandlet Scheuerman. Jeg er ingen ekspert på sykdommen så jeg anbefaler deg å google litt. Men jeg tror den pleier å slå ut i 12-16 års alderen så om fødselsdatoen i profilen din stemmer så kan det jo være lurt å sjekke det med legen, om ikke annet enn for å utelukke det...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

takk for info.

da føler jeg meg rimelig trygg siden ryggen fungerer fint jeg får bare litt vondt i den ofte hvis jeg bøyer mye eller står/går mye.

kjennes heller ikke ut som det har noe med skjelettet å gjøre :)

edit: sorry for å gå litt off topic

Endret av Rykende_Kaffe
Lenke til kommentar
tviler på at det er vokstesmerter.

det er nok enten at du har ødelagt ryggen din eller at du har et helt feil forhold mellom rygg og magemuskler

Snakker du til meg eller trådstarter.

Jeg vil bare få sagt at jeg ikke har konstant vondt i ryggen bare etter f.eks litt lange jogge trenginger etc.

Stoler på Bandidos Pelle jeg.

Lenke til kommentar

Akkurat i dag har jeg litt vondt i korsryggen, men det er fordi jeg syklet 3 mil i går, og fant ut etterpå at jeg hadde hatt setet alt for lavt, det hadde glidd ned :thumbdown:

Husker jeg fikk skikkelig vondt i korsrykken da jeg gikk i 8. klasse... Hoppa på trampoline og landa på knærne, men var ikke stram i ryggen, så hodet ble liksom slengt bakover og ryggen bøyd innover (og magen utover). Det gjorde utrolig vondt, og det gikk vel et par år før jeg ikke hadde smerter i korsryggen når jeg trente etc.

Tenker det er 3 forskjellige forklaringer på smertene:

Enten ujevnt forhold mellom muskelstyrke i mage og rygg (for svak rygg)

Skade

Voksesmerter.

Det som gjør det lite trolig at det er voksesmerter, er at voksesmerter pleier å komme periodevis... ikke når man skal ta i ekstra eller no...

Lenke til kommentar

Beveger du deg mye? eller sitter du mesteparten i ro i stolen fremfor dataen eller så ligger du å sover? om det er slik at du sitter å ligger mye uten å holde deg i aktivitet utenom så kan det enkelt og greit vere ett liggesår.. har selv vert igjennom det, og enkelte dager så¨var smertene så store at jeg klarte verken stå ligge eller sitte..

Dette var på den tida jeg satt hjemme og var arbeidsløs, og hadde veldig lite å ta meg til om dagene..

Ihvertfall.. Det eneste som hjalp var å legge meg på gulvet og ta armhevinger til jeg datt i bakken, tok deretter situps også noen armhevinger til.. og jeg kjente forbedringer allerede når jeg la meg..

Så ett godt tips til deg om du sitter for mye i ro.. kom deg i aktivitet! hjelper faktisk lite å sykle og løpe..

Lenke til kommentar

For de som tror på voksesmerter, whiplash og utbrenthet ... google litt om emnene så finner dere ut at det egentlig er bløff og syt alt sammen. Rott dere sammen hvor mye dere vil og dann en støttegruppe slik at vi kan gråte litt.

Voksesmerter ... jaja, så opplever noen kanskje smerter, men hva så? De er så ubetydelige at enhver som nevner dem ikke er noe annet en sytepaver.

Whiplash ... ikke påviselig, enhver kan fake denne "tilstanden" ...forsikringsselskapenes store skrekk med rette. Hvem er ikke fristet å få 2 millioner i erstatning etter et lite kakk bakfra?

Utbrenthet ... den verste av dem alle ... motediagnose ... se Dagbladets artikkel (det var en heftig diskusjon rundt dette for et par år siden, masse stoff på nettet):

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/10/29/352438.html

Lenke til kommentar

MOrsom du Uberbox. Du har kanskje aldri vondt i kroppen eller kanskje føler deg utbrent/utslitt?

Dette er nok spørsmål vi ikke får svar på med det første. Dette er spørsmål vi kanskje aldri får svar på? Det er det samme som å diskutere om det finnes romvesenere eller ikke.

Lenke til kommentar
Voksesmerter ... jaja, så opplever noen kanskje smerter, men hva så? De er så ubetydelige at enhver som nevner dem ikke er noe annet en sytepaver.

Vel, "smerte" er ikke noe definert ord. Smerte kan føles som et lite ubehag, eller det kan føles som 10 kniver i hjertet... Poenget er at man føler det verker litt.

Du er så tøff du da, at du "gir" fra deg 2 mill fordi "nei jeg har ikke vondt, bare pyser får vondt".

Lenke til kommentar

Snakket med gymlæreren min idag!

Han fortalte meg at slike ryggproblemer som jeg har, skyldes at jeg har trent på hardt underlag. Grusbane og asfalt. Fikk høre at smarter i fram siden av leggen forekommer ved ett slikt tilfelle, og det skjedde under en løpetur for en tid tilbake!

Han sa at smertene ville gi seg med tiden, men er det noen her som vet når dette vil gi seg? Fikk forøvrig beskjed om å holde meg unna de vanlige treningene, og heller finne på noe alternativt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde legghinnebetennelse for en stund tilbake... det kom på forsiden av skinnleggen og gjorde vondt når jeg løp, hoppa etc. Måtte bruke salve i ganske lang tid (halvt år) før det gikk vekk, men det kommer tilbake i ny og ne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...