Gå til innhold

spille-pc på budsjett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, jeg føler at denne tråden ble "hijacked" av Kandalf. Mye off-topic av det jeg lurte på.

Jeg går for 3000+ da. Bør jeg bruke de ekstra kronene til bedre minne?

For eksempel:

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

- PC-3200 2x512MB (2-2-2-5) 400Mhz E.L.

Hvor mye vil en oppgradering fra opprinnelige

Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs

bety for systemet?

Eller skal jeg bare legge ved en god kjøler i stedet? (og heller begynne å klokke med én gang, ikke utsette det til jeg kan kjøpe bedre kjøler)

Er hovedkortet jeg har valgt klokkevennlig?

Asus A8N-E, nForce4 Ultra, Socket-939, ATX, S-ATA, GbLAN, Lyd, PCI-Ex16

Edit: leif

Endret av gunlovin
Lenke til kommentar
Kanskje lurt å bytte ut harddisken med en SATA harddisk? Du får mange SATA harddisker til akkurat den samma prisen som den du har valgt.

Ser ellers greit ut. Men gjør som Nomix og lifeinar sier, bytt til 3000+. Det skal jeg gjøre ;)

Jeg har også tenkt på sata disk, men har lest at mange har problemer med å boote fordi de ikke oppdages av hk. Stemmer dette?

Skal fortrinnsvis kun ha én disk i maskinen. Musikk og video vil ligge på HTPC'en. Det var derfor jeg valgte én IDE-disk.

Endret av gunlovin
Lenke til kommentar

gublovin: ingen problemer med SATA så lenge du vet hvordan man installerer disken og de medfølgende driverne. mangel på kunnskap har ført til en del problemer for folk ang. SATA harddisker.

Den OCZ ram'en er SÅÅÅ mye bedre enn XMS3200C2 brikkene fra Corsair, nemlig fordi de kan klokkes HØYT! XMS3200C2 kan knapt klokkes i det hele tatt og mange sliter med å få dem stabile i DDR400. Du trenger ikke noe annet enn standard kjøler for å klokke en 3000+ cpu.

Lykke til!

Endret av Magic
Lenke til kommentar

hva er scan for artifacts?

hva er qartifacts?

jeg kan ikke så mye om klokking så dere sikkert sjønner :blush:

lurer også på om dere tror selveste MEG kan greie å klokke opp, og kansje softmodde et GF 6800 LE.

det står for meg mellom å kjøpe 6600 GT og 6800 LE.

ingen vil egentlig svare meg på hva som er det beste kjøpet.

er et klokka 6600 GT bedre enn et klokka og softmodda 6800 LE?

jeg tror ikke det skulle være noe problem og klokke 6800 LE, men softmoddinga er jeg litt mer skeptisk på.

hjelp!!!!

Lenke til kommentar

Jeg har nå nesten bestemt meg for et oppsett fra netshop:

6501

AMD Athlon 64 3000+ 1.8 Ghz BOXED

- Socket 939 512KB cache "Venice" 8

kr 1 290,00 kr 1 290,00

16784

MSI K8N NEO4 F nforce4 S-939

- ATX,S-ATA,GB-LAN,Raid,lyd 3

kr 850,00 kr 850,00

12605

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition

- PC-3200 2x512MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L. 2

kr 1 395,00 kr 1 395,00

12376

Seagate 200GB S-ATA 7200RPM

- Barracuda 7200.7 8MB cache

I tillegg kommer altså et POV 6800GT

To spørsmål til slutt:

Bør jeg oppgradere til rev.2 av minnet? (vil jeg merke stor forskjell?)

Vil dette hk klokke godt? Jeg har lest at MSI neo4 kort klokker bra, men dette er jo det billigste av dem, så bare lurer. (det er uaktuelt å kjøre SLI).

Lenke til kommentar
ville valgt gigabyte kortet da det vistnok har passive chipsett kjøling

I følge en hk-test på anandtech (riktignok sli-kort) klokker msi neo4 nesten dobbelt så bra som gigabyte-kortet.

Dersom chipsett-viften bråker for mye kan jeg jo bare bytte den ut...

Lenke til kommentar
Nå er delene bestilt. Ble oppsettet over, bortsett fra at jeg gikk for rev 2.

Vi får se hva som er mulig å få ut av det, med luftkjøling.

du har et meget klokkevenlig system der, garanterer deg at du når ihvertfall 2,5 ghz hvor du kan legge deg til daglig bruk. men du når sikkert 2,7 ghz

det første du blir og merke er chipset vifta, enten bestiller du en fanmate den tar vifta ned fra 8000 o/min til ca 4500. funker bra. eller du bestiller en passiv zalmankjøler. den kan være et problem og feste pga plaseringa av vifta, jeg måtte lime min på. :roll:

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
du har et meget klokkevenlig system der, garanterer deg at du når ihvertfall 2,5 ghz hvor du kan legge deg til daglig bruk. men du når sikkert 2,7 ghz

det første du blir og merke er chipset vifta, enten bestiller du en fanmate den tar vifta ned fra 8000 o/min til ca 4500. funker bra. eller du bestiller en passiv zalmankjøler. den kan være et problem og feste pga plaseringa av vifta, jeg måtte lime min på. :roll:

Har du samme hk? fungerer det bra? Noen anbefalinger til cpu-kjøler (luft)?

Lenke til kommentar

Har du samme hk? fungerer det bra? Noen anbefalinger til cpu-kjøler (luft)?

samme hk ja, bruker XP-120 den er jo ikke det man kaller budsjett :roll: kjører DENNE VIFTA på halv hastighet. totalt lydløsr og tåler all klokking.

en du klarer deg fint med boxed i starten. uansett hva du gjør må du sjekke hjemme siden til kjøleprodusenten om hva som er kompatibelt med ditt HK

Lenke til kommentar
samme hk ja, bruker XP-120 den er jo ikke det man kaller budsjett :roll: kjører DENNE VIFTA på halv hastighet. totalt lydløsr og tåler all klokking.

en du klarer deg fint med boxed i starten. uansett hva du gjør må du sjekke hjemme siden til kjøleprodusenten om hva som er kompatibelt med ditt HK

Den kjøleren/vifta har vært med i planene den også, og den kommer nok etter hvert. Det er jo dumt å bruke så mye penger på klokkevennlig minne hvis jeg kun skal kjøre boxed viften fremover.

Leste noe om at dim slot 1 ikke kunne benyttes med xp120 og neo4, men det var kanskje ikke samme kortet?

Uansett, jeg skal bare kjøre to brikker en god stund fremover. Hvis ikke BF2 vil ha mer da! :D

Edit: la til en setning

Endret av gunlovin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...