Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det mulig å flashe X800XL til toppmodellen X850XT PE (Sapphire)

Jeg har ikkje helt skjønnt dette med flashing enda men er det slik man gjør det?

Man flasher X850XT PE sin BIOS inn i mitt X800XL?;) Eller er dette teknisk umulig å kunne virke:P?

Og til slutt noen spørsmål :blush: :

Hva er Omega Drivere?

Hva er artifacts?

Hvor langt må jeg kunne klokke kortet før jeg flasher?

Om det går hvor mangen prosent sjanse for at det går bra:P

MVH Erlend Halvorsen

Endret av erlend_halvorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler sterkt på at du klarer å få dette kortet til å kjøre på X850XT PE hastighet. Du må først sjekke om VPU'en klarer 540Mhz stabilt og at minne klarer 590Mhz stabilt (Default på X800XL er 400Mhz VPU og 490Mhz MEM). Du kan bruke ATITool til å sjekke hvor høyt kortet ditt klarer:

http://www.techpowerup.com/atitool/

Artifacts er abnormaliteter i bildet som gjerne dukker opp ved overoppheting eller for høy overklokking (hvert kort har sin "smertegrense"). Det kan være alt fra hvite/fargede pixeler til streker eller andre rare mønstre.

Omega driveren er en alternativ driver som du kan bruke i stedet for ATI sine offisielle. De kommer gjerne ut noen uker senere enn de offisielle og har endel tweaks i seg. Om de er bedre eller dårligere enn de offisielle kan diskuteres

http://www.omegadrivers.net/

Endret av Spaz
Lenke til kommentar

X850Pro = 507Mhz VPU, 520Mhz RAM

X850XT = 520Mhz VPU, 540Mhz RAM

Men X850Pro har kun 12 pipelines, så det yter nok ikke noe bedre enn ditt X800XL kort som har 16 pipes (selv om det har høyere klokkefrekvens). Mulig det faktisk yter litt dårligere

Vet ikke hvordan det er med flashing av x800xl skjermkort. Usikker på om det fungerer.

Edit: LenniZ har rett ja. Forskjellige kjerner

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
X800XT    = 500MHz VPU, 500MHz RAM

X800XT PE = 520MHz VPU, 560MHz RAM

Må jeg voltmodde for å klokke til x800xt? eller trengst det bare bedre kjøling på

kortet? Noe slikt som Artic 5?

Om jeg prøver nå får jeg artifacts me en gang;)'

***Det lengste jeg kan strekke den til når den fortsatt er 100% stabil er 420 VPU, 540 RAM, mangler da fortsatt 80 Hz VPU:\ ***

Lenke til kommentar

For å voltmodde et skjermkort setter man på diverse elektriske komponenter, som motstander, og det innebærer gjerne også litt lodding. Dessuten bryter du ALT av garanti på skjermkortet ditt, og har du ikke loddet før, eller satt deg skikkelig inn i elektronikk før, tviler jeg veldig sterkt på at du bør prøve deg på noe sånt.

Hvorfor vil du absolutt flashe og/eller voltmodde da? Du har jo et kjemperaskt kort, og hvis du ønsker noe mer, kan du klokke litt (med AtiTool f.eks), eller du kan sette på en annen kjøler.

Det er virkelig ikke vits i å flashe et slikt kort. Dessuten baserer de seg på forskjellige kjerner, så det er teknisk umulig.

Lenke til kommentar
For å voltmodde et skjermkort setter man på diverse elektriske komponenter, som motstander, og det innebærer gjerne også litt lodding. Dessuten bryter du ALT av garanti på skjermkortet ditt, og har du ikke loddet før, eller satt deg skikkelig inn i elektronikk før, tviler jeg veldig sterkt på at du bør prøve deg på noe sånt.

Hvorfor vil du absolutt flashe og/eller voltmodde da? Du har jo et kjemperaskt kort, og hvis du ønsker noe mer, kan du klokke litt (med AtiTool f.eks), eller du kan sette på en annen kjøler.

Det er virkelig ikke vits i å flashe et slikt kort. Dessuten baserer de seg på forskjellige kjerner, så det er teknisk umulig.

har x800XL og x800XT forskjellige kjerner de og?

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke si for sikkert, men det tror jeg nok.

Hensikten med flashing viser seg hos kort som f.eks GeForce 6800LE, 9800SE/pro og X800pro vivo. Dette er kort man har funnet ut er basert på mer avanserte kjerner, men med pipelines avskrudd. Hvis en slik flashing blir vellykket, vil man da få åpnet disse ekstra pipelines, og dermed oppnå høyere ytelse. Men det kan likesågodt hende at disse pipelines som er avskrudd er defekte, og da vil man få stygge artifacts etter flashing, og kanskje permanente problemer med skjermkortet.

Ditt X800XL har 16 pipelines, og det er like mange som X800XT og X850XT har. I mine øyne er det derfor INGEN vits i å flashe ditt skjermkort, da den eneste forskjellen er klokkefrekvensene. Du kan oppnå gode resultater ved f.eks en Ati Silencer, som er en skjermkort-kjøler du erstatter med den kjøleren som allerede sitter på.

Bare husk på at du absolutt ikke er garantert å klokke 5MHz høyere enn det kortet har som standard. Hva du faktisk klarer å klokke er svært varierende, og alt over standard frekvenser, er gratis ytelse du ikke kan ta for gitt.

Lenke til kommentar

Hensikten med flashing viser seg hos kort som f.eks GeForce 6800LE, 9800SE/pro og X800pro vivo. Dette er kort man har funnet ut er basert på mer avanserte kjerner, men med pipelines avskrudd. Hvis en slik flashing blir vellykket, vil man da få åpnet disse ekstra pipelines, og dermed oppnå høyere ytelse. Men det kan likesågodt hende at disse pipelines som er avskrudd er defekte, og da vil man få stygge artifacts etter flashing, og kanskje permanente problemer med skjermkortet.

Ditt X800XL har 16 pipelines, og det er like mange som X800XT og X850XT har. I mine øyne er det derfor INGEN vits i å flashe ditt skjermkort, da den eneste forskjellen er klokkefrekvensene. Du kan oppnå gode resultater ved f.eks en Ati Silencer, som er en skjermkort-kjøler du erstatter med den kjøleren som allerede sitter på.

Bare husk på at du absolutt ikke er garantert å klokke 5MHz høyere enn det kortet har som standard. Hva du faktisk klarer å klokke er svært varierende, og alt over standard frekvenser, er gratis ytelse du ikke kan ta for gitt.

Grunnen til at jeg tenkte på å klokke var at jeg prøvde å kjøre BF2 på Absolutt full grafikk i 2048x1536 oppløsning. Dette greidde ikkje systemet mitt da, selv om alt som er inni er av markedest nest beste:

AMD 4000+ (ClawHammer) s939

Sapphire X800xl pci-e

OCZ PC3200 1 GB Dual-Channel

A8N Sli-Deluxe

Ingen ting er overklokket, burde ikkje dette systemet greie 2048x1536 @ MAX grafikk i BF2?

Er det andre ting her som jeg heller kunne ha flashet/overklokket?

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg tenkte på å klokke var at jeg prøvde å kjøre BF2 på Absolutt full grafikk i 2048x1536 oppløsning. Dette greidde ikkje systemet mitt da, selv om alt som er inni er av markedest nest beste:

AMD 4000+ (ClawHammer) s939

Sapphire X800xl pci-e

OCZ PC3200 1 GB Dual-Channel

A8N Sli-Deluxe

Ingen ting er overklokket, burde ikkje dette systemet greie 2048x1536 @ MAX grafikk i BF2?

Er det andre ting her som jeg heller kunne ha flashet/overklokket?

kjøre BF2 på 2048x1536 ? da er det på tide med ny skjerm vis ikke du har en som klarer den oppløstingen og vis BF2 har den oppløstingen i tillegg burde du tenkt på å kjøpt X850 XT PE vis du skal spille i så høy oppløsting :dribble:

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Når har jeg kjøpt gass lodde bolt (70W) har også lest en del guider når det gjelder lodding Og har tenkt til å begynne å eksprimentere med mitt gamle Nvidia Ganwaird 5200, men har har da ikkje peiling på hva av motstandere og slikt jeg trenger og ivertfall ikkje hvor jeg skal lodde ledningene (regner med at dette er forskjellig fra kort til kort); i tilfelle hvordan finner jeg dette ut :cry: ?

Håper at dere skjønner hvorfor jeg ikkje går rett på X800XL :innocent:

:no: NB: Til slutt vil jeg beklage til alle dere som trudde at jeg hadde postet formelen for å kunne gjøre X800XL til toppmodellen X850XT PE, skjønner hvor stoooooooor skuffelse det må vere :p

Lenke til kommentar

Å bruke en gassloddebolt til å lodde på skjermkortet ditt, er ingen lur idè.

Og når du skriver at du ikke har erfaring med lodding fra før, er det en enda dårligere idè.

Du burde også ta deg en titt her , hvor LO3VIK har laget en genial oversikt over hastigheter, pipelines og mye annet stasj jeg ikke har svar på.

Eller du kan kikke litt i den andre guiden som ligger under skjermkort og tv-kort.

OT: kjøpte du gassloddebolten på clas ohlson ?

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Jeg har levert tilbake gassloddebolten no, og kjøpt meg en helt enkel 15W elektrisk:)

Vil ikkje ende opp med å smelte bort komponenter på ho :love:

Jeg har søkt på google og funnet en VMOD guide til X800XL, se her:

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=2184

Funker denne? - Uansett; Vet noen om en bedre der det blir mer forklart step-by-step, slik at jeg skjønner det :p

OT: Nei jeg kjøpte ikkje gassloddebolten på Clas Ohlson ;)

Lenke til kommentar

Den guiden er bra den, dobbelsjekk bare at layouten på kortet ditt er identisk med den i guiden. Dette er er viktig.

Hvis du ikke kan svar ubetinget 'ja' på alle disse spørsmåleene under bør du ikke sette i gang:

- Har du råd til å miste (ødelegge) kortet?

- Har du de nødvenige lodde-skills, har du øvet deg på å lodde små komponeneter?

- Har du en forståelse av hva du faktisk gjør (paralelle motstander) ?

- Har du tilstrekkelig kjøling på kortet? (vann eller ekstrem luft)

Du bør også sjekke potensialet til disse kortene; ikke sikkert det er så mye å hente at det kan forsvare et slikt inngrep. Mange av de som vurdere en voltmod gjør dette fordi kjernen/minnet klokker dårlig, så skrur man opp spenningen i håp om å klare hastigheter som 'alle andre' klarer. Resultatet er dødt kort. Er kortet ditt en dårlig overklokker vil det forsatt være det selv etter en v-mod.

mvh r.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...