Gå til innhold

Feil klokkefrekvens på DDR minne

ekkek

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et DFI LANPARTY SLI-DR Hovedkort, og 2 GB OCZ PC-4400 RAM fordelt på 4 512 brikker.

Når jeg setter inn den første Gigabyten går alt bare fint. Den kommer inn som DDR 400, og T1. Systemet er veldig stabilt og fint.

Når jeg setter inn det andre brikkesettet så går DDR400 til DDR333, og den endres til T2. Jeg har fått tips om at å endre den til T1 skal hjelpe på. Dette har jeg gjort med å endre commands per clock "enable" i BIOS. Da detter DDR ned til 200, og etter en reboot vil ikke systemet starte igjen.

Jeg må da ta ut brikkesett nr 2, og resette BIOS før jeg kan boote igjen.

Er det noen som har hatt samme problemet, eller som kjenner løsningen?

Hvis det trengs utfyllende informasjon, vennligst gi beskjed.

ekkek

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg setter inn det andre brikkesettet så går DDR400 til DDR333, og den endres til T2. Jeg har fått tips om at å endre den til T1 skal hjelpe på. Dette har jeg gjort med å endre commands per clock "enable" i BIOS.

Med brikkesett regner jeg med at du mener ett par minnebrikker, men brikkesett/chipset er jo egentlig noe ganske annet :p

Uansett, hva du beskriver er et resultat av forholdet mellom minnemengden, og minnekontrollerens belastning.

Husk på at 1T er den strammeste command rate-innstillingen, slik at 1T vil gi mye dårligere stabilitet enn 2T. De første prosessorene til socket 939 (Newcastle og Clawhammer), klarer ofte ikke engang 2x512MB med 1T. Setter man i fire brikker, reduseres hastigheten, og 2T command rate er helt nødvendig for å opprettholde stabiliteten. Så når man får problemer med minnet, kan man ikke si at 1T hjelper på, tvert imot.

De eneste AMD-prosessorene som klarer 4 x 512MB uten divider (altså uten å senke hastigheten til DDR333), er Venice, San Diego og X2 (dual core). Men selv disse nyere revisjonene må kjøre på 2T command rate...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...