Autodidact Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Har fått det for meg at enkelte kamera som klassifiseres som DSLR ikke har dybdeskarphet (DOF) men oppfører seg som et kompaktkamera?! (Mener å ha lest det om Olympus E10 eller 20.. eller var det at objektivet ikke var avtagbart ) Hvordan kan det ha seg? Man skal vel kunne se hva objektivet gir gjennom okularet uansett?!! Ellers klinger ikke SLR betegnelsen i mine ører. Den kommende Nikon D50 har mistet "DOF preview" knappen som D70 har, men i tråd med min fornuft, håper og regner jeg med at dette kun gjelder forhåndsvisning av dybdeskarpheten på skjermen bak?! Jeg vurderer DSLR fordi jeg ikke lenger bruker mitt trofaste Pentax SFXn, (som har ligget i skapet med ny dias film i siden i fjor sommer), og savner å ta bl.a. portretter med "liten" dybdeskarphet. Det gamle Ixus-kameraet mitt duger bare ikke, selv om det er det kameraet jeg bruker mest nå. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg kjenner ikke Nikon-utstyret i detalj, men slikt utstyr er i prinsippet likt med hensyn til dette; hvis det ikke er DOF-knapp eller nedblendingsbryter/mulighet til å blende ned manuelt, vil du ikke kunne få forhåndsvisning på dybdeskarpheten i søkeren. Gjennom søkeren vil du se hva objektivet gir på største blender - altså minst mulig dybdeskarphet - og for å se effekten av å blende ned mht. (større) dybdeskarphet på et D50 må du ta bildet og se på skjermen bak. Det er i og for seg ikke noen krise, jeg har selv vært veldig opptatt av å ha utstyr med en slik bryter, men med litt erfaring lærer du deg hva du får på forskjellige avstander, objektiver og blendere, og da blir det i det minste for min del sjeldent jeg gidder å skifte grep for å trykke på nedblendingsknappen. (10D, klønete plassering. Mye bedre på mitt gamle EOS50, der kan du flytte funksjonen til en av tommelknappene). Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Kanskje det er jeg som har ubegrunnede, feile eller overdrevne forventninger?! I "gamle dager" når det analoge kameraet nesten alltid hang rundt nakken, så benyttet jeg "ofte" liten dybdeskarphet på bildene, og etter hvert som man fokuserer vil man tydelig se i søkeren hva som er i fokus og ikke ettersom man faktisk ser gjennom linsen. Spesiellt godt synlig ved makro-fototgrafering. Jeg blander kanskje kortene litt nå, men tilsvarende må vel digitale speilrefleks også oppføre seg, uavhengig av DOF/speil-knapp? Har jeg misforstått litt nå? At DOF-knappen viser et mer korrekt bilde av effekten (på skjermen i alle fall), enn hva søkeren viser? Kanskje jeg må snike meg innom en butikk og få prøvd et DSLR.. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Det er ingen preview på skjermen, den viser bare bildet etter det er tatt. Søkeren fungerer likt som på analoge kameraer. "DOF preview" blender ned fra full blenderåpning til det bildet vil bli tatt på sånn at man kan vurdere dybdeskarpheten akkurat som på analoge kameraer. Blenderen er helt åpen når man ikke tar bilder for at bildet i søkeren skal bli så lyst som mulig, det gjør det også lettere å se hvor du har fokus siden det som er foran og bak blir mindre skarpt. Så det man mister når man ikke har "DOF preview" er å kunne vurdere hvor dypt område som er skarpt. Hvis det er viktig så tar man bare et bilde og sjekker på skjermen, hvis det er avgjørende så kjøper man et annet kamera. Men søkeren er uansett for liten og mørk til å gi 100% nøyaktig inntrykk. Endret 16. juni 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
hev Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Kanskje det er jeg som har ubegrunnede, feile eller overdrevne forventninger?! I "gamle dager" når det analoge kameraet nesten alltid hang rundt nakken, så benyttet jeg "ofte" liten dybdeskarphet på bildene, og etter hvert som man fokuserer vil man tydelig se i søkeren hva som er i fokus og ikke ettersom man faktisk ser gjennom linsen. Spesiellt godt synlig ved makro-fototgrafering. Jeg blander kanskje kortene litt nå, men tilsvarende må vel digitale speilrefleks også oppføre seg, uavhengig av DOF/speil-knapp? Har jeg misforstått litt nå? At DOF-knappen viser et mer korrekt bilde av effekten (på skjermen i alle fall), enn hva søkeren viser? Kanskje jeg må snike meg innom en butikk og få prøvd et DSLR.. På mitt gamle Pentax MX så er det ein liten hendel på framsida av huset som ein brukar til å blende ned til innstilt blendar-åpning, og dette må ein gjere for å få det rette inntrykket av DOF (visst du ikkje tilfeldigvis skal ta bilde med full åpning) På mitt digitale Olympus E-300 kan eg konfigurere OK-knappen til å gjere akkurat det same. Så her er ting uforandra. Det du ser gjennom søkaren vanligvis er motivet slik det ser ut ved full blendar-åpning, og då får du ikkje rette inntrykket av DOF. Nedblendinga skjer først når du tek biletet. Endret 16. juni 2005 av hev Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Ser ut som om jeg må få prøvd et kamera skikkelig og se om det er viktig eller avgjørende for meg. - Om jeg kan leve med å ha kontroll på resultatet via en omvei. Har en mistanke om at det er nærmere avgjørende og at det vil føles rimelig surt å spandere såpass mye penger på et kamera jeg vil irritere meg over. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 På flere Canon EOS-modeller så finnes det ett program som heter A-DEP. Kameraet bruker da fokuspunktene for å beregne det nærmeste og det fjerneste objektet som det skal fokusere på og stiller således rett blender for ønsker DOF. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå