Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg voksesmerter?

fxwz

Anbefalte innlegg

For to uker så begynte jeg å føle noen små smerter i ryggen min. Vel trodde først at det skyldtes en joggetur hvor jeg ikke tøyde ut ryggen, men å tøye ut ryggen ettter en løpetur er vel ikke vanlig?

Så nå har det gått 14dager og jeg har fremdels vondt. Er vondt når jeg løper, og bærer "tunge" gjenstander.

Se bildet, hvit ring markerer sånn ca hvor jeg har vondt!

Er forøvrig 15 år. Og jeg har troa på at jeg ikke har nådd den riktige høyde eda!

post-58-1118845294_thumb.jpg

Endret av Tøbbi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm... det punktet der du har vondt kalles for korsryggen... siden du bare er 15 år er det godt mulig at det er vokse smerter ja... men for all del det kan jo være noe annet også... kanskje du var løftet noe tung på feil måte?

Lenke til kommentar
hmm... det punktet der du har vondt kalles for korsryggen... siden du bare er 15 år er det godt mulig at det er vokse smerter ja... men for all del det kan jo være noe annet også... kanskje du var løftet noe tung på feil måte?

Men jeg har liksom ikke løftet noe tungt. Det var først idag jeg fant ut at hvis jeg bar noe tungt, så kunne jeg kjenne det i ryggen. Og det jeg bar var en pakke på 8kg! :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd voksesmerter i stor grad. Dette var vel helst i en alder av 9-12 år eller noe slikt. Jeg kunne da ha store smerter i armer eller ben. Dette kommer som TWFA sa av ujevnvoksing eller at noe av skjelettet vokser mye. Det ligger forsåvidt i ordet.

Jeg ville nesten garantert tro at du har voksesmerter. I og med at du fortsatt har smertene skyldes det mest sannsynlig ikke belastninger eller slike ting.

Til deg Uberbox, voksesmerter er ikke fantomsmerter. De finnes i høyeste grad, noe jeg kan bekrefte. Voksesmerter kan være alt fra små smerter til store smerter, jeg har nok hatt mye av begge deler, og vet hva jeg snakker om.

Tøbbi, om det er voksesmerter er det ingen ting å være redd for. Det kommer og går som det passer seg, men du vil nok ikke merke mye til det. Etter hvert slutter smertene å dukke opp i det hele tatt. Det er hvertfall tilfellet med meg.

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar

Uberbox lærer seg vel å dokumentere påstandene sine fremover

Jeg har selv hatt vokserverk siden jeg var 15, og har det en del enda, men såvidt jeg husker av teorien legen ga meg så er dette noe som sitter i hælene, og har lite med ryggen å gjøre. (grunnet leddbåndene i hælen strekkes etterhvert som føtten vokser)

Det første legen gjorde var å kjenne et sted på hælene, og da konkluderte han med voksesemerter.

Hvis du klemmer rundt på hælen og får vondt, eller/OG hvis ryggproblemene (som høres ut som en bi-effekt) ikke gir seg så bør du få bekreftet det av lege.. Veldig greit å vise til dokumentasjon når/hvis det blir såpass problematisk at du ikke klarer å ha gym f.eks på skolen.

Lenke til kommentar

Mobb? Jeg bare spøkte med deg.

You know, det er ikke unormalt å være 170 når du er 15. Jeg var noe lignende, men i løpet av perioden mellom jeg var 15 og 16 år, vokste jeg 13 cm.

Du kommer til å oppleve en "eksplosjon" i løpet av det neste året, så jeg ville ikke bekymret meg om jeg var deg. Det at du får vondt i korsryggen av å jogge, er noe jeg også fikk. Hos meg virket det som om korsryggen var helt "stiv", på en måte. Er det sånn hos deg, også?

Lenke til kommentar

Hoho ... det er visst mange med "voksesmerter" her ... de er like reelle som whiplash og utbrenthet.

Cheezcake; fantomsmerter er innbilte smerter, oftest opplevd av folk som har fått amputert et eller annet, men også mennesker med alle lemmer i behold opplever dette.

Lenke til kommentar
Hoho ... det er visst mange med "voksesmerter" her ... de er like reelle som whiplash og utbrenthet.

Cheezcake; fantomsmerter er innbilte smerter, oftest opplevd av folk som har fått amputert et eller annet, men også mennesker med alle lemmer i behold opplever dette.

Nei, det er ikke innbilte smerter. Når er arm eller fot blir kappet av, hender det at nervene i "stumpen" gir falske signaler til hjernen. Hjernen tror da at det gjør vondt i lilletåa, selv om den ikke er der. Så smertene er definitivt tilstede, det er ikke noe man innbiller seg.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Innbilte smerter? Ok... Se Uderzos innlegg som forklarte det bra.

Du burde kanskje revurdere innleggene dine litt nøyere. Du fremstiller deg selv som utrolig overlegen, er det fordi du har vært heldig og sluppet unna voksesmerter? Whiplash og utbrenthet er reelle tilstander som kan hemme en person veldig. Vis meg dokumentasjon på at voksesmerter er fantomsmerter og at whiplash og utbrenhet er innbilte tilstander så kanskje jeg skal ta deg seriøst.

Lenke til kommentar
Du kommer til å oppleve en "eksplosjon" i løpet av det neste året, så jeg ville ikke bekymret meg om jeg var deg. Det at du får vondt i korsryggen av å jogge, er noe jeg også fikk. Hos meg virket det som om korsryggen var helt "stiv", på en måte. Er det sånn hos deg, også?

Hmm, Jeg har også i det siste merket smerter i korsryggen når jeg jogger. Men jeg er derimot ikke riktig høy (rett under 160cm) (15år) Jeg funderte litt på om dette kunne være overbelastning, men ble aldri sikker. Siden du nevner dette som vanelig, Kanskje jeg endelig begynner å vokse? :w00t:

Endret av Zevs_
Lenke til kommentar

Angående høyde er det lite å bekymre seg over. Svært mange som er ganske lave når de er mindre eksploderer i vekst i løpet av ungdomsskolen.

Selv var jeg 160 i åttende klasse, og sist jeg målte meg var jeg 187, så det er håp for alle :]

Lenke til kommentar

Hmm, Jeg har også i det siste merket smerter i korsryggen når jeg jogger. Men jeg er derimot ikke riktig høy (rett under 160cm) (15år) Jeg funderte litt på om dette kunne være overbelastning, men ble aldri sikker. Siden du nevner dette som vanelig, Kanskje jeg endelig begynner å vokse? :w00t:

Helt vanlig.

Du kommer til å vokse i løpet av et år, så det er ikke noe å være redd for. Merk mine ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...