Gå til innhold

Lære å programmere, en lang vei.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har programmert HTML, XHTML og CSS.

Det skal godt gjøres å programmere i HTML, ettersom det er et mark-up språk, og derfor ikke kan programmeres.

Sats heller på en bok eller to, de gir et mer helhetelig bilde og er, i større grad enn en nettside, kvalitetssikret. Pris burde ikke være noe problem, du kan låne dem på bibloiteket eller laste ned piratversjoner, et kjapt søk på google etter '"[sett in tittel her]" + .rar' eller en tur på #bookz på UnderNet vil sikkert gi det noen gode resultater (men det er jo ulovlig, så slikt driver vi ikke med:p). Hvis det ligger et Universitet eller en høyskole i nærheten av der du bor kan du låne bøkene der, de har som oftest en stor samling tekniske bøker. Det finnes kanskje også en bokhandel som har tilknytning til universitetet/høyskolen, her kan du kanskje kjøpe bøker brukt for en billig penge.

Hvis du bruker UNIX eller et UNIX-liknende O/S (f.eks. GNU/Linux eller en variant av BSD) bør du vurdere følgende titler:

"Programming from the ground up" av Jonathan Bartlett [1]

"The C programming lanuguage second edition" av Kernighan og Ritchie.

Jeg liker egentlig ikke å lese tutorials på nettet
Har ikke lest noen tutorials på nettet

.. En liten logisk brist her gitt.. Hvordan kan du vite at du ikke liker noe før du har prøvd?

[1] Boken er utgitt under FDL, den er med andre ord fri. og kan lastes ned her http://savannah.nongnu.org/download/pguboo...-0-booksize.pdf

--Axel.

Endret av Axel``
Lenke til kommentar
"Programming from the ground up" av Jonathan Bartlett [1]

"The C programming lanuguage second edition" av Kernighan og Ritchie.

Programming From the Ground Up er uten tvil en veldig god innføring i asm, men den egner seg ikke spesielt godt som et første møte med programmering. I tillegg til at det kan argumenteres om hvor vidt det er nødvendig å lære seg asm er boken altfor teknisk, og på et litt for lavt nivå for førstegangsutviklere. Man blir utålmodig, for man oppnår lite med mye arbeid.

Jeg har ikke lest The C Programming Language, men er av den oppfatning (som mange med meg) at det er bedre å lære seg C++ først, for deretter å bruke C når det er nødvendig, enn omvendt.

Lenke til kommentar

Myubi: Jonathan Bartletts bok er rettet mot nybegynnere, Bartlett gir gjentatte ganger uttrykk for dette, og det viser klart igjen i teksten. For eksempel den tåpelige minne/postkasse analogien i det første kapittelet.

Personlig synes jeg det er bedre å starte med ASM enn et høynivå språk, av den enkle grunn at det er langt mer spennende, du får se litt mer av hvordan ting *egentlig* henger sammen, utrolig givende. Men det er klart, å gå veien om ASM krever litt arbeid, og interesse for hvordan tingogtang henger sammen.

Når det gjelder C vs C++ så har jeg et svært dårlig grunnlag til å uttale meg, ettersom jeg har fint lite erfaring med C++. Men mitt inntrykk etter å ha bladd i endel C++ litteratur er følgende: fokuset er som oftes mest på OO design, og det må andre ting, som pekere, lide for. Mens i en C bok er pekere nærmest hovedfokus. Derfor tror jeg at det er best å lære seg basis tingene (litt assembler og en del C) først, for så å bevege seg videre på C++, om det er ønskelig. Jeg vil tro det gir langt bedre forståelse av språket. Men som sagt, min erfaring med C++ er lik null, så jeg befinner meg muligens på litt tynn is her.

--Axel.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd ut endel forskjellige programmerings språk, java, c, c++ og asm. ASM var desidert vanskligst, java var etter min mening noe rot. C og C++ har jeg holdt prøvd bedre ut en de andre og c++ var ikke vanskligere å sette seg litt inn i en det c var.

Jeg vil lære meg c++ siden det skal være en forbedret verisjon av c, iallefall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
De som kan programmere, bruker de å slå opp i bøker for å finne ut hva man må inkludere?

Eller veit dem alt man skal inkludere for hver funksjon?

Lett blanding, avhengig av erfaring med API-et man bruker, og hvordan inkluderingsfiler er lagt opp. I FLTK, Qt osv. har inkluderingsfilene navn etter hvilken klasse man ønsker å bruke; man vet at hvis man skal bruke QString så må man inkludere <QString>.

Når man er ny med et API, eller hvis man er usikker på syntaks eller semantikk, kan man slå opp i dokumentasjonen. Der finner du prototypen til funksjonen, det offentlige grensesnittet til klassen osv., i tillegg til hvilke filer man må inkludere, pluss informasjon om bruk av funksjonen/klassen. På Unix-baserte operativsystemer har man dessuten manualsidene. Er du usikker på hvordan system() fungerer skriver du man 3 system for å få en forklaring / oversikt.

Noen slike dokumentasjoner:

- FLTK 1.1

- Qt 4.0

- wxWidgets 2.6.1

- MSDN

- SDL 1.2.3 (lettere utdatert)

- GTK+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...