Chasseur Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Jepp, dagen er kommet. Jeg har bestemt meg for å begynne å programmere. Spesielt innenfor et felt som inneholder jobb muligheter. (Det skader ikke å tenke fremover, vel?). Etter litt surfing, og roting, og søking, fant jeg ut at C(++) var språket for meg. I det minste tror jeg det, men rett meg gjerne på dette punktet. Men da følger en del spørsmål. Faktisk ganske mange. Jeg har til og med satt meg noen fine mål, som jeg tror jeg skulle kunne klare. mål: Lage noen programmer som fungerer, på ca. 6 uker (les, ENKELT Lage et spill som fungerer, før høstferien. (les, ENKELT) Disse skulle vær være greie? Men da, kommer igjen, det viktigste hvor begynner jeg. Jeg har fått med meg at de fleste her annbefaler bøker, men det blir fort dyrt, når en kommer opp i noen bøker, spesielt om en skulle finne på å gi seg. Så hvor begynner en? Da er vi ute etter: -Resursjer som er gratis. (Les; nettsider, videor osv.) (Jeg bruker bare ordet nettside fra nå av, gjør ingenting om det er en video, eller noe annet, så lenge det er gratis.) -Nettsteder som forklarer litt om C++, og hva som kjennetegner dette. -Cplusspluss.com sin tutorial. -Nettsteder som forklarer hva som trengs, må gjøres for å kode C++. -Nettsteder som lærer deg C++. Ikke så veldig ille det heller vell? Jeg vil da si, at alle URL-er som blir foreslått, vil bli legget til i førstepost, slik at tråden kan bli en fin start guide for andre, som vil forstå litt i en jungel av ukjenteord og uttrykt. Men, da litt om meg selv, som kan være lurt å få med seg. Jeg er 16 år, og har dermed en del fritid. Jeg leser raskt, godt og engelsk. Jeg har programmert HTML, XHTML og CSS. Dette er da det viktigste jeg kommer på i farta, og hvsi det er noe jeg har glømt, si ifra! Endret 15. juni 2005 av LordZyfeX Lenke til kommentar
DevN Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Et nettsted jeg tidligere har sett litt over: http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/ Men jeg fant en e-book på maskinen min som var bedre: "C++ Demystified: A Self-Teaching Guide" av Jeff Kent. Biblioteker er jo også et alternativ, i stedet for å kjøpe. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 Doh! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før nå? Men de er sikkert lagd i 1993, men jeg skal sjekke det. Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Får vel bidra jeg også i og med at jeg SKAL lære meg c++ (en god del i allefall) i løpet av sommmeren, tror jeg skal bestille accelerated c++ boka i nærmeste fremtid . Her er noen linker jeg har sett litt på tidligere: Tuts og diverse andre saker og ting: http://www.programmingtutorials.com/cplusplus.aspx http://www.programmersheaven.com/zone3/index.htm http://www.planet-source-code.com/vb/defau...Id=3#categories http://www.pythoncriticalmass.com/ Kanskje ikke den mest relvante sida siden de begynnte å ta betalt for de fleste tutorialene sine, fremdeles noe gratis da: http://www.gametutorials.com/c-8-free-tutorials.aspx Compiler: http://www.bloodshed.net/ <- fin og gratis. *edit, kom på en link til Endret 17. juni 2005 av ^aM^ Lenke til kommentar
DevN Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg synes ikke C++ i seg selv er så vanskelig, jobber med API nå, det ble straks verre. Har dessuten fått inntrykk av at det ikke finnes noen gode API-guider "up-to-date" heller. Lenke til kommentar
d0990 Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Link til Universitetet i Oslo sitt introduksjonskurs til C og C++: http://heim.ifi.uio.no/~hpl/INF-VERK4830/ Les foilene, gjør oppgavene, og du har i alle fall ett godt grunnlag å bygge videre på. Lykke til Endret 15. juni 2005 av d0990 Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) ... Endret 11. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Thinking in C++ Accelerated C++ Den siste er (etter hva jeg har hørt og sett) verdt pengene. Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) ... Endret 11. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
DevN Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Kan jeg spørre her om noen vet om noen gode bøker som tar for seg enten API, STL eller MFC? Up-to-date naturligvis? 2000 eller senere kanskje? EDIT: Forandret ordet "naturlig" til "naturligvis". Endret 15. juni 2005 av DevN Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Ja, lurer på det jeg også.. Jeg kan det grunnleggende innen c++ og har lyst å lære meg det grafiske. Jeg har begynt å leke meg med SDL, men sliter litt for det at de "hjemme-mekkete" funksjonene jeg bruker (mekket sammen av div. funksjoner fra de lite utfyllende tutorialene jeg har funnet) har en tendens til å jobbe litt treigt. Eks.: Holder på å eksperimenter med å lage mitt eget tetris-spill, men jeg har ennå ikke funnet noen gode måter å vise klossene, så jeg bygger hver klosse opp av 4 bmp bilder. Dette gjøres hver gang en klosse flytter seg nedover, eller andre retninger. Noe som sier seg selv at tar lang tid og ikke vil være effektivt nok! Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) ... Endret 11. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Kanskje litt off topic, men hva er FLTK? Back to topic: Den ant nederste linken jeg la til er etter min mening veldig vanskelig å begynne med, forklaringene er i tyngste laget og sporer langt ut samtidigt som det hele tiden kommer med komentarer som dette: as you know from other programming languages og as in C. Forferdeligt irriterende. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Kanskje litt off topic, men hva er FLTK? FLTK er et bibliotek for grafiske grensesnitt. Litt mer on-topic, sto selv helt fast med C++ før jeg fant denne tutorialen. Den forklarer alt fra bunnen og er skrevet på en veldig fin måte. Endret 16. juni 2005 av Gimper Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Det er en stor fordel at kilden er på engelsk, siden 99% av alt programmeringsmateriale du kommer til å støte borti er kommentert på engelsk, med engelske variabelnavn. Programmering skal skje på engelsk. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Litt mer on-topic, sto selv helt fast med C++ før jeg fant denne tutorialen. Den forklarer alt fra bunnen og er skrevet på en veldig fin måte. 1.5 The first program Traditionally the first program people write in a new language is called "Hello, World." because all it does is print the words "Hello, World." In C++, this program looks like this: #include <iostream.h> // main: generate some simple output void main () { cout << "Hello, world." << endl; } Mildt sagt utdatert og ugyldig C++. Det beste er å finne en (engelsk) ressurs, aller helst en bok, som følger standarden. Når man setter de kriteriene sammen, ender man opp med Accelerated C++. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 takk for mase lenker, skal titte på dem i morgen, og se hva vi finner ut! Takker alle for hjelp og hjelpsomhet. Men jeg har funnet ut at jeg nok kjøper en bok allikevel, siden da kan jeg lese den på senga. (Jeg må lese før jeg sovner, LAN eller noe anna...) Lenke til kommentar
ikkeno Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Man får vell aldri nok tutorials? Her er en del "nybegyner" tutorials Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Zyfex, hvilken bok vurderer du å kjøpe? Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Man får vell aldri nok tutorials? Ulempen med tutorials er at man ikke er sikker på at innholdet har god nok kvalitet. Utdaterte eller generelt dårlige ressurser er et betydelig problem innen C++. Tutorials er heller ikke komplette nok til å gi et tilstrekkelig fundament for videre læring. Kort sagt: Selv om tutorials er vel og bra i mange sammenhenger trenger man å lese en bok for å lære seg C++. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå